۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۲۹

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد:

آینده وزنه‌برداری ایران امیدوارکننده است/شناسایی برخی مستعدین

آینده وزنه‌برداری ایران امیدوارکننده است/شناسایی برخی مستعدین

مربی وزنه‌برداری ایران گفت: در مسابقات قهرمانی کشور برخی وزنه‌برداران مستعد شناسایی شدند که اگر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند آینده وزنه‌برداری ایران امیدوارکننده خواهد بود.

علی جباری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره سطح مسابقات وزنه‌برداری پسران قهرمانی کشور در رده پایه (نوجوانان و جوانان) گفت: به نظرم زمان برگزاری این مسابقات می‌توانست بهتر باشد. به هر حال الان پایان سال تحصیلی است و وزنه‌بردارانی که در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کردند، همگی دانش آموز یا دانشجو هستند و به همین خاطر درگیر امتحانات هستند. این مسابقات می‌توانست در زمان بهتری برگزار شود اما فدراسیون هم دلایل خاص خودش را داشت، شاید به خاطر برگزاری اردوی تیم ملی و اینکه باید اسامی را به فدراسیون جهانی اعلام کنند، این مسابقات را برگزار کردند.

وی گفت: طبق قوانین فدراسیون جهانی باید از سه ماه قبل اسامی وزنه‌برداران را برای حضور در مسابقات جهانی اعلام شود، این مسابقات در مهرماه است و زمان زیادی بین مسابقات آسیایی و جهانی نیست. همه این مسائل باعث شد تا فدراسیون مسابقات قهرمانی کشور را در این زمان برگزار کند. من چند سالی در رده سنی جوانان و نوجوانان نبودم، اما امسال با تیم اصفهان در این مسابقات شرکت کردم. رقابت در چند وزن خوب بود و از همه مهمتر نوجوانان و جوانان انگیزه بالایی داشتند و با جسارت وزنه می‌زدند. این موضوع برای من خیلی جالب بود.

مربی وزنه‌برداری ایران گفت: استعدادهای خوبی هم در این مسابقات دیدم، درست است که برخی از آن‌ها رکورد پایین داشتند اما می‌توانند در آینده روی این وزنه‌برداران حساب باز کنند. به عنوان مثال یک وزنه‌بردار از ایلام بود که در این مسابقات خیلی خوب کار کرد و بسیار آینده دار است. به این وزنه‌برداران در سال‌های آینده باید توجه کرد. کادر فنی تیم ملی نوجوانان و جوانان این مسابقات را زیر نظر گرفته بود و به نظرم یکی از نکات مثبت این مسابقات همین بود که کادر فنی تیم‌های ملی همه موارد را زیرنظر داشتند. کادر فنی مسابقات را از اول تا آخر زیرنظر داشت و این طور نبود که تنها به وزنه‌برداران گروه A توجه کند و عملکرد دیگر وزنه‌برداران را در نظر نگیرد. این نشان می‌دهد کادر فنی برای همه وزنه‌برداران ارزش قائل می‌شود.

جباری تأکید کرد: میزبانی همدان در این مسابقات خوب بود اما انتقادهایی هم که مطرح می‌شود دلیل بر تخریب کسی نیست. میزبانی همدان در مسابقات قهرمانی کشور خوب بود اما چند نقطه ضعف هم داشت که البته مطرح کردن این موارد به معنای تخریب آن هیأت نیست. به عنوان مثال در همدان، مسابقات همه تجمیع شده بود و همه رقابت‌ها در دانشگاه همدان برگزار شد، محل اسکان وزنه‌برداران خیلی خوب بود و این یک نقطه قوت این رقابت‌ها بود. کیفیت غذا برای وزنه‌برداران خوب بود اما به لحاظ کمیت دچار مشکل بود. کمیت غذای یک وزنه‌بردار سنگین وزن خوب نبود. فاصله اسکان وزنه‌برداران تا مسابقات خوب بود و احتیاج به وسیله نقلیه نبود. همه این موارد نکات مثبت این رقابت‌ها بود.

مربی وزنه‌برداری عنوان کرد: اتاق گرمکن مسابقات هم قابل قبول بود. تنها نکته منفی این مسابقات، اتاق تمرین وزنه‌برداران بود که همه وزنه‌برداران باید در همان سالن تمرین می‌کردند و این موضوع خوب نبود، ازدحام جمعیت زیاد بود و برخی وزنه‌برداران مجبور شدند در اتاق گرمکن تمرین کنند و وزنه بزنند. این موضوع جز نکات منفی بود. یکی دیگر از مشکلات مسابقه هم صفحه گذاران رقابت‌ها بود که متأسفانه از وزنه‌برداران خواسته شده بود که صفحه‌ها را عوض کنند. این ضعف مسابقات را می‌رساند.

جباری در مورد شرایط وزنه‌برداری در ایران گفت: شرایط وزنه‌برداری ایران را امیدوارکننده و مثبت می‌بینم. از دل همین مسابقات و از بین وزنه‌بردارانی که حضور پیدا کردند، می‌توان نسل آینده وزنه‌برداری را ساخت البته به شرطی که این افراد رها نشوند و روی آن‌ها سرمایه گذاری کنند. شاید رکوردهای آن‌ها به نفرات تیم ملی نرسد اما استعدادیابی این نیست که فقط وزنه‌برداران را برای مسابقات جهانی و آسیایی انتخاب کنیم. شاید در این بین وزنه‌بردارانی پیدا شود که اگر روی آن سرمایه گذاری کنند جواب می‌دهند؛ اما اگر همین وزنه بردار در خانه تمرین کند چهار سال بعد جواب بگیرد. شرایط اردوی تیم ملی از لحاظ تغذیه، امکانات تمرینی کاملاً متفاوت است. من در همه مسابقات نبودم اما نفراتی که دیدم و طبق رکوردها به شرایط امیدوار شدم و برخی از آن‌ها در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت.

کد خبر 6106112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha