۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۲۳

معاون حقوقی رییس جمهور:

گاهی باید از تعدد قوانین پرهیز و قانون‌های موجود اصلاح شود

گاهی باید از تعدد قوانین پرهیز و قانون‌های موجود اصلاح شود

کرج- معاون حقوقی رییس جمهور گفت: قانون زیاد داریم اما گاهی اوقات باید از تعدد قوانین پرهیز و قوانین موجود اصلاح شوند که این امر بدون اطلاع میسر نیست.

‌به گزارش خبرنگار مهر، محمد دهقان پیش از ظهر پنج شنبه در نشست شورای اداری استان البرز که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، گفت: نظام سلطه برای ما تعریف کرده بود که مواد خام را صادر و از این طریق کشور را اداره کنیم و ۴۵ سال است در حال مبارزه با این نقش تعریف شده هستیم. بر این اساس، قرار نبود یک کشور مولد باشیم که زنجیره‌های تولید را تکمیل و حلقه‌های جدیدی را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه همچنین قرار نبوده به لحاظ نظامی و اقتصادی قدرتمند شویم و دشمنان دوست داشتند یک کشور وابسته باشیم، مطرح کرد: به برکت انقلاب اسلامی ملت ایران در حوزه‌های مختلف پیشرفت‌هایی داشتند و برای آنها مبارزه کردند که یکی از این حوزه‌ها مبارزه برای خارج شدن از آن نقش ظالمانه‌ای است که اروپا و آمریکا برای ما تعریف کرده بودند.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه همواره برای تعریف یک نقش مولد برای خود در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، اقتصادی، خدماتی و … که بر نقش تعریف شده توسط دشمنان غلبه کند، تلاش کردیم و سرانجام پیروز شدیم، افزود: شاید پیروزی در این حوزه دشوارتر از پیروزی در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی بود و همه ملت باید در این عرصه وارد می‌شدند.

فشارهای اقتصادی تحمیل شده را شکستیم

دهقان عنوان کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که ما در حوزه هسته‌ای نگاه نظامی نداریم و فقط می‌خواهیم پیشرفت کنیم اما دشمنان این را نمی‌خواستند و به همین دلیل ما را به بهانه‌های مختلف تحریم کردند تا نقش مورد نظر خود را ایفا نکنیم اما به همت ملت ایران و سرمایه گذاران و پشتیبانی‌های دولت‌های مختلف شکل گرفته از اول انقلاب، فشارهای اقتصادی سنگین تحمیل شده را شکستیم.

وی با اشاره به اینکه شاید بتوان ادعا کرد که بیشترین و بزرگترین گام برای اینکه خود را از آن فشار سنگین عبور دهیم در دولت سیزدهم برداشته شد، بیان کرد: ما هیچ کار خارج از قاعده‌ای در دنیا انجام نمی‌دهیم اما در طول هشت سال تقریباً هر کاری که مد نظر دشمنان بود انجام دادیم و این عقب نشینی و نرمش در برابر آنها به صورت صددرصد معکوس جواب داد و تحریم‌ها در پایان دولت قبلی تشدید شد.

معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: دولت سیزدهم اعلام کرد که میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم اما راه خود را ادامه می‌دهیم. شاید این ادعا صحیح باشد که ما در طول ۴۵ سال گذشته برای اولین بار با استقامت و ایستادگی خود را از زیر آوار تحریم‌های ظالمانه و فلج کننده خارج کردیم که این با همت دولت و ملت رقم خورد. هیچکس ادعا نمی‌کند که تحریم بی اثر است و کسی هم به استقبال تحریم‌ها نمی‌رود.

نمادی از قدرت نظامی خود را به جهان نشان دادیم

دهقان با اشاره به اینکه شاید در هیچ زمانی مانند اکنون به این سطح از اقتدار در عرصه دفاعی نرسیده بودیم، خاطرنشان کرد: در تاریخ ۴۵ سال گذشته اولین بار بود که توانستیم رسماً نمادی از قدرت نظامی خود را به جهان نشان دهیم و از قبل هم اعلام کرده بودیم که این اتفاق را رقم خواهیم زد. عملیات وعده صادق، عزت و اقتدار ایران را بیش از پیش نمایان کرد.

وی با اشاره به فعالیت چهار هزار واحد تولیدی و صنعتی در استان البرز و با بیان اینکه علیرغم همه پیشرفت‌ها عقب ماندگی‌هایی نیز وجود دارد که باید جبران شود، اظهار کرد: آئین نامه نویسی هایی که در دولت انجام می‌شود و نیز تهیه لوایح و اصلاح قوانین و مقررات کشور از جمله وظایف معاونت حقوقی ریاست جمهوری است اما ما بدون مشارکت شما نمی‌توانیم کاری را از پیش ببریم.

معاون حقوقی رئیس جمهور عنوان کرد: مقررات گذاری ها و آئین نامه نویسی ها و اصلاح لوایح باید ناظر به مسائل درون استان‌ها و کف میدان و خط مقدم باشد. مجلس ما مردمی است و انواع و اقسام افراد در قانونگذاری مداخله و مشارکت دارند که این خوب است اما گاهی اوقات امکان دارد در این راستا منافعی وجود داشته باشد که قانونگذاری ها را دچار مشکل کند.

راه اندازی شبکه اجرای قانون اساسی در استان‌ها

دهقان با بیان اینکه قانون زیاد داریم اما گاهی اوقات باید از تعدد قوانین پرهیز و قوانین موجود اصلاح شوند که این امر بدون اطلاع میسر نیست، خاطرنشان کرد: در این زمینه نظام‌ها و تعارض منافع هایی شکل گرفته که در عین حال که به فکر پیشرفت کشور هستند، به منفعت خود نیز فکر می‌کنند. یکی دیگر از وظایف این معاونت حل اختلافات بین دستگاه‌های اجرایی است که ضمانت اجرایی نیز برای آن تعیین شده است.

وی از راه اندازی شبکه اجرای قانون اساسی در همه استان‌ها و نیز سامانه ملی اجرای قانون اساسی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری خبر داد و بیان کرد: در این راستا هر کس در خصوص اجرای قانون اساسی و نقص آن مطلبی داشته باشد به ما ارجاع می‌دهد و آن را پیگیری می‌کنیم. یکی از کارکردهای شبکه اجرای قانون اساسی اطلاع رسانی نقایص موجود در حوزه قوانین کشور است.

دهقان گفت: علیرغم همه فشارهای تحمیل شده در عرصه بین المللی، به همت جوانان، متخصصان و حقوقدانان ایرانی در طول سال‌های متمادی موفقیت‌های بزرگی را کسب کرده‌ایم. مهمترین کاری که امسال برای خود تعریف کردیم، تحقق شعار سال است و در تلاش هستیم سازوکارهای مشارکت مردم در تولید و سرمایه گذاری آنها فراهم شود تا تولید کشور رونق یابد که این امر بدون ورود بخش خصوصی میسر نیست.

کد خبر 6108225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha