۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۰۰

طحان‌نظیف:

مردم باید از قوانین راضی باشند

مردم باید از قوانین راضی باشند

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه برخی قوانین ما نیازمند روزآمدی هستند گفت: باید به گونه‌ای کار و قانون‌گذاری شود که آن قانون جامع باشد و مردم از آن راضی باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، «هادی طحان‌نظیف» سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز در اولین نشست فراکسیون گام دوم انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم اظهار کرد: ما در حوزه حقوق، مجلس را به دو وظیفه خطیر قانون‌گذاری و نظارت می‌شناسیم و اگر بخواهیم قضاوت صحیحی درباره عملکرد مجالس مختلف در ادوار گوناگون داشته باشیم، باید از این دو منظر باشد.

وی افزود: انباشت قانون و قانون‌گذاری، زیاد نمی‌تواند وجه تمایز و برتری یک مجلس با مجلس دیگر باشد؛ اساساً «تورم قوانین» امر ممدوحی نیست؛ گاهی اوقات قانون‌گذاری زیاد باعث تعارض و ابهام بیشتر می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: گاهی اوقات قانونی تصویب می‌شود که عین آن در سال‌های قبل تصویب شده است؛ با تکرار و تاکید کار به جایی نمی‌رسد و به جای قانون‌گذاری تکراری درباره یک موضوع باید آسیب شناسی شود که چرا قانونی اجرا نمی‌شود.

طحان نظیف تاکید کرد: مجلس یازدهم یک روز را برای نظارت گذاشت و گام‌های خوبی برای نظارت برداشت. اساساً قانونگذاری خوب از دل نظارت خوب برمی‌آید و این موضوعی است که سال‌هاست به آن توجه نشده و با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

وی افزود: یک مجلس قوی حتماً قانونی را تصویب می‌کند که با اسناد بالادستی مطابقت داشته باشد؛ نمایندگان مجلس باید مراقب باشند که مصوبات خلاف اسناد بالادستی، قانون اساسی و شرع مقدس نباشد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: اول مجلس باید این موارد را لحاظ کند تا رفت‌وآمد مصوبات بین مجلس و شورای نگهبان تا این حد طولانی و زیاد نباشد.

وی گفت: زمانی که نمایندگان ضرورتی را تشخیص می‌دهند و می‌خواهند درباره آن قانونگذاری کنند، باید اشراف کافی به آیین‌نامه داخلی مجلس، قانون اساسی، شرع و اسناد بالادستی داشته باشند.

طحان نظیف افزود: گاهی اوقات برخی موضوعات خیلی فرق دارند که امروز درباره آن قانونگذاری شود یا دو هفته یا دو ماه دیگر و باید نیازسنجی تقنینی و اولویت‌بندی ها لحاظ شود.

وی گفت: گاهی اوقات برخی موضوع‌ها به خود مجلس بازمی‌گردد و مجلس باید در این زمینه‌ها پویاتر باشد؛ برای مثال اگر در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان نیاز به تغییراتی است باید خود نمایندگان مجلس به این حیطه‌ها اقبال نشان دهند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: درهای مجلس و کمیسیون‌های مجلس باید به روی مراکز پژوهشی و کارشناسی مانند مرکز پژوهش‌ها باز باشد تا قوانین جامع به تصویب برسند و کمترین ایراد داشته باشد و پیوست‌های کارشناسی داشته باشد.

طحان نظیف تاکید کرد: زمان خدمت‌گذاری کوتاه است اما آثار کارهای ما باقی می‌ماند و باید به گونه‌ای کار و قانون‌گذاری شود که آن قانون جامع باشد و مردم از آن راضی باشند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: حتماً به آثار مصوبات توجه شود و تأثیرهای اجرای قانون باید مدنظر باشد. کار مجلس با تصویب قانون تمام نمی‌شود و باید مجلس بر اجرای آن هم نظارت کند. نوشتن قانون یک مرحله است و مرحله مهم دیگر نظارت و پیگیری اجرای مصوبات است.

وی با بیان اینکه قانون خوب در کشور کم نداریم گفت: باید آسیب‌شناسی شود که چرا برخی قوانین اجرا نمی‌شوند؛ مجلس این صلاحیت را دارد که پیگیری کند که چرا برخی قوانین اجرایی نمی‌شود.

طحان نظیف گفت: باید به سمت قوانین جامع حرکت کنیم چراکه خیلی پراکندگی قوانین در برخی از حوزه‌ها وجود دارد و نمی‌توان آن‌ها را به خوبی احصا کرد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: برخی قوانین ما نیازمند روزآمدی هستند؛ بسیاری از حوزه‌های مؤثر نیازمند به روزرسانی است. این نکات باید در مقام تقنین مدنظر قرار گیرد.

طحان نظیف گفت: اگر قانون انتخابات در سال آخر بررسی نمی‌شد، شاید جامع‌تر می‌شد و بر این اساس لازم است که در سال‌های اول مجلس تصویب قوانین مهم مد نظر قرار گیرد و به سال‌های پایانی مجلس موکول شود.

کد خبر 6104931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha