۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۱۱

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با مهر مطرح کرد؛

راکتور هسته‌ای شیراز تحقیقاتی و ایده‌ ساخت آن مربوط به سال ۹۱ است

راکتور هسته‌ای شیراز تحقیقاتی و ایده‌ ساخت آن مربوط به سال ۹۱ است

شیراز -رییس پیشین سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایده‌ ساخت راکتور هسته‌ای در شیراز مربوط به سال ۹۱ است؛ گفت: این راکتور در جهت توسعه علوم هسته‌ای، کار تحقیقاتی، علمی و آموزشی ساخته می‌شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: تنها یک جمله ۶ کلمه‌ای از زبان رئیس سازمان انرژی اتمی کافی بود تا تیتر یک تمام رسانه‌ها و صفحات مجازی دو روز اخیر شیراز به صحبت‌های محمد اسلامی اختصاص یابد. «راکتور هسته‌ای در شیراز ساخته می‌شود».

رئیس کنونی سازمان انرژی اتمی دو روز پیش در پاسخ به سوال خبرنگاری در باب احداث راکتور جدید هسته‌ای در شیراز تشریح کرد: این اقدام و برنامه مشترک در راستای توسعه علوم و فنون هسته‌ای و کار تحقیقاتی، علمی و آموزشی انجام می‌شود و این طرح در مرحله تهیه زمین و طراحی اولیه قرار دارد.

بلافاصله پس از صحبت‌های رئیس سازمان انرژی اتمی برخی فعالان گردشگری موضع گرفته و بیان کردند شیراز شهر گل و بلبل و پایتخت گردشگری ایران، نیازی به صنعتی شدن ندارد.

یک استاد دانشگاه نیز با بیان اینکه ایران به اندازه نیاز علمی و تحقیقاتی خود راکتور هسته‌ای دارد گفت: در کنار توسعه کیفی و روزآمدکردن علمی راکتورهای هسته‌ای موجود که نشانگر دانش بالای ایران و ایرانی هستند باید به سمت انرژی‌های پاک چون توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی نیز برویم.

برخی فعالان نهادهای زیست محیطی هم به روشی دیگر موضعشان را بیان کردند و ادعا کردند شیراز شهری پاک است که به تازگی نیز پایتخت محیط زیست آسیا لقب گرفته و اگر هم قرار است راکتوری تحقیقاتی در این شهر ساخته شود حداقل باید در جایی بسیار دورتر از محدوده شهری احداث شود.

راکتور هسته‌ای شیراز تهدیدی برای انسان و محیط زیست محسوب نمی‌شود

برای درک بهتر موضوع و دریافت نظرات تخصصی‌تر پای صحبت‌های رئیس سابق سازمان انرژی اتمی نشستیم. معاون پیشین رئیس جمهور در دولت نهم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: دوازده سال پیش تصمیم ساخت راکتور هسته‌ای در شیراز گرفته شده و راکتور هسته‌ای شیراز تهدیدی برای انسان و محیط زیست محسوب نمی‌شود.

فریدون عباسی دوانی خاطرنشان کرد: از سال تصمیم ساخت راکتور هسته‌ای در شهر شیراز گرفته شده بود و به خاطر تغییر دولت این تصمیم تا به امروز معطل مانده بود.

این دانشمند هسته‌ای با اشاره به نقش مؤثر راکتور هسته‌ای در پیشرفت کشور گفت: طی تحقیقاتی که در سال ۹۱ از سوی سازمان انرژی اتمی صورت گرفت تصمیماتی مبنی بر ساخت راکتور هسته‌ای در یکی از سه شهر مشهد، تبریز و شیراز گرفته شد که پس از کارشناسی‌های انجام شده شهر شیراز به دلیل خط هوایی فعال درون و برون مرزی، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های متعددی که نیازمند رادیو دارو هستند جهت ساخت راکتور هسته‌ای انتخاب گردید.

معاون پیشین رئیس جمهور افزود: متأسفانه با تغییر دولت این امر تا امروز به تعلل افتاد و در دولت فعلی که نقش و تأثیر پرتوها در زندگی و سلامت مردم رواج پیدا کرده مجدداً تصمیم بر اجرای برنامه ساخت راکتور هسته‌ای گرفته شده است.

این راکتور آلاینده نیست و نیازی به مصرف آب ندارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌گو با خبرنگار مهر افزود: این راکتور هسته‌ای تحقیقاتی بوده و در چرخه بسته فعالیت می‌کند؛ یعنی برای فعالیت این راکتور، آبی مصرف نمی‌شود زیرا این راکتور هسته‌ای از نوع استخری است و به همین خاطر آبی به بیرون جاری نمی‌شود. همچنین چون توان آن پایین است آلودگی نداشته و گرمای تولیدی در همان محل از بین می‌رود، دود تولید نمی‌کند و تأثیری بر هوا ندارد، این راکتور در محدوده بسته خود کار می‌کند.

وی با اشاره به راکتور هسته‌ای تهران اظهار کرد: حدوداً ۴۵ سال است که یک راکتور هسته‌ای ۵ مگاواتی در سازمان انرژی اتمی در شهر تهران فعالیت می‌کند که مردم و دانشجویان از آن بازدید می‌کنند زیرا در این راکتور فشار منفی است یعنی هوا از درون به بیرون نمی‌رود بلکه از بیرون به داخل نفوذ کرده و هوای داخل پس از عبور از فیلترهایی از طریق دودکش بلندی به بیرون می‌رود.

نماینده مردم کازرون در مجلس افزود: اطراف این راکتور منازل مسکونی و تجاری بسیاری است ولی خوشبختانه تا به امروز مشکلی برای مردم ایجاد نکرده است چون این نوع از راکتورها کم‌توان و تحقیقاتی هستند و آلودگی ندارند.

بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های شیراز می‌توانند از این راکتور بهره ببرند

عباسی دوانی با بیان مزایای راکتور هسته‌ای در فارس گفت: وجود این راکتور در شیراز برای دانشگاه‌های استان مفید است زیرا اساتید و دانشجویان رشته‌های مرتبط می‌توانند از این راکتور تحقیقاتی به عنوان منبع نوترون استفاده کنند و فعالیت‌های علمی بالاتری انجام دهند. همچنین می‌توان بر کاربرد پرتوها و انرژی هسته‌ای در مسائل درمانی و تولید رادیو دارو استفاده کرد و بیمارستان‌های استان فارس و استان‌های مجاور از این رادیو دارو بهره بسیاری خواهند برد.

این دانشمند هسته‌ای ادامه داد: در پی این عمل با وجود خط هوایی گسترده درون و برون مرزی در فرودگاه‌های شیراز می‌توان این رادیوداروها را به ناطق مختلف کشور انتقال و یا حتی رادیو دارو به خارج از کشور صادر کرد.

عباسی دوانی در پایان گفت: این راکتور هسته‌ای، راکتور تحقیقاتی است نه راکتور قدرت؛ همچنین این راکتور تهدیدی برای انسان و محیط زیست ندارد. بنده سال ۶۳ که کارآموزی راکتور را گذراندم در راکتور تهران و سازمان انرژی اتمی مشغول به فعالیت شدم و طی این سال‌ها دانشجویان و افراد زیادی از مناطق مختلف کشور برای پژوهش و کار به تهران آمده و در محیط این راکتور فعالیت کرده‌اند که خوشبختانه تا امروز این راکتور تهدیدی برای این پژوهشگران، ساکنان مناطق اطراف سازمان یا افراد و شاغلین سازمان انرژی اتمی که از بعد مکانی نزدیک‌ترین افراد به راکتور محسوب می‌گردند، نداشته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان به خبرنگار مهر گفت: این راکتور هسته‌ای قرار است در جهت توسعه علوم هسته‌ای و کارهای تحقیقاتی، علمی و آموزشی در شیراز تأسیس شود.

کد خبر 6105774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha