۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۴۴

دلایل استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی

دلایل استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی

بهره‌گیری و استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی RO یکی از راه‌حل‌های موثر برای مقابله با محدودیت‌های موجود در تأمین آب شیرین است.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، دستگاه آب شیرین کن صنعتی یا تصفیه آب صنعتی RO که با نام اسمز معکوس هم شناخته می‌شود، یکی از روش‌های متداول جهت تصفیه آب به شمار می‌رود که روند کار آن از طبیعت الهام گرفته شده است. در طراحی و ساخت این آب شیرین کن صنعتی از الگوی حرکت آب شیرین به سمت آب شور استفاده می‌شود.

با توجه به مشکلات زیادی که کمبود آب در زندگی امروزی ایجاد کرده است، نیاز به دستگاه آب شیرین کن در مصارف مختلفی صنعتی و خانگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. در ادامه این مطلب به مهم‌ترین دلایل استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی اشاره خواهیم کرد.

تاریخچه استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و آب شیرین کن برای اولین بار در سال ۱۷۴۸ توسط ژان آنتونی نولت (Jean Antonie Nollet) معرفی شد. جالب است بدانید که تا ۲۰۰ سال پس از این اختراع، فرایند شیرین کردن آب با استفاده از اسمز معکوس تنها به صورت آزمایشگاهی انجام می‌شد. در سال ۱۹۴۹، دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (UCLA) برای اولین بار از این روش برای تصفیه آب دریا استفاده نمود.

محققان با تجربه‌ای از دانشگاه UCLA و دانشگاه فلوریدا در دهه‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ موفق شدند که به کمک بهره‌مندی از این تکنولوژی، آب قابل شرب را از آب‌های شور استخراج نمایند. اما این فرایند با سرعت بسیار کندی انجام می‌شد و برای تولید انبوه مقرون به صرفه نبود، تا اینکه با تلاش محققان این دانشگاه و موسسه تحقیقات ملی کانادا، دستگاه‌های اسمز معکوس در مقیاس تجاری طراحی و روانه بازار شد.

تا پایان سال ۲۰۰۱، حدود ۱۵۲۰۰ دستگاه اسمز معکوس در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت. این فناوری آب شیرین کن صنعتی RO از آب دریا یا چاه یک روش نوین و کارآمد تلقی می‌شود که در چند دهه اخیر در مقیاس تجاری تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

دلایل استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی چیست؟

بهره‌گیری و استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی RO یکی از راه‌حل‌های موثر برای مقابله با محدودیت‌های موجود در تأمین آب شیرین است. کمبود آب شیرین در سراسر جهان، مشکلات زیادی را در صنایع مختلف و زندگی روزمره انسان‌ها ایجاد کرده است. این محدودیت‌ها نه تنها در تأمین آب شرب بروز می‌کنند، بلکه در زمینه‌های کشاورزی، تولید دارو و محصولات بهداشتی، و صنعت نیز تأثیر گذار هستند. در این میان، آب دریا به دلیل حاوی نمک و املاح غیرقابل استفاده بودن، منابع مهمی هستند که با استفاده از آب شیرین کن صنعتی RO، امکان تبدیل آنها به آب شیرین و قابل استفاده را فراهم خواهد ساخت.

در واقع باید گفت که دستگاه سختی گیر و آب شیرین کن صنعتی RO، یک فناوری نوین و کاملاً پیشرفته است که تا ۹۹.۶% از املاح موجود در آب را حذف کرده و آب شیرین و خالص را به عنوان خروجی تولید می‌کند. این دستگاه به طور ویژه در شرایطی استفاده می‌شود که نیاز به کاهش میزان نمک در آب وجود دارد. در فرآیند اسمز معکوس، آب شور با فشار به سمت آب شیرین جا به‌جا می‌شود و املاح موجود در آب توسط غشاء نیمه تراوا را کاملاً حذف نماید.

روی هم رفته می‌توان نتیجه گرفت که دستگاه آب شیرین کن صنعتی یک راهکار کارآمد برای تبدیل آب شور به آب شیرین و قابل استفاده به شمار می‌رود که در حل موضوعات کمبود آب شیرین و تأمین آب با کیفیت بالا در صنایع و زندگی روزمره مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نحوه کار آب شیرین کن صنعتی چگونه است؟

در انجام عملیات شیرین‌کردن آب با استفاده از اسمز معکوس، آب خام (تصفیه نشده) توسط پمپ به داخل محفظه‌ای که دارای غشا نیمه تراوا (ممبران) است، با فشار عبور داده می‌شود. دلیل این امر این است که تقریباً تنها آب خالص قادر به عبور از غشا است. در نتیجه آب تقریباً خالص در یک طرف غشا و آب تغلیظ شده با ناخالصی‌ها در طرف دیگر این دستگاه تولید می‌شود. در این فرآیند، فشار خارجی بیشتر از فشار اسمزی طبیعی خواهد بود، بنابراین مولکول‌های کوچک‌تر از منافذ غشا قادر به عبور از آن هستند. این در حالی است که مولکول‌های بزرگ‌تر امکان عبور از این غشا را نخواهند داشت.

غشای نیمه تراوا دارای منافذ بسیار کوچکی است که حتی از قطر یک ویروس و باکتری هم کوچک‌تر هستند. مولکول‌های بزرگ‌تر در جریان جانبی از غشا عبور نمی‌کنند و از آن دفع خواهند شد. فرآیند کلی شیرین‌کردن آب با استفاده از اسمز معکوس به صورت زیر است:

ابتدا آب شور با املاح زیاد وارد دستگاه می‌شود.

برای انتقال آب شور به آب شیرین از پمپ فشار استفاده می‌شود.

در مسیر عبور آب شور به آب شیرین، غشا نیمه تراوا با منافذ بسیار کوچک قرار گرفته و جلوی عبور املاح به بخش آب شیرین را می‌گیرد. ۴. پس از چندین بار استفاده از دستگاه آب شیرین‌کن، نیاز به شستشوی فیلتر و غشا نیمه تراوا با روش‌های مختلف مانند بک‌واش و مواد شیمیایی وجود خواهد داشت.

نکته بسیار مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که باتوجه به نوع آب و میزان املاح موجود در آن، ممکن است نیاز به پیش‌تصفیه وحود داشته باشد. برای این منظور، از تجهیزات مختلفی مانند اولترافیلتراسیون، فیلتر کربنی، و فیلتر شنی و غیره استفاده خواهد شد. این تجهیزات به کاهش آلودگی‌های آب کمک کرده و طول عمر غشای اسمز معکوس را افزایش خواهند داد.

دستگاه تصفیه آب برای کارخانه سنگ به شرفیت ۲۰۰ متر مکعب در شبانه روز

دستگاه تصفیه آب برای کارخانه سنگ به شرفیت ۲۰۰ متر مکعب در شبانه روز

مزایای استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی

از دستگاه آب شیرین کن صنعتی RO در حال حاضر نه تنها در صنعت بلکه در بخش‌های کشاورزی و خانگی نیز به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. این دستگاه تصفیه آب از مزایای بسیار زیادی برخوردار است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

اقتصادی و کم هزینه بودن این سیستم نسبت به روش‌های دیگر

مصرف کمتر انرژی در مقایسه با روش‌های دیگر تصفیه آب

امکان کار مداوم با این دستگاه بدون هیچ‌گونه نیاز به توقف‌های ادواری

سهولت استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی و کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری

عدم عبور باکتری، ویروس‌ها و مواد تب‌زا (PYROGENS) از ممبران

امکان بازگرداندن آب غلیظ به محیط زیست یا استفاده مجدد از آب در دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز

قیمت دستگاه آب شیرین کن صنعتی

قیمت دستگاه آب شیرین کن صنعتی با توجه به موارد مختلفی مانند فیلتر، ابعاد و اندازه و همچنین نوع آن تعیین می‌شود. بنابراین برای اطلاع از قیمت دقیقاً این دستگاه می‌توانید به وب سایت‌های مجاز و معتبر عرضه‌کننده محصولات تصفیه آب مراجعه فرمایید.

خرید دستگاه آب شیرین کن صنعتی

چنانچه قصد تهیه و خرید دستگاه آب شیرین کن صنعتی را دارید، می‌توانید با در نظر گرفتن نوع و ابعاد این محصول، آن را از فروشگاه اینترنتی ونداد افراز زاینده رود سفارش دهید. این شرکت در زمینه فروش و ساخت انواع آب شیرین کن‌های صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی و همچنین تجهیزات آب شیرین کن صنعتی سال‌های زیادی است که فعالیت دارد. این شرکت همچنین افتخار همکاری با ارگان‌های بزرگ صنعتی مانند صنایع فولادی، صنایع پتروشیمی و مس و همچنین کشاورزی و گلخانه را دارد و محصولات متنوعی را در این زمینه تولید و به دست مشتریان گرامی رسانده است.

جهت تهیه و سفارش اینترنتی دستگاه آب شیرین کن صنعتی می‌توانید با مراجعه به این مجموعه، محصول مورد نظر خود را با کیفیت بالا و قیمتی استثنایی سفارش دهید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6107484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha