۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۳۵

با موافقت نمایندگان؛

گزارش استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها به قوه قضاییه ارجاع شد

گزارش استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها به قوه قضاییه ارجاع شد

با موافقت وکلای ملت، گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس درباره استنکاف از اجرای قانون هوای پاک مربوط به جلوگیری از استفاده سوخت مازوت توسط نیروگاه‌ها به قوه قضاییه ارجاع شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا نظری سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه)، گزارش این کمیسیون در مورد استنکاف از اجرای قانون هوای پاک توسط سازمان حفاظت محیط زیست درباره جلوگیری از استفاده سوخت مازوت توسط نیروگاه‌های کشور را در اجرای ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی قرائت کرد.

بعد از قرائت این گزارش، نمایندگان با ۱۷۲ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند که گزارش مربوط به استنکاف سازمان حفاظت محیط زیست درباره جلوگیری از استفاده سوخت مازوت توسط نیروگاه‌ها برای بررسی تخلفات به قوه قضائیه ارجاع شود.

«علیرضا نظری» سخنگوی کمیسیون کشاورزی متن گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به استفاده سوخت مازوت توسط نیروگاه ها را به شرح ذیل قرائت کرد:

بررسی وضعیت تولید و عرضه سوخت بیانگر وضعیت نامناسب اجرای این تکلیف قانونی به علت عدم سولفورزدایی از سوخت کشور و تعویق طرحهای سولفور زدایی همانند بهره برداری از واحدهای تصفیه هیدروژنی در پالایشگاه های کشور میباشد وزارت نفت با انجام مکاتبه با رئیس جمهور طی نامه شماره ۲۰/۲۰۰۰۱٤٤ مورخ ۱٤۰۲/۰۳/۲۰ درخواست استمهال اجرای اجباری استانداردهای بنزین نفت گاز و نفت کوره به بعد از سال ١٤٠٧ با دلایلی چون لزوم تأمین مالی به میزان ۱۱ میلیارد دلار به مدت ۵ سال نموده است.

وفق پایش های صورت گرفته از سوی سازمان حفاظت محیط زیست میزان گوگرد در انواع سوخت مصرفی نیروگاهها و صنایع بالاتر از حدود مجاز می باشد. در حال حاضر پس از تصویب استاندارد بدون اجباری سازی آن وزارت نفت مطابق استانداردهای تولیدی خود سوخت مورد نیاز کشور را تأمین و توزیع می نماید که میزان گوگرد آن در نفت کوره از ۳ تا ۵/۳ درصد حجمی متغیر می باشد در حالی که استاندارد روز دنیا کمتر از ۱ درصد و بر اساس استاندارد IMO سازمان بین المللی دریانوردی ۰/۵ درصد و استاندارد اساس مصوب ملی ۰/۸ درصد می باشد.

بررسی ها حاکی است بر نمونه گیریهای صورت گرفته از سوی سازمان حفاظت محیط زیست طی فصول مختلف سال، ١٤٠١ میزان گوگرد موجود در سوخت نفت گاز و مازوت مصرفی عمده نیروگاه‌ها و برخی جایگاه‌های توزیع سوخت بسیار بالاتر از حد مجاز برای نفت گاز و برای نفت کوره بوده است، لذا الزام شرکتهای پالایشی به اجرای طرحهای کاهنده گوگرد در فرآورده های نفتی تولیدی ضروری است.

در خصوص مصرف نفت کوره (مازوت) نیروگاهها شورای عالی امنیت ملی بسته اضطراری مدیریت بحران تأمین پایدار انرژی کشور در دوره سرد سال ١٤٠١ را طی مصوبه شماره ۳۲۸۹۴۳ مورخ ١٤۰۱/۸/۲۵ به دستگاه های اجرایی ذیربط ابلاغ نموده است بر اساس مصوبه مذکور از ١٦ نیروگاه بخاری کشور ۵ نیروگاه بعثت، تهران سهند تبریز منتظر قائم، فردیس، اسلام آباد اصفهان و شهید منتظری شاهین شهر اصفهان به صورت ترکیبی از سوخت مایع (نفت گاز و مازوت) و گاز طبیعی استفاده کنند.

مصوبه مذکور از شمول قانون هوای پاک مستثنی بوده و سازمان حفاظت محیط زیست مجاز به اقدام قضائی ابلاغ جریمه در طی این دوره ٤ ماهه نمی باشد، همچنین سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است نظارت لازم را بر کلیه ارکان داخلی خود جهت جلوگیری از اقدامات رسانه ای خلاف مفاد این ابلاغیه به عمل آورد.

همچنین بر اساس مصوبه مذکور نیروگاههایی که به علت استفاده از مازوت پلمپ شده بودند توسط دادستان‌های کشور نسبت به فک پلمپ نیروگاه های سهند تبریز منتظر قائم فردیس کرج اسلام آباد اصفهان و شهید منتظری شاهین شهر اصفهان اقدام گردید و وزارت کشور مسئولیت پیگیری و نظارت بر حسن اجرای این بند را به عهده داشته است. یکی از آسیبهای مهم این گونه مصوبات عدم توجه به احکام قانون هوای پاک می باشد که در مقاطع مختلف نادیده گرفته می شود.

براساس مستندات قانونی فوق، دستگاههای ذیربط از جمله وزارت نفت مکلف بوده اند از تولید سوخت غیر استاندارد جلوگیری نمایند و گزارش عملکرد در کیفیت سوخت وارداتی را هر شش ماه یک بار منتشر کنند. همچنین به خصوص نظر می رسد سازمان حفاظت محیط زیست با وظایف ذاتی خود به عنوان دستگاه ناظر طی سالیان اخیر موظف بوده است با توجه به شرایط موجود کشور و ناترازی انرژی برنامه ای را برای کاهش مخاطرات آلودگی هوا ارائه نماید.

کمیسیون کشاورزی، آب منابع طبیعی و محیط زیست پس از ارجاع موضوع از سوی هیئت محترم رئیسه با دعوت از مسئولان، اجرائی، کارشناسان مرتبط و مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی موضوع در جلسه مورخ ١٤٠٢ / ٠٥ / ١٦ در دستور کار کمیسیون قرار گرفت و پس از استماع نظرات نمایندگان محترم معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مسئولان دستگاههای اجرایی این کمیسیون ضمن بررسی موضوع و با بررسی تمامی مستندات قابل دسترسی و استماع اظهارات مسئولان ذی ربط، اعلام می‌دارد به منظور کاهش آلودگیهای شدید هوا خواستار لغو مصوبه شورای عالی امنیت ملی انرژی کشور مصوبه شماره ٣٢٨٩٤٣ مورخ ١٤٠۱/۸/۲۵) و ممانعت از مازوت سوزی در کل کشور است.

کد خبر 6105904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha