۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۴۳

معرفی انواع دوزینگ پمپ و کاربرد آنها

معرفی انواع دوزینگ پمپ و کاربرد آنها

در ادامه به معرفی انواع پمپ دوزینگ و نحوه عملکرد آن می پردازیم.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، دوزینگ پمپ یا پمپ تزریق یکی از پمپ‌های صنعتی پرکاربرد است که در دسته پمپ‌های جابجایی مثبت قرار می‌گیرد، یعنی سیال از هر سمتی که وارد می‌شود از همان سمت خارج می‌شود. این پمپ با توجه به نامش قابلیت این را دارد که سیالات را با دوز مشخصی پمپاژ کند و کاملاً قابل تنظیم می‌باشد. پمپ‌های تزریق معمولاً در دو مدل پیستونی و دیافراگمی ساخته می‌شوند که این مدل‌ها دارای متریال متنوعی می‌باشند که بتواند اکثر سیالات شیمیایی، اسیدی، قلیایی، حلال و… را به راحتی انتقال دهد. محرک اصلی این پمپ‌ها معمولاً الکتروموتورها و موتورهای سلونوئیدی می‌باشد که با توجه به میزان فشار و دبی محرک الکتریکی انتخاب می‌شود.

همچنین این پمپ قابلیت اتصال به کنترل کننده‌های صنعتی مانند PLC یا میکروکنترل ها را دارد که کنترل این پمپ را راحت تر می‌کند. مجموعه صنعت پلاس به عنوان بزرگترین فروشنده انواع پمپ صنعتی تخصصی در کشور، دوزینگ پمپ را در برندها و مدل‌های مختلف به همراه گارانتی و ضمانت پس از فروش ارائه می‌نماید. در ادامه به معرفی انواع پمپ دوزینگ و نحوه عملکرد آن می‌پردازیم.

دوزینگ پمپ پیستونی

در دوزینگ پمپ پیستونی با حرکت پیستون به صورت رفت و برگشتی در سیلندر باعث ایجاد فشار و دبی مشخص می‌شود. پیستون‌ها معمولاً به یک گیربکس متصل هستند که برای به حرکت در آوردن گیربکس از الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز استفاده می‌شود. جنس پیستون این پمپ‌های معمولاً استنلس استیل و سرامیک می‌باشد و با توجه به اینکه ساختار پیستونی دارد می‌تواند فشار بیشتری تولید کند.

معرفی انواع دوزینگ پمپ و کاربرد آنها

دوزینگ پمپ دیافراگمی

در پمپ دوزینگ دیافراگمی بر خلاف مدل پیستونی از حرکت دیافراگم به صورت رفت و برگشتی، فشار و دبی مورد نظر را تولید می‌کند. برای حرکت دیافراگم‌ها معمولاً از موتورهای سلونوئیدی DC، الکتروموتور تک فاز و سه فاز استفاده می‌شود. جنس دیافراگم‌ها معمولاً از نوع تفلون، EPDM، NBR و… می‌باشد که با انواع سیالات سازگاری دارند. این پمپ‌ها به نسبت مدل پیستونی فشار کمتری تولید می‌کنند.

معرفی انواع دوزینگ پمپ و کاربرد آنها

ساختار دوزینگ پمپ

دوزینگ پمپ از چند قسمت اصلی مانند بدنه پمپ، هد پمپ، پیستون، دیافراگم، گیربکس و الکتروموتور تشکیل شده است که هر کدام از این موارد با توجه به نوع کاربرد و نوع سیال ممکن است تغییر کند.

با دوزینگ پمپ چه سیالاتی را می‌توان انتقال داد؟

با توجه به اینکه پمپ‌های دوزینگ در متریال های مختلف مانند استنلس استیل ۳۱۶، پلی پروپیلن، PVDF، تفلون یا PTFE ساخته می‌شود تقریباً با اکثر سیالاتی که در صنعت استفاده می‌شود سازگاری دارد و مشکلی بوجود نمی‌آید. پیشنهاد می‌شود قبل از انتخاب پمپ، جدول سازگاری سیالات با متریال ها مختلف را بررسی کنید تا بتوانید انتخاب درست تری در جنس قسمت‌هایی که با سیال در ارتباط هستند مانند هد، دیافراگم و پیستون پمپ داشته باشید.

راهنمای خرید دوزینگ پمپ

برای خرید دوزینگ پمپ باید چند نکته اساسی را در نظر گرفت که عبارت اند از:

نوع سیال

فشار مورد نظر

دبی مورد نظر

دمای سیال

غلظت یا ویسکوزیته سیال

برند پمپ

محیطی که قرار است سیال در آن پمپ شود

با در نظر گرفتن موارد بالا می‌توان انتخاب درست و دقیق را داشته باشد. همچنین می‌توانید از کارشناسان وب سایت صنعت پلاس در این زمینه راهنمایی‌های لازم را داشته باشید.

قیمت دوزینگ پمپ

برای مشخص شدن قیمت پمپ‌های دوزینگ، عوامل زیادی مؤثر هستند مانند برند پمپ که ساخت داخل ایران باشد یا خارج ایران، میزان فشار و دبی پمپ که هرچقدر بالاتر باشد به نسبت پیچیدگی پمپ بیشتر می‌شود و از لحاظ ابعاد و اندازه و وزن هم پمپ بزرگ‌تر می‌شود. مورد بعدی نوع سیال است، گاهی اوقات سیالات اسیدهایی با غلظت بسیار بالا می‌باشد که باید ازپمپ با جنسی از پلیمرهای با کیفیت مانند PVDF استفاده کرد که در قیمت دوزینگ پمپ مؤثر است. بهترین راه برای مشخص شدن قیمت این پمپ راهنمایی و مشاوره گرفتن از کارشناسان متخصص می‌باشد که می‌توانید با کارشناسان صنعت پلاس تماس بگیرید تا مشاوره و راهنمایی‌های لازم را در این زمینه داشته باشید.

کلام آخر

اگر به دنبال پمپی هستید سیالات را با دوز مشخص به صورت دقیق انتقال دهد دوزینگ پمپ می‌تواند بهترین انتخاب باشد چرا که هم قابلیت تنظیم دبی را دارد و هم در متریال های مختلف تولید می‌شود و شما می‌توانید طیف زیادی از سیالات را به راحتی با این پمپ انتقال دهید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6107492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha