۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۴

صبح امروز؛

نخستین نشست «فراکسیون گام دوم مجلس دوازدهم» برگزار شد

نخستین نشست «فراکسیون گام دوم مجلس دوازدهم» برگزار شد

نخستین نشست فراکسیون گام دوم مجلس دوازدهم صبح امروز با حضور منتخبین در مجموعه سرچشمه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین نشست فراکسیون گام دوم مجلس دوازدهم صبح امروز (دوشنبه ۲۴ اردیبهشت) با حضور منتخبین در مجموعه سرچشمه تهران برگزار شد.

در این نشست، «مصطفی طاهری» رییس کمیسیون صنایع و معادن و صنایع مجلس اظهار کرد: در صنایع پتروشیمی اولویت، زنجیره است و هر زنجیره که افزایش داده شود سبب ارزش افزوده می‌شود.

وی درباره وضعیت معادن هم گفت: ظرفیت معدن بسیار زیاد است و در حقوق دولتی باید حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری شود تا برای نسل‌های بعدی هم معادن کشور قابلیت بهره‌برداری داشته باشد.

محمدبیگی: با جدایی موضوع زنان از خانواده، از شاخص‌های اسلامی دور خواهیم شد

در ادامه این نشست، «فاطمه محمدبیگی» رییس فراکسیون جمعیت مجلس یازدهم، اظهار کرد: در موضوع سلامت در دهه ۹۰ به جای افزایش، سهم سلامت از بودجه‌های کشور کاهش یافت و قرار بود موضوع سهم سلامت مردم از جیب کمتر شود اما این اتفاق نیافتاده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بودجه صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج در این مجلس افزایش یافت که ۹ هزار میلیارد تومان اکنون در بودجه گنجانده شده است.

محمدبیگی تاکید کرد: البته در مجلس دوازدهم ضروری است درباره طب سنتی و موضوع محیط زیست فعالیت بیشتری شود.

رییس فراکسیون جمعیت و خانواده مجلس یازدهم تاکید کرد: سالانه یک تا یک و نیم درصد به جمعیت سالمند کشور اضافه می‌شود و در مجلس یازدهم موضوع قانون جمعیت و خانواده را نهایی کردیم اما از آنجا که چالش جمعیت در کشور بسیار جدی است، باید فراکسیون جمعیت فعالیت خود را در مجلس دوازدهم به صورت جدی پیگیری کند.

وی تصریح کرد: اگر موضوع زنان را از خانواده جدا کنیم، به چالش لیبرالی و دورشدن از شاخص‌های نظام اسلامی خواهیم رسید.

زنگنه: نمایندگان جوان مجلس یازدهم دنبال سهم‌خواهی نبودند

همچنین در ادامه این نشست، «محسن زنگنه» رییس فراکسیون گام دوم انقلاب اسلامی مجلس اظهار کرد: در دستگاه‌های اجرایی که ساختار سبب تحول می‌شود، در مجلس این افراد هستند که سبب تحول خواهند شد و در دوره‌های مختلف هم دیدیم که یک نماینده به تنهایی اتفاقات بزرگی را در کشور رقم زده است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی افزود: در این بین تعارض منافع صنفی، جغرافیایی و سیاسی گاهی بر کار مجلس سایه می‌افکند که شاید کار را از مسیر خود خارج کند.

زنگنه گفت: اگر جمع‌هایی شکل بگیرد که مسیر را تغییر دهند، سبب اتفاق‌های خوب خواهند شد که در مجلس یازدهم از طریق همین فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها به ویژه جوانان مجلس این هدف محقق شد چراکه نمایندگان جوان مجلس یازدهم درگیر لابی‌ها و برخی سهم‌خواهی‌ها نبودند.

وی متذکر شد: در موضوع مالیات بر عایدی سرمایه، قانون حمایت از زنان و خانواده، اصلاح ساختار بودجه و دیگر قوانین مصوب ردپای جوانان دیده می‌شود.

طغیانی: بی‌انضباطی‌های مالی دولت و مجلس «عامل اصلی تورم» در کشور است

همچنین «مهدی طغیانی» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه این نشست اظهار کرد: در مجلس یازدهم اقدامات و تلاش‌های زیادی برای تصویب طرح‌ها و لوایح حمایتی و توسعه‌ای صورت می‌گیرد اما سوال این است که آیا امکانات لازم برای تحقق این طرح‌های توسعه‌ای که در مجلس مصوب می‌کنیم داریم یا خیر.

وی افزود: سال گذشته ما در بودجه سنواتی، ۶۳۰ همت برای هدفمندی گذاشتیم که بالای ۷۰۰ همت هزینه شده و حدود ۴۰۰ همت آن محقق شده است؛ یعنی بودجه ما با هزینه‌ها و درآمدها هیچ سنخیتی ندارد که خروجی این عدم تطابق، کسری بودجه قابل توجه بوده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به طور مثال ما برای اینکه تکالیف قانون هدفمندی را انجام دهیم، ظرفیت محدودی داریم. یا باید درآمدها از طریق مالیات باشد، یا باید از طریق واگذاری دارایی‌های دولت که همان فروش نفت و محصولات معدنی باشد یا باید از طریق فروش اوراق یا همان بدهی باشد اما در عین حال می‌خواهیم با این ظرفیت محدود همه کار کنیم.

وی گفت: یکی از ماموریت‌های اصلی مجلس این است که مطالبه غیر قابل اجرایی را بر دولت بار نکند چراکه عامل تورم و کسری بودجه، بی‌انضباطی‌های مالی دولت و مجلس است.

طغیانی گفت: بنابراین بحث انضباط در دولت چه از حیث منابع و چه از حیث مصارف یکی از بحث‌های مهم برای مجلس است که باید تمرکز جدی روی آن داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه گفت: در تمام دنیا درآمدهای مالیاتی است که صرف کارهای رفاهی و تامین اجتماعی می‌شود اما ما نه تنها نفت می‌فروشیم تا رفاهیات را تامین کنیم، بلکه در حال ایجاد تورم هستیم تا امور رفاهی را ایجاد کنیم که این روند باید در مجلس آینده اصلاح شود.

بابایی کارنامی: باید اصلاح ساختار صندوق تامین اجتماعی را در مجلس آینده دنبال کنیم

«علی بابایی کارنامی» رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست، گفت: مجلس یازدهم اقدامات مهمی را انجام داد که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یکی از این اقدامات بود.

وی افزود: ما باید اصلاح ساختار صندوق تامین اجتماعی را در مجلس آینده دنبال کنیم. امنیت شغلی کارگران و کارمندان بسیار مهم است که در مجلس یازدهم طرح ساماندهی کارکنان را دنبال کردیم و باید این طرح را به جمع‌بندی برسانیم.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تصویب قوانین ابتدای کار است و باید بر اجرای آن هم نظارت کنیم. بحث بیمه پایه و سلامت کارگران بسیار مهم است و باید به خوبی دنبال شود.

باقرزاده: مجلس بعدی باید پیگیر قانون حمایت از معلولان باشد

در ادامه این نشست، «علی‌اصغر باقرزاده» نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اهمیت زیادی دارد. تنوع موضوعات در این کمیسیون مهم، بسیار زیاد است و به جز بهداشت و درمان، شامل مواردی نظیر سازمان بهزیستی کشور هلال احمر هم است.

وی ادامه داد: در این کمیسیون، قدم‌های رو به جلویی در مجلس یازدهم برداشتیم؛ نزدیک به رایگان شدن هزینه ناباروری و در نظر گرفتن صندوقی برای بیماران صعب‌العلاج از جمله این اقدامات بوده است.

نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: البته در برخی جاها مثل قانون حمایت از معلولان به خوبی عمل نکردیم که این موارد باید در مجلس بعدی پیگیری شود. اگر قوانینی که در حوزه سلامت تصویب شده به خوبی اجرایی شود، ما هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

باقرزاده گفت: تعارض منافع، مشکلات زیادی را در حوزه سلامت ایجاد کرده است. افزایش ظرفیت پزشکی مهم است اما نباید فقط هزینه آموزش پزشک را دهیم اما به این نکته توجه نکنیم که بسیاری از آنان به دلیل حقوق کم حاضر به کار کردن در شهرستان‌ها نیستند.

نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این باره افزود: باید هر دو موضوع در کنار هم دیده شود؛ ما به قانون جدید در حوزه سلامت نیاز نداریم و باید در بحث نظارتی اقدامات جدی کنیم.

متفکرآزاد: فهم نظارتی مجلس جمعی است نه فردی

در ادامه روح الله متفکرآزاد در این نشست اظهار کرد: فهم نظارتی مجلس جمعی است نه فردی و خروجی صحن نیازمند رأی جمع نمایندگان است و مجلس یازدهم در حوزه دانش بنیان با رأی جمعی که از ترکیب جوانان و با تجربه ها تشکیل شد، قوانین ارزنده‌ای از جمله در حوزه دانش بنیان مصوب کرد. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: در حوزه دانش بنیان یک قانون در سال ۱۳۸۹  مصوب شد که ۴ تا ۵ هزار شرکت دانش بنیان در کشور شکل گرفت و پایه ارتقای شرکت های دانش بنیان شد.

متفکرآزاد بیان کرد: طرح جهش دانش بنیان نیز در مجلس یازدهم شکل گرفت و به تصویب رسید و دولت کار اجرایی آن را آغاز کرد و این قانون به نحوی بود که در شکل گیری اقتصاد دانش بنیان به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شرکت های بزرگ دانش بنیان با توجه به این قانون ایجاد شدند و ارتباط بین صنعت و دانشگاه تبیین شد، تا اعتبارات قابل انتقال در این حوزه انجام شود و معافیت های مالیاتی در این حوزه شکل گرفت. همچنین در حوزه علوم انسانی، مجلس یازدهم ایجاد اندیشکده هایی را ریل گذاری کرد و امیدواریم در مجلس دوازدهم این رویه ادامه یابد.

کد خبر 6104871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha