۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۲۱

هشدار جدی آنروا درباره وضعیت خطرناک ۱۵۰ هزار زن باردار در غزه

هشدار جدی آنروا درباره وضعیت خطرناک ۱۵۰ هزار زن باردار در غزه

یک نهاد بین‌المللی با اعلام اینکه با آغاز موج تازه آوارگی فلسطینی‌ها از رفح، فاجعه جدیدی برای مردم غزه در راه است، تاکید کرد بیش از ۱۵۰ هزار زن باردار در غزه با بدترین شرایط بهداشتی مواجهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه الدستور اردن، آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) با اشاره به شرایط فاجعه بار غیرنظامیان در سراسر نوار غزه در سایه ادامه تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بیش از ۱۵۰ هزار زن باردار در نوار غزه با شرایط بهداشتی وحشتناکی مواجه هستند، به ویژه بعد از حمله ارتش اسرائیل به رفح و آغاز موج جدید آوارگی فلسطینی‌ها از این شهر که حدود ۱.۴ میلیون غیرنظامی را در خود جای داده بود.

آنروا در بیانیه خود به این منظور اعلام کرد که هیچ کودکی در جهان نباید این گونه رنج بکشد و ما نیاز شدید به آتش بس فوری در نوار غزه داریم. وضعیت انسانی در غزه روز به روز بدتر می‌شود و به سطح جدیدی از ناامیدی رسیده و این در حالی است که جهان به تماشا نشسته است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز در بیانیه‌ای به همین منظور اعلام کرد که ۹۵ درصد از زنان باردار و یا مادران شیرده در غزه با سوء تغذیه شدید مواجه هستند و ۶۲ بسته کمکی برای زنان باردار پشت گذرگاه رفح مانده و اسرائیل اجازه ورود آنها به غزه را نمی‌دهد.

درحالی که همه اقشار مردم غزه در سایه تداوم تجاوزهای وحشیانه صهیونیست‌ها و محاصره وحشتناکی که علیه این منطقه اعمال شده، در یک شرایط غیرانسانی بی‌سابقه قرار دارند، در این میان زنان بیش از همه در معرض انواع آسیب‌ها قرار دارند.

اطلاعات جمع‌آوری شده توسط محققان نشان می‌دهد که جان زنان باردار به دلیل ناتوانی در دسترسی به مراکز بهداشتی و عدم دریافت مراقبت‌های لازم به شدت در خطر بوده و چند مرکز بهداشتی که تاکنون فعال مانده‌اند تنها می‌توانند به زنانی که شرایط فوق اضطراری دارند خدمات بدهند که البته این خدمات هم بسیار محدود است. از سوی دیگر حتی آمبولانس هم برای انتقال زنان باردار به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در دسترس نیست و بسیاری از این زنان با وسایلی همچون گاری که توسط چهارپایان حرکت می‌کند به مراکز بهداشتی منتقل می‌گردند.

سازمان‌های حقوق بشری گزارش می‌دهند تعداد زایمان‌های زودرس در بین زنان غزه به دلیل عواملی مانند استرس و ضربات ناشی از حمله‌های اشغالگران به یک سوم افزایش یافته است و برخی از آنها در اثر ترس سقط جنین داشته اند که منجر به افزایش ۳۰۰ درصدی سقط جنین شده است. طبق گزارش آژانس زنان سازمان ملل، در هر ساعت ۲ زن باردار در غزه در نتیجه حمله‌های اشغالگران جان خود را از دست می‌دهند. علاوه بر آن زنان باردار و تازه شیرده و فرزندان آنها به دلیل دسترسی محدود به غذا در معرض خطرات سلامتی، سو تغذیه و کاهش وزن قابل توجهی قرار دارند.

همچنین نوار غزه در حال حاضر فاقد واکسیناسیون لازم برای نوزادان است و طبق تحقیقات انجام شده ده‌ها زن شیرده در چادرها یا زیر بمباران توانایی شیر دادن به فرزندان خود را ندارند و این درحالی است که حتی شیرخشک نیز برای نوزادان یافت نمی‌شود.

کد خبر 6107242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha