۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۰۶

بانکی‌پور:

برای مروجین بی‌حجابی رده‌های مختلف مجازات در نظر گرفته شده است

برای مروجین بی‌حجابی رده‌های مختلف مجازات در نظر گرفته شده است

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون جدید حجاب رده‌های مختلف بی‌حجابی مشخص شده است و متناسب با جایگاه و شهرت، مجازات مروجین بی‌حجابی تعیین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، امیرحسین بانکی‌پور نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست علمی «عفاف و حجاب؛ الزامات هم‌سویی در حکمرانی» درباره قوانین و لایحه حجاب توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: ما در لایحه‌ای که داریم کاری می‌کنیم که کسی مجرم فرض نشده و سابقه دار نشود و کرامت افراد حفظ شود. جریمه هم به گونه‌ای است که جنبه کیفری ندارد، تدبیر ما این است که با دو بار جریمه که بار اول در صورت تکرار دریافت خواهد شد این را به درستی حل کنیم. مگر کسی که اصرار دارد یا سرمنشا این رفتار است که باید کیفری شود.

وی افزود: در قانون گذشته رده‌های مختلف بی‌حجابی مشخص نبود. سلبریتی‌ها، مدیران، افراد مشهور، کارمندان دولت و کسانی که با خارج از کشور در ارتباطند و به طور کلی مروجین بی‌حجابی در لایحه حجاب احکام متفاوتی خواهند داشت.

بانکی‌پور ادامه داد: احکام باید بازدارندگی داشته باشند. مثلاً در مورد سلبریتی‌ها بعد از کلی هزینه اجتماعی و درگیر کردن پلیس با جریمه خیلی کمی آزاد می‌شوند. از این رو باید در حوزه مجازات‌ها قوانین جدید داشته باشیم.

او درباره اعتراضات برخی از انقلابی‌ها گفت: اینکه می‌گویند برجام فرهنگی امضا کرده‌اید، تفکرات اشتباهی است؛ ما قانون حجاب داشتیم ولی مجازات آن مشخص و بازدارنده و عادلانه نیست. مهم‌تر از مجازات بحث‌های فرهنگی و اقتصادی است و زیرساخت‌های مغازه‌ها، مال‌ها پاساژها در قانون دیده شده است. قانون حجاب که از اول انقلاب بود، ولی از نظر مجازات و وظایف دستگاهی لازم الاجرا بود ولی ضمانت اجرایی نداشت.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: حجاب ابعاد گسترده‌ای دارد و نیاز به قانون جامع در مورد آن وجود داشت اما زمینه اجتماعی آن وجود نداشت. اما در این دو سال پیرو اتفاقات در حوزه حجاب زمینه فراهم شد. اتفاق نظر تمام قوه‌ها و دولت و دیگران با این لایحه موافق بودند و این لایحه نوعی خرد جمعی به همراه داشته است.

بانکی‌پور، نماینده مجلس در ادامه گفت: در حال حاضر موارد اصلاحی شورای نگهبان رفع شده که منتظر تأیید شورای نگهبان است و بعد از آن ابلاغ خواهد شد.

کشف حجاب سازمان یافته، ترویج بی‌حجابی توسط سلبریتی‌ها و فعالان فضای مجازی مجازات سنگین خواهد داشت

وی در مورد کشف حجاب سازمان‌یافته و ارتباط با خارجی‌ها اظهار داشت: ترویج به کشف حجاب در ازای دریافت پول و سازمان‌یافته که فراجا به خوبی توانسته در شناسایی این‌گونه افراد عمل کند، حبس درجه ۴ و جریمه نقدی خواهد داشت. البته مصادیق دیگر مانند سلبریتی‌ها و مروجان بی‌حجابی که با خارج ارتباط ندارند و نیز فعالان فضای مجازی و بلاگرها نیز با جریمه سنگین مواجه خواهند شد. که بستن صفحات مجازی، ممنوع‌الخروجی و دیگر مجازات‌ها را در پی دارد. این‌ها بخش اصلی قانون است.

وی افزود: نکته این است که ما به حریم خصوصی افراد کار نداریم این قوانین فقط مرتبط با انظار عمومی است که فضای مجازی هم شامل آن است. به صفحات شخصی خصوصی کاری نداریم.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: شرکت‌های خصوصی هم از این نظر مانند انظار عمومی هستند. اگر تخلف آن‌ها محرز شود در تمدید آن با مشکل مواجه خواهند شد.

او درباره سلبریتی‌ها و برخورد با آن‌ها گفت: هرگاه شخصی دارای شهرت یا تأثیرگذاری اجتماعی باشد، سلبریتی، اینفلوئنسر یا افرادی که شهرت سیاسی و فرهنگی دارد، تخلفی در زمینه حجاب و بی‌حجابی داشته باشد، قطعاً جرمش با شهروند عادی فرق دارد و متفاوت است؛ مجازات مدیران و خانواده آنها با مردم عادی در این قانون جدید متفاوت است.

وی در ادامه گفت: برای این افراد دو دسته قانون داریم که من دسته ضعیف‌تر را اعلام می‌کنم. اگر تنها مرتکب جرم بی‌حجابی در خیابان و فضای مجازی شوند، علاوه بر محکومیت به پرداخت حداکثر جریمه نقدی درجه سه، یا یک تا سه درصد از سهام موجود بانکی، اموال منقول و غیر منقول به محرومیت از شغل تا ۳ ماه، ممنوعیت از خروج کشور تا دو سال و محرومیت فعالیت فضای مجازی و لغو معافیت مالی تا دو سال را خواهند داشت. البته اگر ترویج بی‌حجابی هم داشته باشند قطعاً مجازات خواهند شد که جریمه آن متفاوت است.

این نماینده مجلس درباره فعالیت‌های فرهنگی مشاهیر در رسانه‌ها و فرصت‌ها و تهدیدات آن‌ها اظهار داشت: در هالیوود هم سلبریتی‌ها باید تضمین بدهند و محدودیت‌هایی را باید رعایت کند. اگر سلبریتی‌ها را درست مدیریت کنیم می‌توانیم به عنوان فرصت از آن‌ها استفاده کنیم. باید از آن‌ها تضامین جدی بگیریم تا تبدیل به تهدید برای نظام نشود.

شیوه‌های متفاوت نظارت و ارزیابی نهادهای متولی

بانکی‌پور درباره نحوه شناسایی افراد رهگذر با دوربین‌ها هم توضیح داد: تمام دوربین‌های دستگاه‌های اداری خصوصی و دولتی، پاساژها موظف شده‌اند که به سامانه فراجا متصل شوند. این برای همه جرایم از جمله دزدی‌ها و درگیری‌ها است. غیر از آن افراد موثق فراجا هستند که به عنوان طرح ناظر فعالیت خواهند کرد.

وی در رابطه با وظایف دستگاه‌های متولی گفت: باید برنامه اقدام سالیانه هر دستگاه و شاخص اثر بخشی و ارزیابی خود را به وزارت کشور تحویل بدهد تا مصوب شود. علاوه بر آن هر ساله باید گزارش اقدامات خود را هم تحویل دهد.

بانکی‌پور در پایان بر ضرورت کارهای فرهنگی تاکید کرد و خاطر نشان کرد: باید این را در نظر بگیریم که اکثر تولیدات فرهنگی ما از سیسمونی تا اسباب‌بازی، کیف مدرسه و لوازم‌التحریر همه مروج بی‌حجابی هستند و ما در حد یک تراکت کار حجاب انجام می‌دهیم، باید به لحاظ فرهنگی کاری کنیم که در دراز مدت اصلاح سبک زندگی داشته باشیم.

کد خبر 6105834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      0 0
      نتیجه مبارزه شما با حجاب هم می‌شود مثل مبارزه شما با تورم و گرانی و اختلاس