۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۵۷

اطلاعاتی از مسابقات دوومیدانی؛

«استاد دو فرانس»با پیست بنفش میزبان مهیج‌ترین رویداد المپیک پاریس

«استاد دو فرانس»با پیست بنفش میزبان مهیج‌ترین رویداد المپیک پاریس

رقابت های دوومیدانی المپیک قرار است مدت ۱۱ روز در ورزشگاه «استاد دو فرانس» و با حضور ۱۸۱۰ ورزشکار برگزار شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رقابت‌های دوومیدانی المپیک ۲۰۲۴ پاریس از تاریخ اول تا ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ در کشور فرانسه برگزار خواهد شد. بر اساس اعلام فدراسیون جهانی ۱۸۱۰ دوومیدانی‌کار شامل ۹۰۵ مرد و ۹۰۵ زن در این رویداد شرکت می‌کنند که در مسابقات انفرادی از هر کشور حداکثر ۳ ورزشکار، در مسابقات تیمی از هر کشور حداکثر ۲ تیم و در مسابقات امدادی نیز از هر کشور فقط یک تیم می‌توانند به رقابت با حریفان بپردازند.

رقابت‌های دوومیدانی از جذاب ترین رشته‌های المپیکی است و از جمله رشته‌هایی است که تأثیر بسیار زیادی روی جایگاه کشورها در جدول توزیع مدال‌ها دارد.

در حال حاضر حسن تفتیان و حمیده اسماعیل نژاد در دوی سرعت، حسین رسولی در پرتاب دیسک، مهدی صابری در پرتاب وزنه و مهدی پیرجهان در دوی ۴۰۰ متر با مانع ورزشکارانی‌ هستند که شانس این را دارند مسافر پاریس شوند ولی با این حال هنوز موفق به کسب سهمیه نشدند. این ملی پوشان در حال حاضر به دنبال کسب ورودی بازی‌های المپیک از طریق رنکینگ جهانی هستند.

ورزشگاه استاد دو فرانس

مسابقات دوومیدانی قرار است در ورزشگاه استاد دو فرانس (به فرانسوی: Stade de France) برگزار شود. این ورزشگاه بزرگترین و یکی از مهم‌ترین ورزشگاه‌های فرانسه است که در حومه پاریس قرار دارد. ظرفیت این ورزشگاه برای دیدارهای راگبی و فوتبال ۸۰ هزار نفر و برای مسابقات دوومیدانی ۷۵ هزار نفر است.

ورزشگاه استاد دو فرانس که برای برگزاری بازی‌های جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه ساخته شد تاکنون شاهد برگزاری بازی‌های مهمی چون جام جهانی فوتبال ۱۹۹۸ بین فرانسه و برزیل، فینال جام‌جهانی راگبی در سال ۲۰۰۷، مسابقات جام‌جهانی دو و میدانی در سال ۲۰۰۳، فینال جام کنفدراسیون‌ها در سال ۲۰۰۳ و فینال‌های جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا در سال‌های ۲۰۰۰ میان والنسیا و رئال مادرید و سال ۲۰۰۶ میان آرسنال و بارسلونا و سال ۲۰۲۲ رئال مادرید و لیورپول بوده‌ است. این ورزشگاه همچنین از کنسرت‌ها و رویدادهای هنری مختلفی میزبانی کرده است.

این ورزشگاه ۱۹۹۷ آماده بهره برداری شد و اولین دیداری که در آن برگزار شد مسابقه‌ای بین سازندگان این ورزشگاه و کارگران با تیم منتخب فرانسه (شامل خبرنگاران و بازیکنان پیشکسوت) بود. اما این ورزشگاه به طور رسمی با دیدار تیم‌های ملی فوتبال فرانسه و اسپانیا و در حضور «ژاک شیراک» رئیس جمهور وقت فرانسه افتتاح شد.

این استادیوم قابلیت جابجایی زمین را دار است، به‌طوری‌ که زمین برای اجرای مسابقات دو و میدانی قابل جابجایی و حرکت است. سقف این استادیوم ۶ هکتار مساحت داشته و ۴۲ متر بالاتر از سطح جایگاه تماشاچیان قرار دارد. این استادیوم همچنین شامل ۲ هزار متر مربع فضای اداری، ۳ رستوران، ۴۵ بار، یک فروشگاه و ۶ هزار پارکینگ می‌شود.

این امکانات برای برگزاری بازی‌های دوومیدانی المپیک توسعه پیدا کرد به نحوی که طی ۷ ماه، پیست دوومیدانی آن گسترش پیدا کرد. نمایشگرهای غول پیکر نصب و تأسیسات تکنولوژی ۵G هم در آن تعبیه شد.

این ورزشگاه در جریان دیدار دوستانه تیم‌های ملی فوتبال فرانسه و آلمان که در سال ۲۰۱۵ برگزار شد تحت تأثیر حمله تروریستی قرار گرفت که بیش از ۱۵۰ کشته بر جای گذاشت.

یک پیست با رنگ نوآورانه

رنگ پیست دوومیدانی این ورزشگاه برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۴، به جاری رنگ کلاسیک قرمز به رنگ بنفش در خواهد آمد. طراحان این پیست معتقدند این رنگ در پخش تلویزیونی و به لحاظ بصری جلوه بهتری دارد.

رشته ماراتن

رشته‌های ماراتن و دو سرعت هم در مرکز شهر پاریس برگزار خواهد شد و از مسیرهای تاریخی و گردشگری پاریس عبور خواهد کرد.

حذف یک رشته از المپیک

پس از آنکه رشته ۵۰ کیلومتر پیاده روی از المپیک ۲۰۲۴ حذف شد به جای آن رشته پیاده روی تیمی جایگزین شد که هر تیم از یک دونده مرد و یک دونده زن تشکیل می‌شود که مسافتی به اندازه ماراتن (۴۲ کیلومتر و ۱۹۵ متر) را به شکل امدادی طی خواهند کرد. رشته ۵۰ کیلومتر مختص به مردان بود و کمیته بین المللی المپیک با حذف این رشته و افزودن رشته پیاده روی تیمی مختلط، تعداد رشته‌ها میان مردان و زنان به به تساوی رساند.

۱۸۱۰ ورزشکار دوومیدانی شامل ۹۰۵ مرد و ۹۰۵ زن در این رویداد حضور خواهند داشت.

هر کشور (هر کمیته ملی المپیک) می‌تواند حداکثر ۳ ورزشکار را در رشته‌های انفرادی معرفی کند. اگر کشوری هیچ نماینده‌ای نداشته باشد و ورزشکارانش نتوانسته باشند جواز حضور در المپیک را کسب کند اجازه دارد بهترین ورزشکار خود را در یکی از سه ماده ۱۰۰ متر، ۸۰۰ متر یا ماراتن اعزام کند.

نیمی از ورزشکاران از طریق مسابقات انتخابی جواز حضور در المپیک را کسب کرده اند و نیم دیگر هم از طریق رنکینگ اتحادیه بین‌المللی فدراسیون‌های دو و میدانی واجد شرایط حضور در المپیک هستند.

در المپیک ۲۰۲۴، فدراسیون جهانی دوومیدانی برای هر یک از ۴۸ برنده مدال طلا مبلغ ۵۰ هزار یورو پاداش تعیین کرده است. این مبلغ برای شرکت کنندگان در رشته‌های امدادی، بین اعضا تقسیم می‌شود.

تعداد شرکت کنندگان در هر یک از مواد دوومیدانی به شرح زیر است:

ماراتن: ۸۰ مرد و ۸۰ زن
۱۰۰ متر: ۵۶ مرد و ۵۶ زن
۲۰۰ متر: ۴۸ مرد و ۴۸ زن
۴۰۰ متر: ۴۸ مرد و ۴۸ زن
۸۰۰ متر: ۴۸ مرد و ۴۸ زن
۲۰ کیلومتر پیاده روی: ۴۸ مرد و ۴۸ زن
۱۵۰۰ متر: ۴۵ مرد و ۴۵ زن
۵۰۰۰ متر: ۴۲ مرد و ۴۲ زن
۱۱۰ متر با مانع: ۴۰ مرد و ۴۰ زن
۴۰۰ متر با مانع: ۴۰ مرد و ۴۰ زن
۳۰۰۰ متر با مانع: ۳۶ مرد و ۳۶ زن
پرش ارتفاع: ۳۲ مرد و ۳۲ زن
پرش با نیزه: ۳۲ مرد و ۳۲ زن
پرش طول: ۳۲ مرد و ۳۲ زن
پرش ۳ گانه: ۳۲ مرد و ۳۲ زن
پرتاب وزنه: ۳۲ مرد و ۳۲ زن
پرتاب دیسک: ۳۲ مرد و ۳۲ زن
پرتاب چکش: ۳۲ مرد و ۳۲ زن
۱۰ هزار متر: ۲۷ مرد و ۲۷ زن
ده گانه: ۲۴ مرد و ۲۴ زن
۴ در ۱۰۰ متر امدادی: ۱۶ مرد و ۱۶ زن
۴ در ۴۰۰ متر امدادی: ۱۶ مرد و ۱۶ زن

رقابت‌های دوومیدانی المپیک ۲۰۲۴ روز یک مرداد در ماده ۲۰ کیلومتر پیاده روی آغاز می‌شود.

«استاد دو فرانس»با پیست بنفش میزبان مهیج‌ترین رویداد المپیک پاریس

برنامه دیدارهای فینال این مسابقات به شرح زیر است:

دوم مرداد فینال ۱۰ هزار متر مردان برگزار خواهد شد.

سوم مرداد فینال دو ۱۰۰ متر زنان، پرتاب وزنه مردان، ۴ در ۴۰۰ متر مردان و سه گانه زنان برگزار می‌شود.

چهارم مرداد فینال ۱۰۰ متر زنان، ۸۰۰ متر زنان، پرتاب چکش مردان و پرش ارتفاع زنان برگزای می‌شود.

پنجم مرداد فینال ۲۰۰ متر زنان، ۵۰۰۰ متر زنان، ۸۰۰ متر زنان، پرتاب دیسک زنان و پرش با نیزه مردان برگزار می‌شود.

ششم مرداد فینال ۱۵۰۰ متر مردان، ۲۰۰ متر زنان، ۳۰۰۰ متر با مانع زنان، پرتاب چکش زنان و پرش طول مردان برگزار می‌شود.

هفتم مرداد فینال ۳۰۰۰ متر با مانع مردان، ۴۰۰ متر مردان، پرتاب دیسک مردان و پرش با نیزه زنان برگزار می‌شود.

هشتم مرداد فینال ۱۱۰ متر با مانع مردان، ۲۰۰ متر مردان، ۴۰۰ متر با مانع زنان، پرتاب نیزه مردان و پرش ارتفاع زنان برگزار می‌شود.

نهم مرداد فینال ۱۰ هزار متر زنان، ۴۰۰ متر زنان، ۴۰۰ متر با مانع زنان، پرتاب وزنه زنان، ۴ در ۴۰۰ متر زنان، ۴ در ۴۰۰ متر مردان و سه گانه مردان برگزار می‌شود.

دهم مرداد فینال ۱۵۰۰ متر زنان، ۱۰۰ متر با مانع زنان، ۵۰۰۰ متر مردان، ۸۰۰ متر مردان، پرتاب نیزه زنان، ۴ در ۴۰۰ متر امدادی زنان، ۴ در ۴۰۰ متر امدادی مردان و پرش ارتفاع مردان برگزار می‌شود. در این روز ماراتن مردان هم برگزار می‌شود.

در روز یازدهم مرداد که روز پایانی این مسابقات هم است ماراتن زنان برگزار می‌شود.

کد خبر 6105500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha