۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۵۴

مهر گزارش می دهد؛

آفتاب توسعه مازندران از منطقه آزاد می تابد؟/ اسکله نیاز امیرآباد

آفتاب توسعه مازندران از منطقه آزاد می تابد؟/ اسکله نیاز امیرآباد

ساری - مازندران پس از گذشت دو سال و دو ماه برای دومین بار در ایستگاه سفر هیات دولت قرار گرفت و باید دید در این سفر، برنامه های تحولی و توسعه استان از کدام منطقه و بخش کلید می خورد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: طی دو سالی که از سفر اول دولت به مازندران می‌گذرد تاکنون تلاش‌های زیادی برای گره گشایی از وضعیت اقتصاد و صنعت در استان صورت گرفته و رشد شاخص‌ها در برخی حوزه‌ها بیانگر این مساله است.

استان مازندران با داشتن بنادر و فرودگاه، تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی، صنایع کوچک و بزرگ نقش ویژه ای را در اقتصاد ملی ایفا می‌کند و بسیاری از تولیدات کشور با برند مازندران روانه بازارهای خارجی می‌شود.

مازندران تنها استانی در کشور بود که از داشتن منطقه آزاد محروم بود و با همت و اقدام جهادی دولت در سال قبل، مصوبه ایجاد سه لکه منطقه آزاد تجاری در استان مصوب شد و با سفر هیأت دولت به استان، این طرح وارد فاز عملیاتی می‌شود.

حجت الاسلام مجید رضا فولادی مدیر اجرایی منطقه آزاد مازندران کرد: مازندران به ویژه حوزه شرق آن، ظرفیت‌های بزرگ و کم نظیری در حوزه‌های مختلف در اختیار دارد و برنامه ما در منطقه آزاد مازندران این است که با استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها در راستای رفع عقب ماندگی‌های استان بهره گیریم.

شرق مازندران نیازمند توسعه یافتگی بیشتر است

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به عقب ماندگی‌های شرق مازندران افزود: منطقه آزاد مازندران می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های موجود، موجبات رونق و توسعه اقتصادی شرق استان را فراهم سازد و از این جهت شرق مازندران نیازمند توجه و توسعه یافتگی بیشتر است.

آفتاب توسعه مازندران از منطقه آزاد می تابد؟/ اسکله نیاز امیرآباد

مدیر اجرایی منطقه آزاد مازندران، بندر امیرآباد را یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم و استراتژیک مازندران برشمرد و تصریح کرد: این بندر کارکرد فراملی و منطقه‌ای دارد و تلاش ما این است که با حضور سرمایه گذاران و بازرگانان در سال جدید و سال‌های آینده، زمینه‌های جهش خاص در حوزه تأمین کالاهای استراتژیک و صادرات کالاها و صنایع را فراهم آوریم.

حجت الاسلام فولادی، با ارائه توضیحاتی اجمالی پیرامون دستاوردهای منطقه آزاد مازندران در همین مدت کوتاه فعالیت خود از جمله تشکیل کارگروه‌های تخصصی، تصویب اساسنامه منطقه آزاد مازندران در کمتر از ۳ ماه در کارگروه و شورایعالی مناطق آزاد، نشست با سرمایه گذاران داخلی و خارجی، دیدار با مدیران شعب بانک‌ها، تبیین اهداف منطقه آزاد با بازرگانان و اساتید دانشگاه و… بیان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما این است که با حمایت از تولیدکنندگان و ایجاد فضای رقابتی، به رشد کیفی محصولات و صادراتی شدن آنها کمک کنیم.

وی تاکید کرد: اگر با کمک مجمع نمایندگان مازندران و مدیریت ارشد استان از ظرفیت‌های منطقه آزاد به درستی استفاده شود و طرح‌ها و برنامه‌های مدنظر به خوبی و به صورت جهادی اجرا شود، منافع و مزایای آن شامل همه استان خواهد شد.

اگرچه کارنامه مناطق آزاد در کشور چندان قابل قبول نیست اما متولیان استانی در مازندران برنامه دارند با بهره گیری از تجربیات دیگر مناطق و رفع نواقص، منطقه آزاد استان را به محلی برای تجارت برد - برد و سودآور برای استان تبدیل کنند.

غلامرضا شریعتیش نماینده مردم شهرستان‌های نکا، بهشهر و گلوگاه نیز اظهار کرد: مجمع نمایندگان استان همه ظرفیت‌های خود را برای فعالیت جدی و رونق منطقه آزاد به کار خواهد گرفت و از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

مجمع نمایندگان استان همه ظرفیت‌های خود را برای فعالیت جدی و رونق منطقه آزاد به کار خواهد گرفت و از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر تاکید کرد: شکل گیری و تصویب منطقه آزاد انجام شد و امیدواریم با فعال سازی آن در آینده نزدیک، شاهد اثربخشی مثبت آن و پیشرفت خاص و توسعه چشمگیر برای همه نقاط استان به ویژه شرق باشیم.

نماینده شرق استان تصریح کرد: هرچند این اقدام می‌بایست در سال‌های گذشته اتفاق می‌افتاد اما امیدواریم با حرکت شبانه روزی و جهادی مدیر اجرایی و تیم ایشان شاهد شروع فعالیت زودهنگام منطقه آزاد و بهره مندی از امتیازات و مزایای آن برای سرمایه گذاران و تجار و تحول حوزه اقتصادی شرق استان باشیم.

سه لکه منطقه آزاد شامل امیرآباد، نوشهر و چپکرود در مازندران طراحی شد که بندر امیرآباد با داشتن هزار و ۶۱ هکتار وسعت نقش کلیدی در تحقق آن دارد از این رو تکمیل زیرساخت‌های بندری مطالبه مردم از دولتمردان است.

آفتاب توسعه مازندران از منطقه آزاد می تابد؟/ اسکله نیاز امیرآباد

یوسف نوری استاندار مازندران نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ارسال نامه‌ای برای وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تسریع در صدور ترک تشریفات برای اسکله رو - رو ریلی امیرآباد گفت: ساخت اسکله رو رو بندر امیرآباد از مصوبات سفر اول ریاست جمهوری است.

پیشرفت ۷۷ درصدی اسکله رو - رو بندر امیرآباد

وی پیشرفت این پروژه را در حال حاضر ۷۷ درصد بیان کرد و گفت: این پروژه با این میزان پیشرفت و جذب ۲۵۰ میلیارد تومانی به دلیل تعلل پیمانکار دچار وقفه شده است و تأخیر در انتخاب پیمانکار جدید پروژه و روند آن را با تأخیر مواجه کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به در پیش بودن سفر دوم ریاست جمهوری به استان مازندران و اهمیت اجرای این پروژه در تحقق کریدور شمال - جنوب و فعال سازی دیپلماسی اقتصادی با کشورهای اتحادیه اوراسیا لازم است نسبت به ترک تشریفات برای اسکله رورو اقدام شود.

استاندار مازندران اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه را ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

سفر دوم هیأت دولت به مازندران روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می‌شود و تکمیل زیرساخت‌های بندری برای تحقق پروژه منطقه آزاد و تسهیل در فرایند تجارت و مبادله کالا و تقویت دیپلماسی اقتصادی از مطالبات فعالان اقتصادی از دولت به شمار می‌رود.

کد خبر 6107086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha