۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۳۷

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی خبر داد؛

رتبه پنجم خراسان جنوبی در سرمایه گذاری مصوب خارجی

رتبه پنجم خراسان جنوبی در سرمایه گذاری مصوب خارجی

بیرجند- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی در زمینه سرمایه گذاری‌های مصوب خارجی با ۶ طرح و سرمایه ۴۵۰ میلیون دلار رتبه پنجم کشور را کسب کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ذاکریان عصر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه تحقق شعار سال ۱۴۰۳ به عنوان فرمان و نقشه راهبردی رهبر معظم انقلاب به مردم و مسئولان، نیازمند حرکت شتابنده و متفاوت با گذشته، یعنی همان "جهش" است، ادامه داد: امید و انگیزه، لازمه جهش است و حضور میدانی مقامات و مسئولان در جمع مردم، پاسخگویی به مردم و انجام پروژه‌ها ایجاد امید می‌کند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه "تولید" هم در شعار امسال با کیفیتی بیشتر مطرح شده است، خاطر نشان کرد:: "جهش تولید با مشارکت مردم" یک شعار مردم پایه است که مردم کنشگران اصلی این مهم محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به واگذاری امور به مردم به سهم ۲۵ درصدی اقتصاد در حوزه تعاون و اصل ۴۴ قانون اساسی خاطر نشان کرد: امروز طبق برآوردها، سهم تعاونی‌ها تنها ۶ تا ۷ درصد در حوزه اقتصاد است.

ذاکریان با بیان اینکه آیا بخش خصوصی که در تولید ناخالص ضعیف است و آیا به این توانمندی رسیده‌اند که در مقابل شرایط ناپایدار، فعال باشند؟ تاکید کرد: در استان خراسان جنوبی نیازمند حضور پررنگ دولت در ایجاد زیرساخت‌ها هستیم.

لزوم تقویت مشوق‌های مؤثر برای جذب سرمایه گذاران

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه لازم است مشوق‌های مؤثر برای جذب سرمایه‌گذاران تقویت شود، ادامه داد: باید از مزیت عقب‌ماندگی استان بهره بگیریم که بتوانیم در فرصت کوتاه این موضوع جبران شود.

ذاکریان تاکید کرد: نیروهای انسانی در زمینه توسعه فردی و ارتقای شغلی توانمند شوند و توسعه ستیزی در استان باید کنار گذاشته شود.

رشد ۵۴ درصدی میزان سرمایه گذاری خارجی مصوب

وی با اشاره به اینکه میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در ابتدای دولت سیزدهم ۹۹۰ میلیون دلار بوده و تا پایان اردیبهشت امسال به مبلغ ۱,۵۳۰ میلیون دلار رسیده است که رشد بیش از ۵۴ درصدی داشته است، ادامه داد: از این رقم، مبلغ ۱۷۱ میلیون دلار در ۷ پروژه مربوط به سال ۱۴۰۰، مبلغ ۷۶ میلیون دلار در پنج پروژه سرمایه‌گذاری مربوط به سال ۱۴۰۱ و مبلغ ۲۹۲ میلیون دلار در پنج پروژه سرمایه‌گذاری خارجی مربوط به سال گذشته است.

وی میزان سرمایه‌گذاری خارجی وارده (جذب شده) در ابتدای دولت سیزدهم ۸۶.۸ میلیون دلار بوده است، گفت: این رقم تا پایان اردیبهشت ماه امسال به بیش از ۹۷.۹ میلیون دلار رسیده است که نسبت به به دو سال گذشته رشد ۱۲.۸ درصدی را نشان می‌دهد که از این رقم ۶۰۰ هزار دلار مربوط به سال جاری است.

رشد ۱۳۰ درصدی تعداد پروژه‌ها نسبت به ابتدای دولت سیزدهم

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی اضافه کرد: پروژه‌های دارای مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در اردیبهشت ماه امسال، به تعداد ۳۰ پروژه است که نسبت به ابتدای دولت سیزدهم رشد ۱۳۰ درصدی داشته است.

وی عنوان کرد: پروژه‌های فعال (به بهره‌برداری رسیده) در اردیبهشت ماه امسال، به تعداد ۱۶ پروژه است که نسبت به ابتدای دولت سیزدهم، رشد ۷۷.۷ درصدی داشته است

ذاکریان با بیان اینکه اکنون تعداد ۱۶ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی با سرمایه مصوب به مبلغ ۲۱۷.۶ میلیون دلار فعال است؛ ادامه داد: در حال حاضر بهره برداری، ۵ پروژه با سرمایه مصوب ۳۵.۸ میلیون دلاری در حال ساخت و چهار پروژه سرمایه‌گذاری خارجی با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۴۸۹.۱ میلیون دلار در حال پیگیری است.

وی میزان اشتغال مستقیم در ۱۶ پروژه فعال را یک‌هزار و ۸۵ نفر و اشتغال غیر مستقیم را ۲ هزار و ۱۲۵ نفر اعلام کرد و خاطر نشان کرد: ۸۵۵ نفر در ۷ پروژه مربوط به سرمایه‌گذاران کشور چین است.

کد خبر 6105444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha