۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۱۶

تظاهرات گسترده برای توقف جنگ غزه در نیویورک و شیکاگوی آمریکا

تظاهرات گسترده برای توقف جنگ غزه در نیویورک و شیکاگوی آمریکا

تظاهرات گسترده‌ای در میدان هرالد شهر نیویورک برای توقف جنگ علیه غزه برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، در ادامه حمایت‌های جامعه آمریکایی از فلسطین، تظاهرات گسترده‌ای در میدان هرالد شهر نیویورک برای توقف جنگ علیه غزه برگزار شد.

برخلاف دولت آمریکا، در جامعه آمریکا و افکارعمومی این کشور مخالفت‎های گسترده‌ای علیه جنگ غزه شکل گرفته و بسیاری از شهروندان و دانشجویان خواستار پایان جنگ هستند.

همزمان با اعتراضات در نیویورک، تظاهرکنندگان حامی فلسطین در مراسم روز استقلال اسرائیل در شهر شیکاگو نیز پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند و شعار «فلسطین را آزاد کن» سر دادند.

با وجود مخالفت‌های گسترده با جنگ علیه غزه در افکارعمومی آمریکا، اما برخی منابع در کنگره آمریکا می گویند که ایالات متحده در نظر دارد تا یک بسته جدید بیش از یک میلیارد دلاری اسلحه و مهمات را به اسرائیل بفرستد.

وال استریت ژورنال نیز با تائید این خبر به نقل از مقاماتی در کاخ سفید گفته است که انتقال تسلیحات شامل ۵۰۰ میلیون دلار خودروهای تاکتیکی و ۶۰ میلیون دلار برای گلوله های خمپاره می شود.

تائید این بسته کمک به اسرائیل پس از آن صورت می گیرد که بایدن یک محموله بمب ۲۰۰۰ پوندی را متوقف کرد تا پیامی به اسرائیل در مورد حمله به مناطق شهری پرجمعیت بویژه رفح بفرستد. با این حال به نظر می‌رسد دولت بایدن اکنون با عقب نشینی از مواضع قبلی خود، اکنون آماده ارسال بسته کمکی جدید به اسرائیل همزمان با تهاجم صهیونیست ها به شهر رفح در جنوب غزه است.

کمک‌های آمریکا به اسرائیل در جنگ غزه با خشم جامعه آمریکایی روبرو شده است تا آنجا که طی چهار هفته گذشته دانشگاه‌های آمریکا به نشانه اعتراض به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، شاهد اعتراض‌هایی است که از نگاه ناظران، نمونه آن در دهه ۱۹۶۰ میلادی و اعتراض‌های دانشگاه‌های این کشور به جنگ ویتنام دیده شده‌بود.

این اعتراض‌ها در بیش از ۵۰ دانشگاه آمریکا به نسل‌کشی صهیونیست‌ها تا جایی پیش رفت که دامنه آن برخی دیگر از کشورهای غربی استرالیا (دانشگاه‌های ملبورن و سیدنی)، کانادا (دانشگاه‌های مک‌گیل و کنکوردیا)، فرانسه (مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس و دانشگاه سوربن)، ایتالیا (دانشگاه ساپینزا)، انگلیس (دانشگاه‌های لیدز، کالج لندن و دانشگاه وارویک) و غیره کشیده‌شد.

گستردگی این جنبش نشانگر خشم دانشجویان آمریکا و اروپا از وسعت جنایت‌های ضدبشری رژیم صهیونیستی و حامیان آمریکایی - اروپایی این رژیم است. اما برخورد خشونت‌بار آمریکا به عنوان مدعی دموکراسی و حقوق بشر با دانشجویان و استادهای دانشگاه‌ها در صدر توجه رسانه‌های جهان قرار گرفته‌است.

از سوی دیگر، کرت کمپل، معاون وزیر خارجه آمریکا همزمان با ورود جنگ غزه به هشتمین ماه، گفت که به اعتقاد وی، پیروزی همه‌جانبه اسرائیل علیه حماس غیرمحتمل است.

کمپل در جریان اجلاس جوانان ناتو در میامی در ایالت فوریدا گفت: فکر می‌کنم از برخی جهات، درباره نظریه پیروزی، اختلاف نظر داریم. گاهی اوقات وقتی به دقت به حرف‌های مقامات اسرائیلی گوش می‌کنیم، می‌شنویم که آنها عمدتاً درباره نوعی پیروزی تمام‌عیار و پیروزی کامل در میدان نبرد حرف می‌زنند. تصور نمی‌کنم که ما به محتمل یا ممکن بودن چنین (پیروزی) باور داشته باشیم.

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا همچنین به تنش انکارناپذیر بین واشنگتن و تل‌آویو بر سر حملات جاری رژیم صهیونیستی علیه رفح، اذعان کرد؛ شهری که در منتهی‌الیه جنوبی غره واقع شده و مملو از پناهجویانی است که از شمال نوار غزه گریخته و به این شهر مرزی پناه برده‌اند.

ادعاها و اظهارات کمپل بازتاب اظهارت اخیر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا است. او پیشتر درباره حذف کامل حماس به دست اسرائیل در غزه، ابراز تردید کرد. به گفته وی، حتی اگر اسرائیل به طور کامل نوار غزه را اشغال کند، به محض ترک این باریکه، دوباره حماس پدیدار خواهد شد.

کد خبر 6106887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha