۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۱۱

در نشست «صدای سخن» مطرح شد؛

۸۶ اثر مستقل برای پاسداشت زبان فارسی/ از برنامه‌ساز مطالبه داریم

۸۶ اثر مستقل برای پاسداشت زبان فارسی/ از برنامه‌ساز مطالبه داریم

رییس شورای سیاست گذاری سومین جشنواره رادیویی «صدای سخن» از پیش بینی ساخت ۸۶ برنامه مستقل برای پاسداشت زبان فارسی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با ۲۵ اردیبهشت سالروز بزرگداشت فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی، سومین جشنواره ملی رادیویی «صدای سخن» در ساختمان شهدای رادیو آغاز شد.

این آیین با حضور مرتضی کاظمی دینان رییس شورای سیاست گذاری جشنواره «صدای سخن» و مدیر رادیو فرهنگ، محمدجعفر محمدزاده مشاور معاون صدا و رییس شورای پاسداشت زبان فارسی همراه شد.

کاظمی دینان در ابتدا در سخنانی بیان کرد: پاسداشت زبان فارسی بر کسی پوشیده نیست. یکی از ارکان مهم فرهنگ ما زبان فارسی است و علی رغم همه هجمه های فرهنگی از سوی دشمن انسجام ملت ما نسبت به زبان فارسی حفظ شده است و همین زبان فارسی هم‌ مهمترین دلیل انسجام و وحدت مردم علی رغم گوناگونی قومیت ها بوده است.

وی اضافه کرد: زبان فارسی زبان ‌پند و حکمت است و بر ما واجب است میراث دار خوبی برای پیشینیان باشیم و حفظ و پاسداشت آن را در دستور کار قرار دهیم. در دوره جدید صداوسیما به حفظ زبان فارسی توجه ویژه ای شده است. یکی از ارکان محوری سند تحول، هویت محوری است که عنصر مهم آن زبان فارسی است.

کاظمی دینان تصریح کرد: اولویت وظایف ما باید این باشد و تکلیف سنگینی هم بر عهده ماست. تاکنون صداوسیما وظایف مختلفی در راستای این تکلیف انجام داده است به ویژه معاونت صدا یکی از معاونت های پیشتاز است و پیش بینی ساخت ۸۶ برنامه مستقل درباره این موضوع در شبکه های مختلف در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: معاونت صدا از شبکه های مختلف هم مطالبه گری دارد تا ببیند چه کارهایی برای رعایت زبان فارسی انجام داده اند. ما باید برنامه سازان را ترغیب کنیم تا هر چه زودتر از متون درست و ادبیات صحیح استفاده کنند. توجه دادن برنامه سازان و مخاطبان به اینکه از واژگان بیگانه کمتر استفاده شود از جمله رویکردهای ماست. هر زمان دشمنان توانسته‌اند به کشوری هجمه وارد و به آن حمله کنند ابتدا زبان آن کشور را هدف قرار داده اند.

کاظمی دینان در بخش دیگر این نشست یادآور شد: شناسایی نیروهای مستعد و شناخت مخاطب نسبت به زبان فارسی از جمله رویکردهای ما در جشنواره است.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره عنوان کرد: جشنواره در ۶ بخش برنامه های ترکیبی، گفتارمحور، گفت‌وگومحور، مسابقه و نمایش برگزار و آثار حداکثر در ۲۵ دقیقه باید ساخته و ارسال شوند. اختتامیه جشنواره هم ۲۷ شهریور روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی و همزمان با روز بزرگداشت شهریار برگزار می شود.

کاظمی دینان با اشاره به برنامه سازی در این حوزه عنوان کرد: خلاقیت و نوآوری و ابتکاراتی که در به کارگیری گویش‌ها و لهجه‌ها بر نظر داوران ما موثر است و استفاده درست از مثل ها مورد توجه قرار می گیرد.

در ادامه محمدزاده بیان کرد: مساله زبان فارسی یک مساله ملی است. ما هویت خود را از فرهنگ و تمدن دریافت می کنیم و بخش عمده هویت در فرهنگ جاری است و برای آن نیز نیاز به زبان است.

وی اضافه کرد: زبان را در ساحت واژگانی پاس بداریم. درباره واژه بیگانه ای قبل از ورودش فکر کنیم و واژه سازی کنیم. هر جمله و کلمه ای در هر جایی ممکن است یک معنا داشته باشد پس باید به این ویژگی ساحت معنا در زبان فارسی توجه کنیم.

کاظمی دینان در ادامه درباره اینکه چگونه مجریان را در این حوزه آموزش می دهند، توضیح داد: تلاش معاونت صدا این است که سطح برنامه سازان از لحاظ حرفه ای در یک سطح باقی نماند. همیشه دوره های آموزشی برای همکاران در حال برگزاری است. خیلی از دوره ها با تدریس آقای محمدزاده انجام می شود. سال گذشته پنج دوره برگزار شد و اهتمامی نسبت به این اتفاق وجود دارد.

وی درباره بخش های مختلف جشنواره گفت: بخش مردمی ما هیچ محدودیتی ندارد و شرکت کننده ها در حوزه پادکست، مستند و دیگر قالب ها می توانند آثار خود را ارسال کنند. اما پادکست و مستند در بخش اصلی جشنواره نیست چون خودشان جشنواره های مستقلی دارند. به برنامک‌ها و گزارش ها هم می پردازیم و در دوره های بعدی به مجریان و عوامل برنامه سازی که اهتمام ویژه به زبان فارسی داشته‌اند، توجه ویژه خواهد شد.

محمدزاده در بخش دیگری از این نشست با اشاره به «شاهنامه» فردوسی درباره این کتاب عنوان کرد: شاه در نام این کتاب به معنای بزرگ است و کتاب بزرگ معنی می دهد. در واقعیت هم این کتابی است که در جهان با اثر دیگری قابل مقایسه نیست.

وی در پایان با اشاره به اهمیت شاهنامه فردوسی تصریح کرد: فردوسی ابیاتی را درباره ایران در حدود ۶۰ هزار بیت سروده است که هم خودش اعجاز و حماسه است و هم اشعاری حماسی و این میزان از ابیات قابل مقایسه با کتاب هایی مثل «ایلیاد» هومر نیست که حدود ۱۵ هزار بیت را در فضایی حماسی به نگارش درآورده است.

کد خبر 6106011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha