۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۵۷

کسب جایگاه تک رقمی در پاریس سخت أست؛

جلیل کوهپایه زاده: کسب سهمیه پارالمپیک باید منجر به اعزام شود

جلیل کوهپایه زاده: کسب سهمیه پارالمپیک باید منجر به اعزام شود

رییس فدراسیون جانبازان و توان یابان اعتقاد دارد ورزشکار یا تیمی که برای بازی های پارالمپیک کسب سهمیه می کند، اعزامش باید الزام باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، جلیل کوهپایه‌زاده که در مجمع انتخاباتی ۱۵ اسفند سال گذشته با کسب رای اعتماد از اعضای مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش های جانبازان و توان یابان، برای چهار سال آینده به عنوان رییس این فدراسیون انتخاب شد، امروز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت) در اولین نشست خبری ضمن تشریح برنامه های اجرا شده در این مدت و رویکرد و اهداف پیش رو، پاسخگوی پرسش نمایندگان رسانه ها بود.

کوهپایه زاده در آغاز این نشست خبری با تاکید بر اینکه سال جاری سال مهمی برای مجموعه ورزش کشور أست که ورزش جانبازان و توان یابان بخش بزرگی از آن به حساب می آید، به موضوع حامیان مالی و اهمیت آن برای پیشبرداهداف و برنامه ها اشاره داشت.

وی گفت: در ورزش توان یابان حامی مالی خیلی پررنگ نبود، امروز این نیاز برای توسعه زیر ساخت ها در ورزش قهرمانی و همگانی بیشتر احساس می شود.

وی در این رابطه ادامه داد: خیرین در بخش آموزش و پرورش را خیلی می شناسیم، جای خیرین ورزشی خالی أست و امیدواریم با کمک رسانه ها انگیزه آنها را نسبت به ورزش و به ویژه ورزش جانبازان و توان یابان بیشتر کنیم.

رییس فدراسیون جانبازان و توان یابان تاکید کرد: در مورد تجهیزات تا حدی با مشکل مواجه هستیم، هرجا بحث تجهیزات با تکنولوژی وجود دارد، آسیب هم وجود دارد و رقابت سخت می شود، تا چند هفته آینده سلاح های با کیفیت برای پاراتیراندازی مهیا می شود و در پارالمپیک هم با همین سلاح ها حضور خواهیم داشت.

وی در مورد معضل دوپینگ که در بازی های پاراآسیایی هم مشکلاتی را برای کاروان اعزامی ایجاد کرد، گفت: پایه دوپینگ، آموزش أست، دوپینگ بخشی از ورزش شده أست، باید تمهیدات آموزشی جدی تر داشته باشد، در آکادمی این آموزش تا را به صورت ویژه شروع کردیم، در عین حال همزمان با معاینات پزشکی آموزش فرد به فرد خواهیم داشت. این آموزش ها باید برای کادر فنی هم موردتوجه باشد.

کوهپایه زاده در این رابطه ادامه داد: موضوع جریمه و محرومیت هم در دوپینگ مطرح أست. از نظر حقوقی در ادوار گذشته ضمانت هایی گرفته می شد که شاید اثر بازدارندگی داشته باشد. برای این دوره هنوز در این زمینه به جمع بندی نرسیده ایم، البته کمیته بین المللی المپیک برای رشته ها و افراد اعزامی به پاریس، حضور در یک دوره های آموزشی را مقرر کرده أست که به مرور حالت اجباری می گیرد.

وی تصریح کرد: برای هانگژو اقدامات لازم برای کنترل دوپینگ را داشتیم اما چند نمونه مثبت شد، برای پارالمپیک پاریس تمهیدات ویژه و جدی خواهیم داشت تا نمونه ای مثبت نشود.

کوهپایه زاده خاطرنشان کرد: در مورد پیش بینی خود از جایگاه کاروان ایران در بازی های پارالمپیک گفت: اشراف کاملی به همه رشته ها نداریم، در بخش جانباران والیبال نشسته که ٦ طلای پارالمپیک دارد ان شالله بتواند دوباره طلایی شود، در دوومیدانی، وزنه برداری، تیراندازی امید به مدال زیاد است اما در شنا کمتر.

وی افزود: در لندن کاروان ایران یازدهم شد و بهترین نتیجه تاریخ ورزش ایران در ادوار پارالمپیک را کسب کرد، امیدوارم در پاریس جایگاهی بهتر از لندن کسب کنیم.

رییس فدراسیون جانبازان و توان یابان در مورد وضعیت آسیب دیدگی مرتضی مهرزاد و رمضان صالحی گفت: اقداماتی را برای بهبود این دو بازیکن آغاز شده أست، مشکل شان غیرقابل حل نیست، با کمک تیم پزشکی مشکل آنها حل می شود، امیدواریم برای بازی های پاریس آنها را در اختیار داشته باشیم.

وی همچنین در مورد زهرا نعمتی و وضعیتش برای حضور در کاروان ایران گفت: او در مسابقات انتخابی شرکت نداشت اما این به معنای خداحافظی او نبود، از نظر شرایط جسمانی شرایط حضور نداشت، امیدواریم او را برای پارالمپیک آتی در اختیار داشته باشیم. برای پاریس لیست بسته شده اگرچه عدم حضور نعمتی قطعی نیست. کسانی که با طلا عجین می شوند، مردم غیر از طلا از او نمی خواهند، این فشار فزاینده ایست که باید از روی دوش ورزشکار برداشته شود.

کوهپایه زاده تاکید کرد: حضور زهرا نعمتی در پارالمپیک پاریس قطعی نشده است، نهایت تا یک ماه دیگر مشخص می شود. کمیته پارالمپیک برای رجیستر زهرا نعمتی تلاش می کند اما ما در فدراسیون معتقدیم با توجه با شرایط ویژه وی، نعمتی باید در بهترین فرم خود در پارالمپیک حضور داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر که در رابطه با «سیاست کمیته ملی پارالمپیک مبنی بر کیفی گرایی و اینکه کسب سهمیه ملاک اعزام نیست» مطرح شد، گفت: ورزشکار اگر کسب سهمیه کند اعزامش باید الزام باشد چون ایجاد انگیزه می کُند، اما مقوله کیفی گرایی که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم هست، مورد توجه است. اگر ورزشکار و تیمی کسب سهمیه کُند، افتخار است و باید اعزام شود. چه اشکالی دارد هشتم پارالمپیک یا پنجم شود، ورزشکاری که سهمیه می گیرد ارزش سرمایه گذاری دارد و باید اعزام شود.

رییس فدراسیون جانبازان و توان یابان همچنین در مورد مسائل مالی و نگرانی های مجموعه کمیته ملی پارالمپیک نسبت به بودجه تخصیصی گفت: تقدیر از ورزشکاران بسیار به موقع و سریع بود و به تعویق نیفتاد. متاسفانه بودجه مناسب برای سال پارالمپیک پیش بینی نشده البته بودجه وزارت ورزش افزایش داشته که امیدوارم تخصیص هم پیدا کند تا جبران شود. بحث مهم دیگر اسپانسرها و حامیان است. اگر نتوانیم حامی مالی را خوب انعکاس دهیم، اسپانسر هم راغب به سرمایه گذاری نخواهد بود. باید حتما کمک اسپانسرها و خیرین را تقویت کنیم.

کوهپایه زاده در مورد مرحوم رشید منصوری که چند روز پیش دار فانی را وداع گفت و اینکه چه برنامه ای برای جایگزین او در نظر گرفته شده أست، گفت: رقابت های انتخابی در این رشته بسته شده أست، البته برای تصمیم گیری زود است اما شاید ورزشکارانی باشند که بتوانند با ثبت رکورد خوب جای او را بگیرند.

وی در مورد شرایط تیم ملی فوتبال هفت نفره گفت: فوتبال هفت نفره فعلا رشته پارالمپیکی نیست اما بدون اغراق جزو دو تیم برتر دنیا هستیم و در قهرمانی آسیا و اقیانوسیه اثبات شد و آبان ماه جهانی اسپانیا را داریم و امیدواریم روی یکی از سکوها قرار بگیریم. رشته ایست که مورد توجه مردم هم هست و ما هم کوشش می کنیم که این تیم در شرایط خوبی داشته باشد و نتیجه بگیرد.

رییس فدراسیون جانبازان و توان یابان در مورد امکانات ورزشکاران این مجموعه خاطرنشان کرد: یک قانون حمایت از ورزش، جانبازان و معلولین توسط رییس جمهور تصویب شد اما ما نتوانستیم از این قانون بدرستی استفاده کنیم. این قانون همه ارگانها اعم از دولتی و خصوصی را مکلف می کند امکانات و زیرساخت در اختیار این حوزه قرار بدهند اما تا به امروز کمتر اجرایی شده. امکانات ما در همه رشته ها از والیبال نشسته گرفته تا پاراتیراندازی و پاراتیروکمان با مشکلات روبرو هست. اگر بتوانیم از امکانات نهادهای عمومی مثل شهرداری، بهزیستی، بنیادشهید و... استفاده کنیم شرایط بسیار بهتری خواهیم داشت.

کوهپایه زاده تاکید کرد: سرانه ورزش ما پایین است اما استفاده مطلوبی هم از سرانه موجود نمی شود. در شورای انقلاب فرهنگی مصوبات انجام شده و پیگیر هستیم که بتوانیم از همه بضاعت خود به ویژه سازمانهای مردمی، همسو و دولتی استفاده کنیم.

کد خبر 6104847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha