۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۰۰

کمترین نرخ بیکاری در چند دهه اخیر متعلق به سال ۱۴۰۲ است

 کمترین نرخ بیکاری در چند دهه اخیر متعلق به سال ۱۴۰۲ است

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس داده های مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری کل کشور به ۸.۱ درصد رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر محمود کریمی بیرانوند» در دیدار با اعضای کانون ملی مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی که با حضور «امید ملک» مدیر کل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار، «علی زندوکیلی» مشاور معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال و جمعی از نمایندگان کانون‌های مشاوره و خدمات کارآفرینی برگزار شد، گفت: بازارکارکشور در دولت سیزدهم، بر اساس آنچه آمار نشان می‌دهد اتفاقات خوب، مثبت و رو به پیشرفتی را تجربه کرده است که قابل چشم پوشی نیست.

وی افزود: بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، در سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری کل کشور به ۸.۱ درصد رسید که این کمترین نرخ بیکاری در چند دهه اخیر است و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان نیز به کمترین میزان خود یعنی ۱۱.۸ درصد رسیده است.

کریمی بیرانوندگفت: بر اساس این داده‌ها نرخ اشتغال ناقص ۸.۲ درصد و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال به ۲۱.۲ درصد رسیده واین در حالی است که خالص اشتغال ایجادی کشور در سال ۱۴۰۲ به رقم کم نظیر ۷۷۵ هزار نفر رسیده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: استخراج این آمار در حالی است که در استاندارد متغیرها تغییری ایجاد نشده و هیچ گونه آمارسازی در این باره وجود ندارد.

کریمی بیرانوند یادآور شد: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف هستیم طبق وعده ایجاد یک میلیون شغل عمل کنیم و به صورت سالانه، مداوم و مستمر، تحقق این وعده را گزارش داده ایم.

وی افزود: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به این رقم صحت سنجی شده رسیدیم و امیدواریم در سال جاری نیز بتوانیم این عدد را نشان دهیم.

معاون وزیرکار با بیان اینکه ایجاد این میزان از اشتغال چند نشانه اصلی دارد، خاطر نشان کرد: در سال گذشته بیش از ۹۰۰ هزار بیمه شده جدید در سازمان تأمین اجتماعی داشتیم، تعدیل نیروی کار نیز ۱۰ درصد کاهشی بوده است و همچنین آمار نشان می‌دهد، در ۲۵ استان کاهش نرخ بیکاری داشتیم.

کریمی بیرانوند با اشاره به اینکه این آمار خوشایند، حاصل هم افزایی همه دستگاه‌های حاکمیتی است اظهار کرد: درحوزه نظارت و سیاستگذاری شورای عالی اشتغال با مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدامات جدیدی داشتیم.

وی افزود: در این راستا هم در حوزه احیای واحدهای نیمه فعال و راکد وارد عمل شدیم و هم در حوزه مشاغل خانگی در سال گذشته بیش از ۴ هزار میلیارد تومان پرداخت داشتیم که این رقم کم نظیر است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم رتبه‌های خود را در سال‌های گذشته جابه جا کرده ایم تاکید کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در سال گذشته نیز افزایشی و به میزان ۴۱.۳ بوده است.

کریمی بیرانوند یادآور شد: این به معنای رسیدن به نقطه مطلوب و نبودن چالش نیست بلکه نشان دهنده این است که دولت در حوزه بازار کار روی ریل درست قرار گرفته است و امیدواریم با هدف گذاری‌های انجام شده تا پایان دولت سیزدهم نرخ بیکاری به کمتر از ۸ درصد برسد.

کد خبر 6105304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha