۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۰:۳۰

محققان هندی توصیه می کنند؛

یوگا می تواند به قوی ماندن بیماران قلبی کمک کند

یوگا می تواند به قوی ماندن بیماران قلبی کمک کند

یک مطالعه جدید نشان داده است که یوگا می تواند به بهبود سلامت طولانی مدت افراد مبتلا به نارسایی قلبی کمک کند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، دکتر «آجیت سینگ»، سرپرست تیم تحقیق از شورای تحقیقات پزشکی هند، گفت: «بیماران مبتلا به نارسایی قلبی که علاوه بر مصرف داروهای خود، یوگا نیز انجام می‌دادند، احساس بهتری داشتند، می‌توانستند کارهای بیشتری انجام دهند و قلب قوی‌تری نسبت به بیمارانی داشتند که فقط برای بیماری خود دارو مصرف می‌کردند.»

به گفته محققان، نارسایی قلبی می‌تواند اثرات مخربی بر کیفیت زندگی افراد داشته باشد و بیماران را خسته، دچار تنگی نفس و ناتوان از شرکت در فعالیت‌های معمول خود کند.

این مطالعه شامل ۸۵ بیمار بین ۳۰ تا ۷۰ ساله بود که تحت درمان نارسایی قلبی در بیمارستان کاستوربا در مانیپال هند بودند. همه آنها در یک سال گذشته تحت عمل قلبی قرار گرفته بودند و داروهای قلب مصرف می‌کردند.

محققان ۴۰ نفر را برای شرکت در یوگا انتخاب کردند و ۴۵ بیمار را فقط به عنوان گروه کنترل داروی خود را مصرف کردند.

طی یک هفته، به افراد گروه یوگا تمرین یوگا آموزش داده شد که بر تنفس، مدیتیشن و آرامش تمرکز دارد. سپس به آنها توصیه شد که یوگا را به تنهایی در خانه و در جلسات ۵۰ دقیقه‌ای یک بار در هفته ادامه دهند.

محققان ساختار و عملکرد قلب همه شرکت کنندگان را در ابتدای کارآزمایی، شش ماه بعد و در یک سال بررسی کردند.

این تیم توانایی قلب در پمپاژ خون، عملکرد محفظه پمپاژ اصلی آن و همچنین فشار خون، ضربان قلب، وزن بدن و شاخص توده بدنی را اندازه گیری کردند.

محققان گزارش می‌دهند که گروه یوگا در تمام این اندازه گیری ها، هم در شش ماه بعد و هم در یک سال پیشرفت قابل توجه بهتری نشان دادند.

سینگ می‌گوید: «بیمارانی که یوگا انجام می‌دادند قلب سالم‌تری داشتند و نسبت به افرادی که فقط دارو مصرف می‌کردند، می‌توانستند فعالیت‌های معمولی مانند راه رفتن و بالا رفتن از پله‌ها را انجام دهند.»

با این حال، او هشدار داد که بیماران مبتلا به نارسایی قلبی باید قبل از شروع یوگا با پزشک خود صحبت کنند و سپس توسط یک مربی با تجربه آموزش ببینند. آنها همچنین باید به مصرف داروهای تجویز شده ادامه دهند، مگر اینکه پزشک آنها خلاف آن را بگوید.

سینگ گفت: «یوگا ممکن است برای بیماران نارسایی قلبی با علائم شدید که از مطالعه ما حذف شده اند نامناسب باشد.»

کد خبر 6107934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha