۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۰۱

گفت‌وگوهای «پینگ» و «پوتین» در پکن؛

پوتین: همکاری روسیه و چین از عوامل اصلی ثبات جهانی است+ فیلم

پوتین: همکاری روسیه و چین از عوامل اصلی ثبات جهانی است+ فیلم

رؤسای جمهور روسیه و چین در پکن ضمن دیدار و رایزنی با یکدیگر روابط دوسویه را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین امروز پنج‌شنبه در پکن با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند.

در این دیدار پوتین تاکید کرد: روابط میان روسیه و چین نباید فرصت‌طلبانه باشد و کسی را هدف بگیرد. امروزه همکاری‌های ما در امور جهانی یک از عوامل اصلی ثبات در سطح بین‌الملل است.

وی ضمن تاکید بر همکاری‌های عملی میان دو کشور گفت: روسیه و چین به تداوم هماهنگی در روند تکامل اوراسیا متعهد هستند. مسکو و پکن در عمل، حجم زیادی از همکاری‌های عملی را محقق کرده‌اند.

پوتین ضمن اشاره به افزایش حجم تجارت میان دوکشور در سال ۲۰۲۳ به میزان یک‌چهارم تاکید کرد: بر اساس نتایج سال گذشته (میلادی) روسیه به جایگاه چهارم شرکای تجاری چین رسیده است.

علاوه بر این رئیس جمهور روسیه طی این دیدار زمینه‌های انرژی، صنعت و کشاورزی را از اولویت‌های روابط میان مسکو و پکن توصیف کرد.

همچنین «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین نیز در این دیدار اعلام کرد: طی ۷۵ سال گذشته روابط چین و روسیه در سایه شرایطی دشوار تحکیم یافته و در بوته آزمون اوضاع دگرگون بین‌المللی ثبات داشته است.

وی افزود: این روابط معیاری برای روابط میان قدرت‌های بزرگ و کشورهای همسایه است که ویژگی آن، احترام متقابل، اعتماد، دوستی و منافع دوسویه است.

رئیس جمهور چین در ادامه افزود: چین مانند همیشه، قصد دارد همسایه‌ای خوب، دوستی قابل اعتماد و شریک باشد.

کد خبر 6108068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • NP IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      0 0
      وای که چقدر غربی ها ناراحتن از این رابطه ها در آسیا