۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۰۵

امکان تحویل ۱۰۰میلیون متر مکعب پساب در بورس وجود دارد

امکان تحویل ۱۰۰میلیون متر مکعب پساب در بورس وجود دارد

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران از عرضه پساب دو تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب در بورس انرژی برای نخستین بار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباسعلی مصرزاده گفت: امسال مجوز قانونی عرضه ۱۰ میلیون مترمکعب پساب دو تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب جنوب و غرب تهران برای عرضه در بورس انرژی اخذ شد و بدین ترتیب امروز ۲۴ اردیبهشت‌ماه نخستین عرضه در این زمینه در بازار بورس انرژی انجام شد.

به گفته وی، این رویداد می‌تواند شروع خوب و تحولی در بخش اقتصاد آب، حفظ محیط زیست و توسعه تأسیسات فاضلاب در آینده شود.

مصرزاده افزود: نخستین عرضه پساب به میزان ۱.۸ میلیون مترمکعب در سال و به مدت ۱۵ سال به شرکت سیمان تهران واگذار می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: هم اکنون این امکان وجود دارد که در صورت وجود متقاضی تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌خانه‌ها تحویل شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر نزدیک به ۱۰ هزار لیتر بر ثانیه پساب در دو تصفیه‌خانه جنوب و غرب تهران به صورت رایگان به بخش کشاورزی تحویل می‌شود.

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران با بیان اینکه ایجاد و نگهداری زیرساخت‌های فاضلاب شهری پرهزینه است، خاطرنشان ساخت: چنانچه مجموعه‌های فاضلاب نتوانند بستری برای تأمین منابع مالی با هدف توسعه و نگهداشت تأسیسات خود فراهم کنند، ارائه خدمات پایدار این تأسیسات با مشکل مواجه خواهد شد و هرچه بتوانیم در عرضه این محصول به سمت و سوی قیمت تمام شده و واقعی حرکت کنیم، به ارائه خدمات پایدار این تأسیسات کمک شایانی خواهد شد.

مصرزاده با بیان این‌که هرچه در مدیریت صحیح منابع آبی غفلت شود، می‌تواند در آینده پیامدها و چالش‌های سنگینی در حوزه آب به‌دنبال داشته باشد، اظهار داشت: در همین رابطه بازچرخانی آب می‌تواند یک راهکار اصلی و اساسی باشد چراکه نزدیک به ۷ تا ۸ درصد منابع آبی کشور در حوزه شرب استفاده می‌شود و بخش عمده این آب تبدیل به فاضلاب می‌شود که به لحاظ تکنیکی قابلیت تصفیه با کیفیت بالا برای ورود دوباره به چرخه طبیعت و برای مصارف مختلف را داراست.

وی با بیان اینکه نیاز آبی بخش صنعت در کل کشور کمتر از پساب تولیدی تصفیه‌خانه‌ها در کل کشور است، افزود: اگر بتوانیم با بازچرخانی پساب را در اختیار بخش صنعت قرار دهیم، می‌شود نیاز آبی صنعت را در کل کشور با پساب جبران و تأمین کرد.

به گفته وی، در چنین شرایطی ایجاد سازوکار شفاف، عادلانه و رقابت‌پذیر برای عرضه پساب به‌ویژه در حوزه صنعت می‌تواند عامل موفقیت برای نیل به این هدف بزرگ باشد.

کد خبر 6105260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha