۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۰۷

بر فراز آلمان؛

یک سیارک رکورد سرعت چرخش در نزدیکی زمین را شکست

یک سیارک رکورد سرعت چرخش در نزدیکی زمین را شکست

سیارک ۲۰۲۴ BX۱ با سرعت خود محققان را شگفت زده کرد و رکورد سرعت چرخش اشیای نزدیک زمین را شکست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، تحقیقی جدید نشان می دهد یک سیارک که ژانویه ۲۰۲۴ میلادی از اتمسفر بالای آلمان گذشت، رکورد سرعت چرخش یک شی نزدیک به زمین را شکست.

این صخره فضایی که ۲۰۲۴ BX۱ نام دارد، وارد اتمسفر زمین شد و در نخستین ساعات ۲۱ ژانویه ۲۰۲۴ میلادی بر فراز برلین درخشید. هرچند سیارک های کوچکی که در مسیر برخورد با زمین قرار دارند، هنگام ورود به اتمسفر ردیابی می شوند اما محققان این صخره را ۳ ساعت قبل از چنین رویدادی ردیابی کردند.

طبق اطلاعات منتشر شده سرعت بی سابقه تنها نکته خارق العاده درباره این سیارک نیست. محققان اعلام کرده اند این سیارک که با سرعت ۵۰ هزار کیلومتر بر ساعت حرکت می کند هر ۲.۶ ثانیه یکبار می چرخد. این سریع ترین چرخش رصد شده در یک سیارک است.

پیش از این یک صخره فضایی دیگر به نام ۲۰۲۰ HS۷با ۲.۹۹ ثانیه رکورد دار سریع ترین چرخش بود. قطر سیارک مذکور بین ۴تا۸ متر و اندکی بزرگتر از ۲۰۲۴ BX۱ بود.

سیارک ها به چند دلیل می چرخند یکی از این دلایل آن است که برخی از سیارک ها پس از برخورد در فضا با نیرویی به عقب کشیده می شوند. این صخره ها به دلیل اندازه کوچک شان در مقایسه با نمونه های بزرگتر سریع تر می چرخند.

به گفته ماکسیم دیووگل مولف ارشد تحقیق و فیزیکدان دانشگاه سنترال فلوریدا سیارک های کوچک قدرت داخلی زیادی دارند، بنابراین می توانند سریع تر بچرخند.

دیووگل و همکارانش درباره سرعت چرخشی سه سیارک از جمله ۲۰۲۴ BX۱ با استفاده از تصاویری که هنگام نزدیک شدن آنها به زمین ثبت کرده بودند، تحقیق کردند.۲۰۱۳ CX۱ و ۲۰۲۴ EF دیگر سیارک هایی بودند که به ترتیب در فوریه ۲۰۲۳ و مارس ۲۰۲۴ به زمین نزدیک و در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند.

کد خبر 6106009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha