۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۴۶

خلع ید از هزار هکتار زمین در شهرک های صنعتی/ دلال زمین نداریم

خلع ید از هزار هکتار زمین در شهرک های صنعتی/ دلال زمین نداریم

معاون سازمان صنایع کوچک ضمن اشاره به اینکه دلالی در شهرک های صنعتی صرفه اقتصادی ندارد، گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود یک هزار هکتار از اراضی شهرک های صنعتی بازپس گرفته شد.

سید حسن غضنفری معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در گفت‌وگو با مهر در مورد وضعیت زمین در شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: فارغ از مسائل حقوقی و قضائی، این موضوع که عده‌ای دلال زمین دریافت و احتکار می‌کنند در شهرک‌های صنعتی چندان مصداق درستی ندارد زیرا در شرایط فعلی اقتصاد ایران سرمایه گذاری روی زمین‌های شهرک‌های صنعتی مزیتی ندارد؛ کسی که به عنوان مثال ۱۰۰ میلیارد تومان پول داشته باشد آن را در بازارهای موازی دیگری همچون طلا و… به کار می‌گیرد نه اینکه وارد شهرک‌های صنعتی کند که برای اخذ زمین باید شرایط خاص داشت و از آن طرف اگر تعهدات محقق نشود ممکن است بخشی از مبلغی که پرداخت شده از بین برود؛ بنابراین شهرک‌های صنعتی برای دلالان صرفه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه معمولاً برای اخذ زمین در شهرک‌های صنعتی از طریق سامانه واگذاری الکترونیک باید اقدام شود، افزود: وقتی با فردی قرارداد منعقد می‌کنیم همزمان یک برنامه زمانبندی اجرای طرح هم اخذ می‌شود؛ طرح‌ها به صورت تک به تک در کمیته پایش مستقر در شرکت‌های استانی بررسی می‌شود. اگر طرحی از برنامه زمانبندی خود عقب افتاده باشد، با حضور سرمایه گذار دلایل عقب افتادگی را بررسی می‌کنند. اگر پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد طرح توجیه دارد با تطویل برنامه زمانبندی موافقت می‌شود. اما اگر برنامه توجیه نداشته باشد یا متقاضی را متقاعد می‌کنند که انصراف دهد و یا اینکه خلع ید صورت می‌گیرد. بر همین مبنا هم در سال ۱۴۰۲ حدود یک هزار هکتار از اراضی از همین مسیر بازپس گرفته شد.

غضنفری تصریح کرد: بنابراین کمیته پایش برای ارزیابی و عقب افتادگی‌ها زمان طرح‌ها داریم که اگر طبق زمان پیش نرود تذکرات لازم با توجه به زمان بندی و پیشرفت فیزیک خواهیم داشت که البته هر طرح با طرح دیگر متفاوت خواهد بود.

معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به کارگاه‌های شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و افزود: امسال با توجه به شعار سال سعی کردیم در بخش کارگاه‌ها تسهیل گری کنیم و سه سیاست کلی را در پیش گرفتیم؛ اول اینکه اگر واحد تولیدی حتی با تهیه و ساخت سوله هنوز مشکل واردات ماشین را دارد اجازه اجاره به سوله را می‌دهیم. مورد دیگر اینکه اگر سالن تولید ساخته شد ولی اگر به هر دلیل مشکل پیدا کرد می‌تواند سالن و طرح خود را به فروش برساند. در مورد آخر اینکه هم خودمان سیاست سوله سازی و کارگاه سازی داریم و هم برای واگذاری زمین برای ساخت کارگاه، شرایط تسهیل شده به این صورت که قبلاً سرمایه گذار باید ۲۰ درصد حق تفکیک به شرکت استانی پرداخت می‌کرد امسال با کاهش ۱۵ درصدی این حق تفکیک را به ۵ درصد رساندیم تا سرمایه گذار با هزینه کمتری نسبت به کارگاه سازی اقدام کند.

وی ادامه داد: واحدهای ساخته شده توسط شرکت‌ها در شهرک‌های صنعتی بالغ بر ۵ هزار و ۶۰۰ واحد است که ۴ هزار و ۶۰۰ واحد واگذار شده و مابقی هم واگذار خواهد شد.

کد خبر 6105935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha