۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۳۹

محبی‌تبار مطرح کرد؛

۲۰۳ همت وام ازدواج پرداخت شده است

۲۰۳ همت وام ازدواج پرداخت شده است

دبیر ستاد ملی جوانی جمعیت ضمن تشریح اقدامات دولت در اجرای قانون جوانی جمعیت گفت: ۲۰۳ همت وام ازدواج پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت صبح امروز با حضور شکیبا محبی‌تبار دبیر ستاد ملی جمعیت و سایر اعضای دبیر خانه این ستاد برگزار شد.

محبی‌تبار در این نشست گفت: رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت هفته آینده از شنبه ۲۹ اردیبهشت برگزار خواهد شد و عناوین آن با مشورت اهالی هنر اندیشمندان جمع‌بندی شده است. شنبه روز اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت با عنوان خانواده هویت مادری و جوانی جمعیت است.

وی افزود: این مردم هستند که با شناخت و بصیرت خود در صیانت از خانواده نقش ایفا می‌کنند. دولت‌ها بسیاری از ظرفیت‌ها رو صرف حوزه اندیشگاهی می‌کنند از این رو در هفته جوانی جمعیت به عنوان نوآوری جهاد علمی و جوانی جمعیت می‌پردازیم.

محبی‌تبار در ادامه با تاکید بر اینکه روستاها در جایگاه مولد هستند و هنوز تعریف سنتی خانواده در آنجا وجود دارد اظهار داشت: یکی دیگر از عناوین رویداد هفته جمعیت روستا جوانی جمعیت و پیشرفت ایران اسلامی است.

وی در بخش دوم سخنانش به تشریح دستاوردهای دولت در راستای افزایش جمعیت پرداخت و گفت: از جمله این دستاوردها اهدای بالغ بر ۸۰ هزار زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند به بالا را می‌توان نام برد.

محبی‌تبار در ادامه گفت: از دستاوردهای دیگر تخفیفات ساخت مسکن برای خانواده‌های سه فرزند به بالا است. انشعابات آب و برق و گاز آن‌ها توسط وزارت نیرو تأمین شده است.

دبیر ستاد ملی جوانی جمعیت بیان کرد: در راستای حمایت از ازدواج دانشجویی ۱۱۰۲ خوابگاه متاهلی تکمیل و ۵۹۳۵ خوابگاه در دست ساخت است.

وی افزود: همچنین ۱.۵ میلیون وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شده است و حجم صف انتظار دریافت وام ازدواج کاهش یافته و در مجموع ۲۰۳ همت وام ازدواج پرداخت شده است.

وی در ادامه گفت: اعطای سهام بورس به ازای تولد هر فرزند که تا کنون ۶۵۷۶۴۷ نفر ثبت نام کرده‌اند و فرایند آن در حال طی شدن است نیز قابل ذکر است. این سهام متعلق به نوزادان است که در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۱ میلیون تومان شروع شد که تا کنون سالی ۵۰۰ هزار تومان افزوده شده است.

محبی تبار با اشاره به خدمات استخدامی به مادران و پدران توسط سازمان اداری و استخدامی مطابق قانون گفت: مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه رسیده و برای تمام مستخدمین دولت و تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح کاملاً اجرا شده است.

وی افزود: بسته تغذیه و بهداشت رایگان با همت وزارت بهداشت تعریف شده و به بهره‌برداری رسیده است. کالابرگ های ۶۰۰ هزار تومانی که به خانواده‌های دهک اول تا پنجم در راستای سیاست‌های جمعیتی پرداخت شده است و تسهیلات دانشجویی و طرح نیروی انسانی پزشکی هم در حال انجام شده است.

دبیر ستاد ملی جوانی جمعیت ضمن تاکید اینکه بر اساس سبک زندگی کنونی برای تشکیل خانواده به یک شناخت دقیق نیاز است و روش‌های سنتی ازدواج تغییر کرده است اظهار داشت: برای کمک به انتخاب درست، مراکز همسان گزینی راه اندازی شد که وزارت ورزش و سازمان بسیج این مراکز را راه اندازی کردند و در حال حاضر ۱۴۵ مرکز در کل کشور فعال است.

وی همچنین افزود: ۴۸۰ گروه مردمی فعال در حوزه جمعیت و ازدواج حمایت شدند که در همین راستا شبکه واسطین خیر فعال شده است. گروه‌هایی نیز با هزینه و پیگیری خود مردم در حوزه مبارزه با سقط غیرقانونی جنین فعالیت می‌کنند. ۲۱۶ گروه فعال‌ترین حوزه داریم.

محبی‌تبار درباره ناباروری هم بیان کرد: درمان زوج‌های نابارور در اولویت دولت است در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۵۷ مرکز دولتی و ۵۷ مرکز خصوصی در راستای درمان زوج‌های نابارور به بهره‌برداری رسیدند. بیمه زوج‌های نابارور نیز باید تقویت شود که در حال حاضر در مراکز دولتی با پوشش بیمه‌ای ۹۰ درصد و در مراکز خصوصی با پوشش بیمه ۷۰ درصد انجام می‌شود. بیمه مادران و زنان دارای سه فرزند به بالای روستایی و عشایر کاملاً عملیاتی شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این خدمات و تسهیلات به نظر خود ما هم ایده‌آل نیست و باید بیشتر به این مقوله پرداخته شود. به لحاظ فرهنگی خانواده‌داری سرمایه اصلی ملت ایران است که این بار مسئولیت دولت در راستای حمایت از جوانان خواهد بود. در زمینه فرزند سوم و چهارم تسهیلات خوبی داریم که رشد آمار جمعیت فرزند سوم و چهارم نشان دهنده اثرگذاری آن است. اما آنچه در حال حاضر بیش از هر چیزی اهمیت دارد ازدواج جوانان و تولد فرزند اول است که در سال ۱۴۰۳ روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرده و برنامه خواهیم داشت.

کد خبر 6106007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha