۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۴

۳۵۰ همت پروژه صنایع تبدیلی در حال اجرا است

۳۵۰ همت پروژه صنایع تبدیلی در حال اجرا است

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گفت: نزدیک به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان (همت) پروژه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ نشست معاونت مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در محل این وزارتخانه برگزار شد. کریم ذوالفقاری، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: یکی از اشکالاتی که به بخش کشاورزی وارد می‌شود سنتی و معیشتی بودن آن است. خروج از این بخش نیاز به مکانیزاسیون دارد و سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف کشت، شیلات و… ما را به سمت مدرن شدن هدایت می‌کند.

وی افزود: مکانیزاسیون علم نو است که نیاز به ترویج دارد.

وی با بیان اینکه در ماشین آلات برداشت نقص داریم و کامل نیست، اظهار کرد: متولیان دولتی از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت تا بانک مرکزی در حوزه سیاستگذاری و تأمین مالی و رسانه‌ها در فرهنگ سازی باید همراهی داشته باشند.
صنایع تبدیلی سودآور است

رئیس توسعه بخش مکانیزاسیون جهاد کشاورزی ادامه داد: در حوزه صنایع، یکی از بخش‌های سودآور بخش کشاورزی صنایع تبدیلی و تکمیلی است که برای ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ها اعتبار زیادی نیاز دارد اما سودآور است.

وی با بیان اینکه در بین صنایع تبدیلی واحد زیان ده وجود ندارد، تصریح کرد: یکی از مسائلی که زمینه ساز توسعه صنایع تبدیلی شده همین موضوع است.

ذوالفقاری اعلام کرد: نزدیک به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی در حال اجرا است.

گلایه از اجرا نشدن قانون

این مسؤول دولتی با اشاره به اعتباراتی که پرداخت نمی‌شود، گفت: در سرمایه گذاری بخش کشاورزی به ویژه صنایع تبدیلی بسیار گلایه مند هستیم و انتظار داریم اتفاقی که در برنامه ششم توسعه رخ داد در برنامه هفتم تکرار نشود.

وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: بر اساس قانون برنامه ششم قرار بود ۱۵ درصد از منابع داخلی بانک‌های غیر تخصصی در اختیار بخش کشاورزی و زیرمجموعه‌های آن قرار گیرد که از این عدد فقط ۴ درصد محقق شد. انتظار است این مساله از سوی بانک مرکزی مدیریت شود؛ البته وزارت جهاد کشاورزی متوجه ناترازی بانک‌ها است اما انتظار داریم آنچه در قانون الزام شده است به مرحله اجرا برسد.

وی تصریح کرد: سرمایه گذار بخش کشاورزی انتظار پرداخت تسهیلات ویژه ندارد از پرداخت وام با بهره ۲۳ درصد هم راضی است اما در این حوزه کم کاری می‌شود. در حال حاضر برخی پروزه های صنایع تبدیلی و تکمیلی تا ۹۰ درصد انجام شده و نیاز است با پرداخت تسهیلات به بهره برداری برسد که ضمن اشتغال زایی منجر به تضمین امنیت غذایی می‌شود.

ذوالفقاری با بیان اینکه صنایع تبدیلی و تکمیلی سوپاپ اطمینان بخش کشاورزی است، ادامه داد: در برخی مقاطع در جنوب کرمان با روزانه ۲۰۰ هزار تن گوجه فرهنگی مواجه می‌شویم که در فاصله زمانی یک ماه توسط ۱۴ کارخانه تبدیل به رب گوجه فرنگی شده که علاوه بر تأمین نیازمندی بازار داخل ارزآور هم است.

این مسؤول دولتی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اعتباربخشی به تکمیل زیرساخت‌های صنایع غذایی در بخش تکمیل و تبدیل افزود: در حوزه مکانیزاسیون امسال دوازدهمین خط اعتبار ایجاد شده است که برای پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برنامه ریزی شده است. ماهانه ۱۰ درصد این رقم تخصیص داده می‌شود و نخستین مرحله در اردیبهشت ماه با پرداخت ۵۰۰ میلیارد تومان انجام شد.

ذوالفقاری اظهار کرد: امسال در حوزه مکانیزاسیون با بانک کشاورزی توافق شده ۵ هزار میلیارد تومان با بهره ۲۳ درصد بدون رعایت سقف منابع به کشاورزان پرداخت شود. اگر همین مبلغ تأمین شود طرح‌های نیمه تمام صنایع تبدیلی به سرانجام می‌رسد.

کد خبر 6106029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha