۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۱۵

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خبرداد؛

کشت کُلزا در ۲۶۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری

کشت کُلزا در ۲۶۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری

شهرکرد-مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر ۲۶۰ هکتار اراضی کشاورزی استان زیر کشت کُلزا قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، روح‌الله سعیدی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: کمبود منابع آبی و خشکسالی‌های اخیر باعث شده که جهاد کشاورزی به سمت کشت گیاهان کم‌آب‌بر برود و کشت کلزا به عنوان یک محصول استراتژیک مورد توجه کارشناسان کشاورزی و بهره‌برداران قرار بگیرد.

وی افزود: گیاه کُلزا به علت قرار گرفتن در لیست کشت پاییزه و با توجه به مزایایی که دارد و همچنین سهم آن در استفاده از آب سبز بسیار بالا، مورد تاکید قرارگرفته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در حال حاضر ۲۶۰ هکتار اراضی کشاورزی استان زیر کشت کُلزا قرار گرفته است.

سعیدی عنوان کرد: در سال زراعی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ حدود ۲۶۰ هکتار اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری زیر کشت کُلزا قرارگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز کشور به تولید دانه‌های روغنی، توسعه کشت گیاهان روغنی از جمله کُلزا در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود ۷۰۰ تن دانه گلزار در استان برداشت شود، که ۱۸۰ هکتار در شهرستان بروجن و عمدتاً در بخش بلداجی کشت شده است، رقم مقاوم ایرانی از جمله "نیما" در این شهرستان استفاده شده که مقاومت بالای نسبت به سرما و مقاومت خوبی نسبت به ریزش و آفات و بیماری دارد.

سعیدی با اشاره به اینکه یکی از نکات مثبتی که در مرحله داشت کُلزا رعایت می‌شود، تغذیه مناسب کُلزا است، بیان کرد: در این مرحله نیاز زیادی به کودهای اوره، پتاسیم، فسفات و کودهای سولفاته در هر مرحله رشد وجود دارد و نباید مصرف کود به تأخیر انداخته شود چون باعث کاهش عملکرد می‌شود.

وی تاکید کرد: رقم نیما یک رقم مناسب است که مقاومت خوبی نسبت به سرما دارد و رقم نپتون و هیدروکل از ارقام دیگر کُلز است که عملکرد بالا و مقاومت خوبی نسبت به سرما دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در راستای حمایت از کشاورزان و بهره‌برداران امسال مشابه سال‌های گذشته برنامه خرید تضمینی کُلزا از طریق شرکت غله انجام می‌شود و قرار است خرید تضمینی کلزا توسط شرکت غله انجام شود.

سعیدی یادآور شد: نرخ خرید تضمینی امسال به ازای هر کیلوگرم حدود ۳۵ هزار تومان است که به صورت نقدی به کشاورزان کُلزاکار پرداخت می‌شود.

کد خبر 6107019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha