۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۵۲

مهر گزارش می‌دهد؛

کاهش تکرار جرم در شرق اصفهان/ اشتغال زندانیان در نائین رونق گرفت

کاهش تکرار جرم در شرق اصفهان/ اشتغال زندانیان در نائین رونق گرفت

نایین_اشتغال زندانیان شهرستان نائین در سه بخش کارگاهی، نشسته و خارج از زندان محقق شده و بیش از ۷۰ درصد از زندانیان نائین در این سه حوزه مشغول به کار هستند.

خبرگزاری مهر گروه استان‌ها_مائده پوربافرانی: عذاب آورترین لحظه برای یک محکوم، زمانی است که از زندان آزاد شود و راهی برای ادامه نیابد. برچسب زندانی برچسب پررنگی بر پیشانی زندانیان آزاد شده است و می‌تواند شرایط زندگی را پس از آزادی سخت‌تر کند. زندانیانی که به هر دلیلی برای تاوان جرایم و اشتباهات گذشته خود مجبور به حضور در چهار دیواری زندان شده بودند، اکنون می‌توانند در زندان برای خود اشتغال داشته باشند. اشتغالی که هم در زندان موجب ایجاد درآمد می‌شود و هم حرفه جدیدی را برای روزهای رهایی از زندان به آن‌ها می‌آموزد.

کاهش آسیب‌های حبس، توانمندسازی، خودکفایی و خوداشتغالی زندانیان در حین حبس و پس از آزادی، بازگشت محکومان از چرخه جرم به چرخه تولید جامعه، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده، کمک به رفع نیازهای مادی و معنوی محکومان و خانواده‌های آنان و کاهش نرخ بازگشت مجدد به زندان، از جمله دستاوردها مهم ایجاد اشتغال در زندان‌ها است.

زندان شهرستان نائین امروزه جزو زندان‌هایی است که در زمینه اشتغال فعال و کار آفرینان بسیاری را برای اشتغال زندانیان در محیط کارگاهی و بیرونی جذب کرده است و در یک سال گذشته ۲۰ زندانی در زمینه پالت چوبی، پوشال مرغداری و مواد اولیه نئوپان مشغول به کار شدند.

تشکیل انجمن خیران اجتماعی یکی از موارد مهم در سند تحول قضائی

مجید احسانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با تعیین شعار سال توسط رهبر معظم رهبری با عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم، مجموعه زندان‌های کشور با لحاظ تدبیر و تعیین اولویت‌های سازمان، یکی از اولویت اساسی این مجموعه، توسعه اشتغال مولد با دو رویکرد و راهبرد اشتغال، کارگاه و خوابگاه یعنی قرارگیری خوابگاه در کنار کارگاه با هدف توسعه اشتغال و همچنین توسعه صنعت محور اشتعال در زندان‌ها قرار گرفت.

وی ادامه داد: با فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی در سطح کشور در سال گذشته، زمینه ایجاد اشتغال حدود ۴۵ هزار زندانی در کارگاه‌های داخل و خارج از زندان و زمینه کارآموزی، حرفه آموزی، مهارت آموزی و صدور مدرک برای ۱۱۳ هزار نفر از زندانیان فراهم شد.

مدیرکل اشتغال و حرفه آموزی سازمان زندان‌های کشور با اشاره به تنها زندان شرق استان اصفهان گفت: با تدبیر فرماندار نائین و مسئولان قضائی، مجمعی با حضور کارآفرینان و صاحبان صنایع در زندان نائین به منظور تحقق اولویت سازمان زندان‌های کشور در خصوص توسعه امر اشتغال را فراهم کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های حوزه اشتغال شهرستان نائین تصریح کرد: امیدواریم در شهرستان نائین شاهد حضور فعال کارآفرینان برای ایجاد اشتغال در مجموعه زندان‌ها باشیم و امیدواریم سند تحول قضائی در حوزه مربوط به زندانبانی و اشتغال را که از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شده به خوبی به انجام برسانیم.

احسانی افزود: تشکیل انجمن خیران اجتماعی یکی از مواردی است که در سند تحول قضائی و مورد تاکید قرار گرفته است که امیدواریم با حضور تمام صاحبان صنایع، کارآفرینان و خیران زمینه تکمیل این انجمن برای توسعه امر اشتغال صورت گیرد چرا که هر زمانی که در حوزه‌های مختلف دارای مشکل و نقصان بودیم، کمک و مشارکت مردم بهترین راهکار برای مشکلات و معضلات بوده است و امیدواریم که با کمک خیران و مردم نوع دوست استان اصفهان و شهرستان نائین بتوانیم زمینه اشتغال زندان به منظور کاهش تکرار جرم فراهم شود.

وی ادامه داد: اشتغال بهترین بستر برای کاهش تکرار جرم است و اشتغال و مهارت‌آموزی زندانیان بهترین بستر در فرآیند اصلاحی و تربیتی زندانیان است و امیدواریم با این راهکار و راهبرد بتوانیم زمینه توانمندسازی زندانیان، کاهش تکرار جرم در جامعه و کمک به خانواده زندانیان از طریق درآمدزایی برای زندانیان محقق کنیم.

ایجاد اشتغال بیش از ۷۰ درصد از زندانیان شهرستان نائین

رضا رمضانی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: زندان شهرستان نائین به عنوان اولین زندان شرق استان اصفهان است که از هفت حوزه قضائی پذیرش دارد.

وی افزود: بیشترین جرایمی که از در این زندان درحال تحمل حبس هستند از حیث فراوانی جرایم مواد مخدر هستند که از استان‌های شرقی وارد گلوگاه شهید شرافت می‌شوند و کسانی که مواد مخدر حمل می‌کنند دستگیر و به زندان معرفی می‌شوند.

رئیس اداره زندان شهرستان نائین اظهار داشت: رسالتی که سازمان زندان‌ها در حوزه اصلاح و تربیت مجرمین دارد این است که زمانی‌که شخص زندانی در حبس است فضای اشتغال و کارآفرینی برای زندانی فراهم شود تا بازگشت مجدد به جرم به صفر برسد و آسیب پذیری خانواده زندانیان باکسب درآمد حین حبس و با ایجاد پوشش حمایتی کاهش یابد.

وی ادامه داد: این اتفاق در زندان شهرستان نائین در سه بخش اشتغال کارگاهی نشسته و خارج از زندان محقق شده و بیش از ۷۰ درصد از زندانیان نائین در این سه حوزه شاغل هستند.

به گزارش مهر، بازار فروش کار آفرینان مشخص و میزان درآمد و فروش آن‌ها معین است اما در این میان اشخاصی که در کارگاه‌های زندان با صنایع دستی در پی درآمد هستند به توجه بیشتر و ایجاد بازار فروش گسترده‌تر نیاز دارند.

حمایت بیشتر و وجود یک رابط برای عرضه تولیدات به مردم و جامعه به منظور فروش و کسب درآمد از نیازهای اساسی زندانیان است چرا که در حال حاضر تمام تولیدات بین خود زندانیان مبادله می‌شود و در این صورت امر مهم ایجاد درآمد پایدار برای آنان محقق نمی‌شود.

کد خبر 6104824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha