۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۵۲

محیط طباطبایی اعلام کرد؛

۲۰۰ هزار دلار اعتبار برای لیست قرمز اشیای تاریخی نیاز است

۲۰۰ هزار دلار اعتبار برای لیست قرمز اشیای تاریخی نیاز است

رییس ایکوم ایران ضمن تشریح برنامه‌های هفته میراث فرهنگی گفت: ۲۰۰ هزار دلار اعتبار برای تهیه لیست قرمز اشیای تاریخی ایران نیاز است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست برنامه‌های کمیته ملی موزه‌های ایران در هفته میراث فرهنگی امروز در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد در این برنامه سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران گفت: ایکوم در دهه ۷۰ فعالیت خود را در ایران شروع کرد در هر کشوری کمیته ملی موزه‌ها خود را با قوانین آن کشور تطبیق می‌دهد. چند وقت پیش خبری منتشر شد مبنی بر خروج دولت ایران از ایکوم جهانی. در این باره باید گفت پایه و اساسی ندارد و همچنان اداره کل موزه‌های کشور نیز همراهی خود را با ایکوم جهانی ادامه خواهد داد.

محیط طباطبایی با بیان اینکه بزرگداشت روز جهانی موزه ۳۰ اردیبهشت از ساعت ۱۷ در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار می‌شود گفت: محوری که امسال ایکوم جهانی دارد موزه‌ها برای آموزش و پژوهش است. هدف اصلی یونسکو ایجاد صلح بین مردمان جهان است این همبستگی زمانی رخ می‌دهد که آگاهی مردم بالا برود. خیلی از مشکلات توسط موزه‌ها حل می‌شود به همین دلیل وظیفه آموزش که بر عهده موزه هاست بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل اگر ما امروزه با بحران فرونشست رو به رو هستیم باید بدانیم که موزه‌ها می‌توانند این مشکل را حل کنند و به ما بگویند که در گذشته چطوری با آن برخورد می شده است.

وی از برگزاری برنامه‌ای برای توجه به کودک خبر داد و گفت: دوم خرداد در کاخ نیاوران نشست کودک و موزه‌ها از ساعت ۲ تا ۶ بعد از ظهر برگزار می‌شود. موزه و معلولان عنوان نشست روز سوم خرداد است که برای دهمین سال پیاپی در موزه فرش برگزار خواهد شد. در همه موزه‌ها مناسب سازی های زیادی برای معلولان می‌شود ما ۹ گروه معلول در ایران داریم موزه‌ها زمانی فعالیت درخشان دارند که به این مقوله بپردازند.

رئیس ایکوم ایران گفت: نشستی با همکاری اداره کل موزه‌ها در روز شنبه ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در حضور مجموعه داران داریم. روز ۳۰ اردیبهشت همزمان با روز جمعیت نمایشگاه پوشاک در کاخ گلستان برپا می‌شود. روز ۸ خرداد با افتتاح یک موزه صنعتی بخش خصوصی، نشست موزه‌های صنعتی را خواهیم داشت‌.

وی افزود: روز ۳۰ اردیبهشت هم آئین موزه‌های برتر را با یک سال وقفه همراه با بزرگداشت روز جهانی برگزار خواهیم کرد معنی آن برای ما معرفی فعالیت‌های خاص موزه هاست. به همین دلیل ۸ شاخص جهانی مانند حفاظت معرفی دارد که به آن شاخص‌های ایرانی از جمله معلولان یا تلاش برای بقا را هم اضافه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه جایگاه یک موزه در کشور نشان از توسعه یافتگی آن کشور دارد گفت: جشنواره یادگار زمانی در همکاری ما بین سازمان سینمایی مستند و سازمان میراث فرهنگی برگزار می‌شد اما متوقف ماند. حالا برای سومین سال پیاپی به ابتکار خانم حاجی رحیمی جشنواره فیلم چشم هفتم برگزار می‌شود و امسال هم در روز ۶ خرداد تولیدات فیلم‌های خبری و مستند در حوزه میراث فرهنگی و موزه به نمایش در می‌آید در این زمینه موزه سینما همکاری بسیار خوبی دارد.

محیط طباطبایی در پاسخ به سوالی درباره لیست قرمز آثار تاریخی نیز گفت: باید ۲۰۰ هزار دلار ایران پرداخت کند تا بتوان این لیست را تهیه کرد. تهیه آن هم یک سال زمان می‌برد. ولی ایران هنوز این پول را نپرداخته است.

کد خبر 6107337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha