۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۱۷

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

اجرای طرح مدیریت حوضه‌های آبخیز در اصفهان/ ۱۹۷ حوضه شناسایی شد

اجرای طرح مدیریت حوضه‌های آبخیز در اصفهان/ ۱۹۷ حوضه شناسایی شد

اصفهان- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: مطالعات آبخیزداری در ۱۹۷ حوضه آبخیز استان انجام و تاکنون در ۱۵۴ حوضه پروژه اجرا شده است.

حسین یاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز رویکردی برای مقابله با تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست است، اظهار کرد: باید توجه داشت که ایران عضو کنوانسیون‌های بین المللی از جمله تغییرات اقلیم، تنوع زیستی و مقابله با بیابان زایی است ضمن اینکه اسناد بالادستی و قوانین کشور نیز تکالیف و تعهداتی برای اجرای اهداف کیفی آبخیزداری تعیین کرده است.

وی ادامه داد: مواد ۱۲ و ۲۷ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصادیق تخریب را در امور عمرانی مانند جاده سازی و فعالیت معادن مشخص کرده است و بر اساس این قانون، جرایم و خساراتی از این بابت باید اخذ شده و برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری به خزانه برگردد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به اینکه برنامه پنجم توسعه سطح هشت میلیون هکتار و برنامه ششم توسعه، ۱۰ میلیون هکتار اجرای طرح آبخیزداری را در کشور تکلیف کرده بود، خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه نیز در سطح ۲۰ میلیون هکتار پروژه آبخیز تکلیف شده که با رویکرد مدیریت راهبردی، مشارکت مردمی و انسجام درون و برون سازمانی باید اجرا شود.

وی، جلوگیری از تخریب، حفظ منابع آب و خاک، احیای اکوسیستم‌های طبیعی، بهبود سلامت و ارتقای معیشت مردم ساکن حوضه‌ها را از جمله اهداف آبخیزداری برشمرد و افزود: در همین راستا کارگروه اجرای مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز استان اصفهان سال گذشته تشکیل و با همکاری فرمانداری‌ها نقاط سیل‌خیز استان احصا و مناطقی که در اولویت اجرای آبخیزداری است مشخص شد؛ همچنین مناطقی که لازم است مطالعات صورت گیرد در دستور کار قرار گرفته که تا سال ۱۴۲۵ انجام شود.

یاری ابراز داشت: طی ۲ جلسه کارگروه مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز در سال گذشته مقرر شد اداره کل راهداری احداث پل‌ها را با توجه به دبی آبراهه‌ها و رودخانه‌ها انجام دهد و یا بنیاد مسکن در ساخت و ساز مسکن دبی سیلاب را در نظر گرفته و برای توسعه روستایی و شهری عرض حوضه‌ها را کوچک نکنند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان اضافه کرد: از اداره کل محیط زیست و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان انتظار داریم پاسخ دهی به استعلامات منابع طبیعی در اسرع وقت انجام شود.

یاری با بیان اینکه در ۱۹۷ حوضه آبخیز استان اصفهان مطالعات انجام شده که در ۱۵۴ حوضه پروژه اجرا شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به تفاهم نامه سپاه و قرارگاه امام حسن مجتبی با سازمان منابع طبیعی کشور سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های آبخیزداری ابلاغ شده بود که سال گذشته منجر به قرارداد یک‌هزار و ۵۰ میلیارد تومانی شد.

وی اضافه کرد: این قرارداد به وزارت کشور و قرارگاه ارسال شده و می‌بایست طبق تفاهم نامه تأمین مالی بخش عظیمی از پروژه‌ها در سطح استان‌ها توسط استانداران محقق شود زیرا سهم قرارگاه امام حسن مجتبی سپاه ۳۰ درصد است و مابقی اعتبار باید از محل منابع استانی، مولدسازی و با استفاده از ظرفیت‌های خود شهرستان‌ها تأمین شود.

به گزارش مهر،آبخیزداری(Watershed Management) علم و هنر برنامه‌ریزی مُستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع عرصه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثر منفی در منابع آب و خاک است که می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

استان اصفهان با ۲۸ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل (معادل چهار درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع (معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان (معادل ۳۲ درصد) دربرگرفته است.

کد خبر 6105796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha