۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۲۴

با حضور اساتید و چهره های علمی؛

چهره ماندگار دانشگاه محقق اردبیلی تجلیل شد

چهره ماندگار دانشگاه محقق اردبیلی تجلیل شد

اردبیل- آئین تجلیل از چهره ماندگار دانشگاه محقق اردبیلی پرفسور «قدیر نوری قنبلانی» در سالن شهید خودسیانی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم که صبح چهارشنبه و در سالن خودسیانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، از سردیس پروفسور نوری رونمایی شده و نشان ماندگار علم به این استاد و بنیانگذار دانشگاه محقق اردبیلی اعطا شد.

بنیانگذار دانشگاه محقق اردبیلی در این مراسم اظهار کرد: بزرگترین افتخار من این بود که به رغم علاقمندی دانشگاه های آمریکا در ماندگاری بنده در دانشگاه این پیشنهاد را نپذیرفته و با حضور هیاتی از دانشگاه تبریز در اردبیل حاضر شدم تا زمینه تاسیس دانشکده کشاورزی را فراهم آورم.

قدیر نوری خاطرنشان کرد: با استان شدن اردبیل به عنوان بنیانگذار محقق اردبیلی فعالیت های پیگیرانه ای را انجام داده و موفق شدیم تا دانشگاه محقق اردبیلی را در گام نخست با پذیرش ۳۰ دانشجوی دانشکده کشاورزی آغاز کنیم.

وی با قدردانی از شورای فرهنگ عمومی در تدارک برنامه تجلیل از مفاخر و چهره های علمی استان اردبیل بیان کرد: این امر برای نسل های آینده می تواند تحفه و میراث عظیم باشد.

پروفسور قدیر نوری متولد ۱۳۳۲ در اردبیل و در محله محمدیه در یک خانواده کشاورز متولد شد و دبستان را در امیرنظام و دبیرستان را در مدرسه شاه عباس با رتبه شاگرد اولی به اتمام رساند.

او در همان سال وارد دانشگاه تبریز در رشته پزشکی شد اما پس از یک ترم به دلیل علاقه ای که به رشته کشاورزی داشت به تغییر رشته به کشاورزی تحصیلات خود را انجام داده و در بین ۹۹ نفر از دانشجویان همه رشته های کشاورزی با رتبه شاگرد اولی فارغ التحصیل شد.

این استاد دانشگاه به خاطر شرایط خاص کشور موفق به ویزای تحصیلی و اعزام به خارج نشد و بعد از گذراندن دوره سربازی در اداره حفظ نباتات گرگان توانست بورسیه خود را در یافت کرده و عازمز کشور آمریکا شود.

پروفسور نوری در مهرماه سال ۵۲ در دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه ایالتی «آیداهو» ثبت نام و بعد از گذراندن این دوره بلافاصله وارد P.H.D شد و در همان دانشگاه به عنوان هیات علمی استخدام شد.

این استاد دانشگاه محقق اردبیلی که علاقه شدیدی به بازگشت به وطن و خدمت به زادگاهش را داشت در سال ۵۶ به ایران بازگشت و در دانشگاه تبریز به استخدام درآمد تا مقدمات راه اندازی دانشکده کشاورزی را به همراه بنیانگذاری دانشگاه محقق اردبیل برعهده بگیرد.

«قدیر نوری قنبلانی» که در رشته حشره شناسی دکترا و مقطع پروفسوری را گرفته مسئولیت های مختلفی همچون رییس دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده کشاورزی، مجتمع آموزش عالی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و رییس بخش کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی را برعهده داشته و ده ها جوایز و لوح تقدیر از وزارت علوم گرفته و بیش از ۱۶۴ عنوان مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی و ۱۷۲ عنوان در کنگره های معتبر ارائه کرده است.

کد خبر 6107344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha