۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۱۸

نگاه «مجله مهر» به هفته‌ای که گذشت؛

هشت جان‌باخته در پی یک آب‌گرفتگی جزئی!

هشت جان‌باخته در پی یک آب‌گرفتگی جزئی!

مدیر بحران مشهد پس از وقوع سیل گفت: سیلی در کار نیست و همه چیز یک آب‌گرفتگی جزئی است! او در پی این اظهارات عزل شد اما هنوز مسوولی به دلیل بی‌توجهی به هشدارهای هواشناسی و خسارات عزل نشده است.

خبرگزاری مهر، گروه مجله: اردیبهشت ۱۴۰۳ با باران‌های دلپذیرش به آخر رسید، بارندگی‌هایی که البته در برخی نقاط کشور دردسرساز شد. هفته آخر اردیبهشت با اخبار زیادی از جمله بسته شدن پرونده تعطیلی شنبه یا پنجشنبه و همچنین سیل مشهد همراه بود. مهم‌ترین اخبار این هفته را در این گزارش مرور کنید.

بلاتکلیفی صبح شنبه

از اوایل سال جدید، تصمیم‌گیری درباره تعطیلی شنبه یا پنجشنبه یکی از موضوعات مورد بحث مجلس بود و هر کدام از گزینه‌ها طرفداران و مخالفان خودش را داشت. موافقان تعطیل شدن پنجشنبه‌ها تاکید دارند که این روز از دیرباز موعد زیارت اهل قبور است و اگر مردم پنجشنبه‌ها مجبور باشند سر کار بروند این سنت از بین خواهد رفت و به جمعه‌ها محدود خواهد شد. از طرف دیگر برخی معتقدند با توجه به برخی روایات دینی نباید شنبه را تعطیل اعلام کرد. در آن سوی ماجرا موافقان تعطیلی شنبه معتقد هستند که از نظر اقتصادی تعطیلی شنبه بسیار به نفع کشور است و در مراودات بین المللی کشور با کشورهای دیگر دارد نقش دارد.

تا اینکه روز چهارشنبه خبر آمد مجلس در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون خدمات مدیریت کشوری با پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه مخالفت کرده است. در نتیجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که روزهای جمعه و شنبه را به عنوان تعطیلات پایان هفته قرار دهند؛ هر چند که این مصوبه نیز باید به تأیید شورای نگهبان برسد.

«ولی اسماعیلی» رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره شروع مصوبه توضیح داد: «اگر شورای نگهبان طی ۱۰ روز آینده مصوبه مجلس مبنی بر افزایش تعطیلات هفته‌ها را تأیید و رئیس مجلس ابلاغ کند، تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال اجرایی می‌شود. همچنین او تاکید کرده است رهبر انقلاب اسلامی نفیا و اثباتا درباره تعطیلی شنبه‌ها نظری نداده است.»

باید منتظر ماند و دید شورای نگهبان این مصوبه مجلس را مغایر با موازین اسلامی و قانون اساسی می‌شناسد و آن را رد خواهد کرد یا مانعی بر سر اجرای آن نخواهد دید و به زودی هفته کاری ایرانی‌ها از «یکشنبه» شروع خواهد شد..

هفت جان‌باخته در پی یک آب‌گرفتگی جزئی!

یک آب‌گرفتگی جزئی!

هفته آخر اردیبهشت ماه در حالی که برای برخی استان‌ها باران بهاری و هوای دلپذیر را به دنبال داشت باعث سیلی عظیم در مشهد شد. روز چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت ماه، بارندگی بی‌سابقه‌ای در مشهد اتفاق افتاد و در کمتر از ۴۰ دقیقه حدود ۳۸.۵ میلی‌متر باران بارید و سیل عجیبی به راه انداخت. سیلی که بر اساس هشدارهای هواشناسی از قبل پیش‌بینی شده بود اما علیرغم همه اعلان‌ها و اعلام‌ها باز هم خسارت‌های جانی و مالی زیادی وارد کرد. با توجه به بارندگی‌ها انتظار می‌رود شرایط سیل تا یکشنبه آینده ادامه داشته باشد. البته «محسن داوری» فرماندار مشهد در خصوص آخرین وضعیت این شهر عنوان کرد هیچ خطری نیست؛ بارندگی آرام است و معابر مشکلی ندارند.

با همه اینها هنوز درباره تعداد تلفات و مفقودی‌های این سیل اختلاف نظر وجود دارد. به دنبال این بارش شدید باران و سیل در کوچه پس کوچه‌های مشهد، اداره کل مدیریت بحران خراسان رضوی از مردم خواست از تردد غیرضروری در سطح شهر مشهد و شهرستان‌های درگیر بارندگی دوری کنند. ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی قدرت سیل را نشان می‌دهد که چگونه خودروها را جا به جا می‌کند و روی هم می‌اندازد. این سیل حتی باعث لغو و تأخیر حرکت قطارهای مشهد تا اطلاع ثانوی شد.

«کافی‌نیا»، مدیر عامل سازمان آتش نشانی مشهد درباره آخرین اخبار منتشر شده از تعداد جان باختگان مشهد توضیح داد: «آخرین آمار جان باختگان ۷ فوتی است. تاکنون ۲ فوتی در میدان انقلاب از داخل خودروی محبوس در آب به بیرون کشیده شدند، همچنین یک منزل مسکونی در منطقه سیدی مشهد به دلیل حجم سیلاب دچار آوار شده بود و متأسفانه یک مادر و چهار کودک فوت شده‌اند.»

خبر تلخ‌تر را «دبیریان»، عضو شورای شهر مشهد اعلام کرد و گفت: «برخی از مفقودی‌ها بچه‌هایی هستند که مدارسشان تعطیل شده بود. این بارش و سیل اخیر مشهد بارشی بوده است که طی ۲۰ سال در این شهر سابقه نداشته است.»

همچنین ساعاتی پیش خبر رسید پیکر مردی که مفقود شده بود در روستای حسن‌آباد بخش احمدآباد پیدا شد. بنابر این تا این لحظه تعداد جان‌باختگان به هشت نفر رسیده است. گفته می‌شود خبر دو نفر مفقودی در «فریمان» نیز گزارش شده است.

با وجود چنین شرایطی، خبر باورنکردنی این بود که نه تنها هشدارهای هواشناسی، در یکی از کلان‌شهرهای کشور جدی گرفته نشد و خسارت‌های زیادی به بار آورد؛ بلکه «حسن کلیدری» مدیر بحران مشهد در مصاحبه‌ای اعلام کرد که سیلی در کار نیست و همه چیز یک آب‌گرفتگی جزئی است! در پی این اظهارات، استاندار و رئیس ستاد بحران خراسان رضوی به شهردار مشهد دستور دادند کلیدری را عزل کند. بعد از برکناری وی، «محمد شیدایی» سرپرستی گروه پدافند غیرعامل و پیشگیری از بحران شهرداری را بر عهده گرفته است.

هرچند یک نفر به دلیل اظهارات غیرکارشناسی عزل شده اما برای عملکرد ضعیف و عدم محافظت از جان مردم مشهد هنوز کسی از سمت خود برکنار نشده است.

هفت جان‌باخته در پی یک آب‌گرفتگی جزئی!

علاوه بر مشهد، کشور همسایه شرقی ایران، «افغانستان» نیز از هفته پیش سیل شدیدی را تجربه کرده است به شکلی که منابع خبری در این باره می‌گویند جاری شدن ناگهانی سیل در مناطق شمالی افغانستان تاکنون جان بیش از ۳۴۵ نفر را گرفته، به هزاران منزل مسکونی در این منطقه خسارات جدی وارد کرده است و علاوه بر این، ده‌ها تن نیز ناپدید و مفقود شده‌اند. هزاران رأس دام و هزاران هکتار زمین کشاورزی نیز از بین رفته است.

بر اساس اخبار منتشر شده اجسادی که در افغانستان شناسایی می‌شوند در گورهایی کنار همدیگر دفن می‌شوند و حکومت سرپرست افغانستان از مردم و جامعه جهانی تقاضای کمک‌های فوری کرده است.

بذر جهانی حمایت

چند هفته‌ای از اعتصاب و جنبش دانشجویی دانشجویان آمریکایی گذشته و همچنان ادامه دارد؛ اما این بار نه تنها در آمریکا بلکه در کشورهای دیگر هم این جنبش ادامه دار شده است‌. برای مثال دانشجویان دانشگاه ایتالیایی میلان نیز به تحصن‌های دانشجویی حامی فلسطین همزمان با ادامه تجاوزات به نوار غزه پیوستند و در محوطه دانشگاه خود چادر بر پا کردند و شعار سر دادند.

زنان ترکیه نیز شروع به تظاهرات کردند و در اعتراض به حمایت تمام عیار این کشور از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه نوار غزه به سمت کنسولگری آمریکا در شهر استانبول اعتراضت گسترده‌ای به راه انداختند. پادشاه کشور دانمارک «فرانک دهم» جایی در اروپای شمالی پرچم فلسطین را به اهتزاز درآورد.

در آسیای شرقی، در سئول پایتخت کره جنوبی هم برای تاکید بر لزوم توقف جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه دانشجویان دانشگاه «هونگدای» اعتراض خود را نشان دادند. دانشجویان دانشگاه دوک در آمریکا هم در حمایت از ملت فلسطین مراسم افتتاحیه دانشگاه را با شعار «فلسطین آزاد» ترک کردند.

همچنین مرکز اطلاع رسانی فلسطین گزارش داد که گروهی از اساتید دانشگاه پرینستون، واقع در ایالت نیوجرسی آمریکا به منظور همبستگی با مردم غزه و فلسطین، دست به اعتصاب غذای ۲۴ ساعته زدند.

هفت جان‌باخته در پی یک آب‌گرفتگی جزئی!

در شرایطی که کودکان غزه از گرسنگی سنگ ریزه می‌خورند صدای اعتراض مردم آزادی‌خواه از گوشه گوشه جهان به گوش می‌رسد. سرمربی «منچسترسیتی» در واکنش به جنایات اسرائیل در غزه گفته است: «این دنیا پر از ظلم است. هر کسی فقط به خانه خود نگاه می‌کند و از آنچه که برای همسایه‌اش رخ می‌دهد، چشم می‌پوشد. ببین امروز چه اتفاقی در گوشه و کنار جهان در حال رخ دادن است. ما اینجا نشسته‌ایم و برای آن‌ها کاری نمی‌کنیم. ستم در برابر توست. تو می‌توانی بدون واکنش به آن به نظاره بنشینی. مطمئن باش که روزی تو هم مبتلا به آن خواهی شد.» علاوه بر این «گری لینکر» فوتبالیست مشهور انگلیسی در واکنش به جنایات بی‌وقفه اسرائیلی‌ها در سرزمین‌های اشغالی نیز گفت: «اتفاقاتی که در حال وقوع است واقعاً وحشتناک است، وقتی تصاویر را در رسانه‌ها می‌بینم گریه می‌کنم.»

رئیس فدراسیون فوتبال فلسطین پس از درخواست تعلیق تیم فوتبال رژیم اشغالگر گفته است: «وزیر خارجه رژیم اسرائیل من را تهدید کرد تا درخواستم از فیفا را پس بگیرم، در غیر این صورت زندانی‌ام می‌کند. صهیونیست‌ها از زمان آغاز جنگ غزه ۲۵۶ ورزشکار فلسطینی را به شهادت رساندند که ۹۹ نفر از آن‌ها فوتبالیست بودند.»

همچنین هواداران جهانی فلسطین با راه اندازی کمپینی بین‌المللی در فضای مجازی تحت عنوان «blockout2024» هر سلبریتی و بلاگری را که در مقابل نسل کشی رژیم صهیونیستی سکوت کرده را «بلاک» یا «آنفالو» می‌کنند.

سرخ‌آبی‌ها جزو ۵ باشگاه برتر فوتبال آسیا

روزهای اخیر اخباری مبنی بر تشکیل پرونده برای برخی مدیران سرشناس فوتبال ایران به واسطه یک فساد بزرگ مالی منتشر شده که ظاهراً به دنبال بازداشت یکی از مدیران سابق تیم شهرستانی و اعترافات او اتفاق افتاده است. رد و بدل مقدار زیادی رشوه به حاشیه بزرگ جدید فوتبال ایران تبدیل شده و فدراسیون فوتبال نیز درباره آن سکوت کرده است. ماجرا درباره به یک تیم صنعتی لیگ برتری شهرستانی است و مدیران وقت این باشگاه متهم هستند که برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان مبلغ قابل توجهی به صورت سکه و دلار رشوه داده‌اند.

فدراسیون فوتبال نیز پس از مدتی در این زمینه بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: «منشاء مبارزه با فساد و تخلف احتمالی در حوزه فوتبال، فدراسیون است و همواره از بررسی هر گونه موضوعی که به سلامت فوتبال کمک می‌کند، استقبال کرده و خواهد کرد و با متخلفان احتمالی برخورد لازم در چارچوب قوانین ذیربط صورت می‌گیرد.» بعد از این بیانیه باید دید تا چه اندازه شعار برخورد با مدیران خاطی اجرایی می‌شود چرا که به نقل از اخبار حداقل از دو مدیر فوتبالی به عنوان متهم در این پرونده نام برده شده و در صورت اثبات اتهامات شاهد تغییرات مهم در فدراسیون فوتبال خواهیم بود.

هفت جان‌باخته در پی یک آب‌گرفتگی جزئی!

خبر مهم فوتبالی دیگر در هفته اخیر این بود که سرخ‌آبی‌ها جزو ۵ باشگاه برتر فوتبال آسیا شدند. پرسپولیس در جدیدترین رده‌بندی آسیا از سوی سایت فوتبال دیتابیس «بهترین باشگاه ایران و سومین تیم برتر آسیا» انتخاب شد. در رده جهانی نیز نسبت به ماه گذشته «۵ پله صعود» داشته و به رده ۱۲۵ در فهرست باشگاه‌های دنیا رسیده است. همچنین سرخ‌پوشان پایتخت با ارزش ۱۴.۴۸ میلیون یورو گران‌ترین تیم این فصل لیگ کشورمان به‌شمار می‌آیند.

استقلال هم «دومین تیم برتر ایران و پنجمین تیم برتر آسیا» انتخاب شد. آبی‌پوشان در رده‌بندیِ جهانی با «۱۰ پله سقوط» در رده ۱۴۵ جهان ایستادند.

کد خبر 6106188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
      3 0
      به دلیل خواب دائمی مدیران
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      0 0
      در دولت گذشته ، شیراز سیل آمد ، این آقایان میگفتند شهردار و فرماندار و استاندار و وزیر کشور باید محاکمه شوند . حالا انگار هیچ اتفاقی نیفتاده !!!