۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۰۹

شهاب اسفندیاری مطرح کرد؛

صداوسیما نهاد حکمرانی فرهنگ و رسانه است نه خدمات‌رسانی

صداوسیما نهاد حکمرانی فرهنگ و رسانه است نه خدمات‌رسانی

شهاب اسفندیاری رییس دانشکده صدا و سیما در نشست همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه» با اشاره به شبهه تنظیم گری صداوسیما یادآوری کرد رسانه ملی، نهاد حکمرانی فرهنگ و رسانه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه صداوسیما، نشست خبری همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» روز گذشته ۲۵ اردیبهشت ماه در دانشگاه صداوسیما برگزار شد. کمال اکبری دبیر این همایش با اعلام وصول ۱۵۳ مقاله به دبیرخانه از برگزاری آن در روزهای ۸ و ۹ خرداد در قم و تهران خبر داد.

در این نشست خبری، شهاب اسفندیاری رییس همایش، کمال اکبری دبیر همایش، محسن کرمی دبیر علمی، عیسی زارعی دبیر اجرایی همایش و عزیزالله سالاری معاون پژوهشی دانشگاه حضور داشتند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

در ابتدا شهاب اسفندیاری رییس این همایش ضمن تبریک ایام دهه کرامت به حاضران در این جلسه گفت: در دهه نود میلادی که نظریه‌های جهانی شدن عمومیت پیدا کرده بود، گسترش شبکه‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات و تسهیل ارتباط مردم نقاط مختلف جهان و انتقال داده‌ها از هر گوشه جهان به گوشه دیگر برجسته شد. این وضعیت جدید، بیم‌ها و امیدهایی را هم در پی داشت. در آن زمان بین خود کشورهای غربی هم بر سر این که محصولات فرهنگی و رسانه‌ای چقدر می‌توانند مرزها را پشت سر بگذارند هم اختلاف بود.

رییس دانشگاه صداوسیما عنوان کرد: در همان زمان یکی از پیشگامان طرح این نگرانی، مقام معظم رهبری بودند که بحث شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی را مطرح کردند و از حدود بیست سال پیش هم نسبت به گسترش فضای مجازی هشدار داده و وضعیت فعلی را پیش بینی کرده بودند.

وی افزود: امروز فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کارکردهایی دارد که حتی از دست اربابان قدرت و پایه گذاران این فضا هم خارج شده است. گذشت زمان نشان داد که چیرگی مطلق نظام‌ سرمایه داری بر افکار عمومی و فضای مجازی محقق نشده است؛ وقایع این روزهای دانشگاه‌های آمریکا و برخوردی که کنگره آمریکا با شرکت «تیک تاک» داشت، گواهی بر این مدعا است.

اسفندیاری عنوان کرد: در این بین، پرسش این است که ما چه کردیم؟ ما در همین بیست سال عملاً راه را برای همه شبکه‌های اجتماعی وابسته به دولت‌های متخاصم و کشورهای غربی باز گذاشتیم. شبکه‌هایی که کاملاً در پیوند با سرویس‌های امنیتی آمریکا و کشورهای غربی قرار دارند.

رییس همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» عنوان کرد: در این رویداد علمی تلاش می‌کنیم تا حساسیت و دغدغه مسؤولان نسبت به رسانه‌های نوین و پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیشتر شود. این فضاها و ابزارها نباید قربانی اختلافات جناحی و نهادی بشود.

اسفندیاری گفت: مدتی است که شبهه‌ای ایجاد شده که صداوسیما نباید در این عرصه تنظیم‌گری کند. این دوستان فراموش کرده اند که صداوسیما نهاد حکمرانی بخش فرهنگی و رسانه‌ای کشور است و نهاد خدمات رسانی نیست. این همایش اگر بتواند این نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را در افکار عمومی و ذهن مسؤولان مطرح کند قطعاً توانسته به برخی از اهداف خود برسد.

در ادامه، کمال اکبری دبیر همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» نیز عنوان کرد: انقلاب اسلامی بر پایه ارزش‌ها و آوردن دین در عرصه حیات سیاسی و اجتماعی بوده است. در نظام جمهوری اسلامی ایران رابطه دین با حوزه‌های جدید یک مساله بنیادین است. یکی از این حوزه‌ها، رسانه‌های جمعی است. در این همایش به دنبال این هستیم تا ببینیم خدمات متقابل رسانه و دین در چه عرصه هایی رقم می‌خورد؟

وی افزود: ما باید به دنبال تولید ادبیات و محتوای مناسب در حوزه فضای مجازی و رسانه‌های نوین باشیم و از سوی دیگر به صورت علمی به پاسخگویی به شبهات شکل گرفته در این حوزه بپردازیم.

اکبری گفت: فراخوان همایش یک سال پیش منتشر شد و پس از آن ۴۰ دانشگاه و پژوهشگاه و مرکز علمی اعلام‌ همکاری‌ کردند. این نهادها در تشکیل شورای علمی پیش نشست‌های همایش و داوری و مقالات کمک‌ کردند که جا دارد از این عزیزان قدردانی کنیم. تا امروز ۱۸ پیش‌نشست برگزار شده و اطلاع‌رسانی لازم هم در این موضوع صورت گرفته است.

دبیر «همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» اظهار کرد: ۳۳۶ چکیده مقاله به دبیرخانه همایش رسیده و از این مقدار بعد از ارزیابی‌ها و اعلام پذیرش این موضوعات ۱۵۳ مقاله به دبیرخانه همایش واصل شد که فرایند ارزیابی مقالات انجام شده که جای تشکر دارد. در روزهای هشتم و نهم خرداد ماه، ۴۹مقاله در قم و تهران ارائه خواهد شد.

وی افزود: نشست‌های تخصصی و مباحث و سخنرانی‌های ویژه‌ای نیز در این همایش ۲ روزه ارائه خواهد شد. امید است بتوانیم در یک همایش خوب و عالمانه، مباحث کاربردی را عرضه کنیم که بخشی از شبهات جواب داده شود. ضمن این که مقالات برگزیده نیز در اختیار علاقه‌مندان و کارشناسان این حوزه قرار خواهد گرفت.

محسن کرمی دبیر علمی «همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» نیز عنوان کرد: در طول تاریخ، پیامبران بزرگترین استفاده کنندگان از رسانه‌ و تولیدکنندگان محتوا بودند و با ابزارهای زمان خود پیام الهی را به گوش مردم جامعه خودشان می‌رساندند. گلایه‌هایی که وجود دارد شاید ناشی از این باشد که سنت به خدمت گرفتن رسانه‌ها و پرورش رسانه‌ها را جدی نگرفته‌ایم.

وی افزود: این همایش به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا می‌توان از این رسانه‌های نوین که پیچیدگی‌های زیادی نسبت به تلویزیون و رادیو دارند برای ارسال پیام‌های دینی کمک گرفت یا این که نیاز به کنترل دارند؟ آیا این رسانه ها بیشتر فرهنگ گفت‌وگو را گسترش می‌دهند و یا این که مروج خشونت کلامی هستند. این‌ها موضوعات مهم و قابل بررسی هستند.

وی در ادامه یادآور شد: ۱۰ پنل داریم که ۶ پنل در قم و چهار پنل در تهران برگزار می‌شود. ما یک‌ میزگرد نهایی هم داریم که صاحبنظران و اهل نظر در آن حاضر خواهند بود. افتتاحیه همایش در روز هشتم خرداد در قم است و اختتامیه هم روز نهم در تهران برگزار خواهد شد که در این ۲ روز از اندیشمندان مختلف بهره خواهیم برد. بخش هایی از این همایش و سخنرانی ها از طریق شبکه های تلویزیون به صورت زنده پخش خواهد شد. ان شاء الله با کمک اهالی رسانه پوشش خبری خوبی را شاهد خواهیم بود.

همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» هشتم و نهم خرداد ماه به ریاست شهاب اسفندیاری و دبیری کمال اکبری در قم و تهران برگزار خواهد شد.

کد خبر 6107525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha