۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۳۰

رکابیِ مصدوم و دو ملی‌پوش آماده؛

آغاز به‌کار سنگنوردان برای المپیک/ کار سخت ملی‌پوشان ایران

آغاز به‌کار سنگنوردان برای المپیک/ کار سخت ملی‌پوشان ایران

مسابقات سنگنوردی گزینشی المپیک از امروز با حضور سه نماینده ایران در بخش مردان و زنان آغاز می شود، در میان سنگنوردان ایران الناز رکابی با مصدومیت در این مسابقات حاضر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، رقابت های سنگنوردی انتخابی المپیک برای توزیع سهمیه های باقی مانده بازی های ۲۰۲۴ پاریس در دو کشور چین (۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت) و مجارستان (۳۱ خرداد تا ۳ تیر) برگزار می شود. در واقع با برگزاری این رقابت ها، ترکیب سنگنوردان المپیکی برای حضور در پاریس کامل می شود.

رضا علیپور و مهیا دارابیان در ماده سرعت و الناز رکابی در ماده ترکیبی ترکیبی لید - بولدر، سنگنوردان ایرانی هستند که با مجوز فدراسیون جهانی سنگنوردی و بر اساس رده بندی جهانی این رشته مجاز به حضور در این رقابت ها شده اند.

آغاز به‌کار سنگنوردان برای المپیک/ کار سخت ملی‌پوشان ایران

رضا علیپور ملقب به «سریعترین مرد عمودی جهان» یکی از سه نماینده ایران در مسابقات سنگنوردی گزینشی المپیک است

رقابت‌های سنگنوردی المپیک همزمان در هر دو بخش مردان و بانوان برگزار می‌شود. در هر بخش ماده سرعت ۱۴ سنگنورد و در هر بخش ماده لید بولدر هم ۲۰ نفر شرکت دارند. بدون احتساب مسابقات چین و مجارستان، تا به امروز ۸ نفر در ماده سرعت و ۱۰ نفر در ماده لید بولدر برای حضور در المپیک پاریس انتخاب شده‌اند. بدین ترتیب با برگزاری رقابت‌های انتخابی در چین و مجارستان، در ماده سرعت ۶ نفر و در ماده لید بولدر هم ۱۰ نفر انتخاب خواهند شد.

برای تعیین این نفرات ۲۳ نفره در ماده سرعت و ۴۸ نفر در ماده لید بولدر مجاز به حضور در رقابت های سنگنوردی گزینشی المپیک شده‌اند. با این حساب علیپور و دارابیان باید با ۳۰ نفر دیگر برای کسب یکی از ۶ سهمیه باقی مانده رقابت داشته باشند. رکابیان هم با ۴۷ دیگر رقابت می‌کند تا یکی از ۱۰ سهمیه باقی مانده ماده لید بولدر را به دست بیاورد.

مرحله نخست این رقابت ها از امروز (پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت) در شانگهای چین آغاز می شود. این بخش از رقابت های سنگنوردی گزینشی المپیک در قالب یک رویداد فرهنگی ورزشی به مدت پنج روز ادامه دارد.

رضا علیپور که فرودین گذشته در جام جهانی ووجیانگ چین به عنوان یازدهم دست یافت و محیا دارابیان که در همان رقابت رکورد ایران را جابه جا کرد، با پشت سرگذاشتن مراحل آماده سازی و دستیابی به آمادگی لازم عازم این مسابقات شده اند اما الناز رکابی در شرایطی راهی چین شد که در ووجیانگ دچار مصدومیت شده بود و تمرینات اخیر را نیز با همین شرایط پشت سر گذاشت.

آغاز به‌کار سنگنوردان برای المپیک/ کار سخت ملی‌پوشان ایران

محیا داربیان؛ دختر ۲۱ ساله سنگنوردی ایران که اخیرا موفق به جابه جایی رکورد ماده سرعت ایران در جام‌جهانی شد

رضا زارعی رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این زمینه گفت: به خاطر مصدومیتی که الناز رکابی در جام جهانی چین و از ناحیه کتف دست راست دچار آن شد، اعزامش به رقابت های گزینشی المپیک خیلی قطعی نبود. در نهایت او با شرایط آسیب دیده راهی مسابقات شد.

وی ادامه داد: اینکه این مصدومیت چقدر رکابی را در جریان مسابقات درگیر کند، اصلا مشخص نیست. او صرفا برای اینکه مجاز به حضور در مسابقات انتخابی شده بود و برای اینکه از فرصت پیش آمده استفاده کند، تصمیم گرفت با وجود شرایط آسیب دیدگی در مسابقات شرکت کند. امیدواریم شرایط او مشکل ساز نشود.

رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در مورد شرایط آمادگی رضا علیپور و محیا دارابیان نیز گفت: علیپور و داربیان مراحل تمرینی و آماده سازی را بدون مشکل پشت سر گذاشتند و با آمادگی نسبتا خوبی راهی مسابقات شدند. امیدواریم بتوانند عملکرد قابل قبولی داشته باشند.

زارعی در مورد احتمال نتیجه گیری سنگنوردان ایران از رقابت های انتخابی المپیک و دستیابی به سهمیه لازم برای حضور در بازی های ۲۰۲۴ پاریس گفت: در مورد عملکرد نمایندگان ایران پیش بینی قطعی نمی توان داشت اما با قاطعیت می توان گفت که سطح مسابقات بسیار بالا است. به توانایی و اراده ملی پوشان خود ایمان داریم اما نمی توان منکر شرایط آمادگی و حرفه ای نمایندگان دیگر کشورها هم شد. با همه اینها امیدوارانه اقدام به اعزامی ملی پوشان کردیم.

رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی یادآور شد که بعد از اتمام کامل مسابقات انتخابی در چین و مجارستان و محاسبه نتایج و امتیازات هر دو رویداد، تکلیف سهمیه های باقی مانده مشخص خواهد شد.

آغاز به‌کار سنگنوردان برای المپیک/ کار سخت ملی‌پوشان ایران

الناز رکابی در شرایطی رقابت های گزینشی المپیک شرکت کرده که دچار آسیب دیدگی است

کد خبر 6107624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha