۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۵۳

با حضور وزیر علوم؛

طرح های تحولی راهبردی ستاد وزارت علوم رونمایی شد

طرح های تحولی راهبردی ستاد وزارت علوم رونمایی شد

در جلسه شورای معاونین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طرح های تحولی راهبردی ستاد وزارت عتف‌ با حضور وزیر علوم، اعضای شورای معاونین و تیم تدوین سند رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، در ابتدای جلسه وزیر علوم ضمن قدردانی از زحمات تیم تدوین، بر ضرورت وجود چنین سندی در وزارت تأکید و بر این نکته اشاره داشتند که بسیاری از اقدامات صورت گرفته وزارت در سال‌های اخیر با رویکرد تحولی بوده و ادامه این مسیر در سال‌های آتی نیز مورد تاکید خواهد بود.

سپس روح‌اله سهرابی، مشاور وزیر در برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی به ارائه مراحل و ساختار سند پرداخت و بیان داشت که در این فرصت تلاش شد با بهره‌گیری از رویکردهای چابک و مسئله محور و بر اساس اولویت‌های راهبردی وزیر محترم، جهت‌گیری‌های اسناد بالادستی نظیر سند تحول دولت سیزدهم و برنامه وزیر محترم به مجلس شورای اسلامی از یک سو، و چالش‌ها و مسائل شناسایی شده در حوزه‌های کاری زیرمجموعه وزارت از سوی دیگر به تعیین و تدوین طرح‌های تحولی راهبردی پرداخته شود.

سهرابی با اشاره به تدوین ۷ اولویت راهبردی وزارت شامل مرجعیت علمی، استقرار نظام آموزش و پژوهش تقاضامحور، استقرار نظام آمایش آموزش عالی، دیپلماسی علم و فناوری، تعالی فرهنگی و اجتماعی دانشگاهیان، ارتقا بهره‌وری نظام آموزش عالی و بهبود وضعیت رفاه و معیشت دانشگاهیان بر این نکته تاکید داشت که تلاش شده این اولویت‌ها اهداف و فعالیت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را تحت پوشش قرار دهند.

وی افزود که به منظور شفاف‌سازی مفاهیم این اولویت‌ها و سنجش و عینیت‌بخشی به آنها، نشان‌گرهایی تعیین شده است که ذیل هر اولویت و در راستای تحقق آن‌ها تعیین شده‌اند. هر نشان‌گر دارای دو وضعیت شامل «وضع اولیه» مربوط به وضعیت نشان‌گر در ابتدای دولت سیزدهم و «وضع مطلوب» معطوف به انتهای بازه زمانی سند در پایان دولت سیزدهم می‌باشد. برای نمونه، در اولویت راهبردی «مرجعیت علمی» نشان‌گرهایی نظیر «افزایش دانشگاه‌های ایران در نظام رتبه‌بندی بین‌المللی» و «آمار نشریات ایرانی در پایگاه معتبر بین‌المللی» در کنار ۳۲ نشان‌گر دیگر تعریف شده است که تلاش در ارائه تصویری روشن و قابل اندازه‌گیری از میزان پیشرفت و تحقق این اولویت ارائه می‌نماید.

وی افزود: حدود هشتاد طرح راهبردی-تحولی از بیش از ۲۵ واحد تصمیم گیری راهبردی در وزارت متناسب و متناظر با اولویت‌ها و به منظور اجرایی‌سازی آنها طرح‌ریزی و تدوین شد.

کد خبر 6105251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha