۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱:۱۷

هدف‌گذاری امسال برای تولید۱.۴میلیون تن تخم‌مرغ

هدف‌گذاری امسال برای تولید۱.۴میلیون تن تخم‌مرغ

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: برنامه‌ریزی امسال برای تولید تخم‌مرغ یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده که هدف‌گذاری شده از این آمار بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن صادر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مرادی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن به مهر گفت: آنالیز قیمتی تولید تخم مرغ برای سال جاری از سوی اتحادیه انجام شده و نتایج برای وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده است.

وی افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو گرم تخم مرغ درب مرغداری بین حدود ۴۷.۳۰۰ تا ۴۹ هزار تومان است که این قیمت‌ها برای ۱۵ ماه قبل است.

وی گفت: با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه تمام شده، مبلغ حدود ۶۰ هزار تومان برای بازنگری به وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده که هنوز پاسخی دریافت نشده است.

مرادی در پاسخ به این پرسش که چرا در ۱۰ روز اخیر نرخ تخم مرغ در بازار افزایش پیدا کرده در حالی که تغییری قیمتی به طور رسمی اعلام نشده است، گفت: تولیدکنندگان افزایش قیمت نداشته‌اند و نرخ تخم مرغ بسته بندی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار بدون تغییر در حال عرضه است. اگر افزایش قیمتی رخ داده در خرده فروشی‌های سطح شهر بوده است.

وی درباره نظارت بر بازار هم افزود: بازرسی و نظارت بر قیمت بازار تخم مرغ با اتحادیه نبوده و بر عهده سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در پاسخ به چرایی افزایش حدود ۲۵ درصدی نرخ این محصول پروتئینی در سال جاری، گفت: سال گذشته قیمت مرغ گوشتی ۳ بار اصلاح شد یا محصولات لبنی چندین نوبت تغییر قیمت داشتند در حالی که تخم مرغ کالایی است که در ۱۵ ماه گذشته اصلاح قیمت نداشته و طبیعی است این تغییر نرخ امسال عدد بالایی باشد. اگر اصلاح قیمت با توجه به نرخ تورم، پلکانی انجام می‌شد امروز این تغییر قیمت با درصد پایین‌تری انجام می‌شد.

مرادی در ادامه با اشاره به نرخ تورم و تورم نقطه به نقطه، گفت: نرخ تخم مرغ در یک سال اخیر با کمترین نوسان همراه بوده در حالی که ریز مغذی‌ها و نهاده‌های دامی تهیه شده از سوی تولیدکنندگان، افزایش قیمت داشتند.

پیش‌بینی میزان تولید و صادرات

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن درباره حجم صادرات سال گذشته اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ آمار تولید با افزایش ۱۰۰ هزار تن همراه بود تا بازار داخل کمترین نوسان را داشته و این صنف با بخش نامه‌های خلق‌الساعه رو به رو نباشد. در کنار افزایش تولید ۱۳۷ هزار تن نیز صادرات انجام شد.

وی درباره برنامه‌ریزی تولید و صادرات امسال هم یادآور شد: در دو ماه اخیر حدود ۳۰ هزار تن تخم مرغ به کشورهای حاشیه خلیج فارس و افغانستان صادر شد. با مقامات دولتی روسیه هم مذاکره شده و نمونه محصولات ارسال شده پس از تأیید این کشور به بازارهای هدف تخم مرغ اضافه خواهد شد.

مرادی در پایان گفت: برنامه‌ریزی برای تولید در سال جاری یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن است و هدف گذاری شده تا بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن تخم مرغ از کشور صادر شود.

همچنین گفتنی است؛ در هفته جاری هر کیلو گرم تخم مرغ ۱۱ درصد کمتر از نرخ رسمی در میادین میوه و تره بار به فروش می‌رسد.

کد خبر 6107274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha