۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۵۱

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی:

موانع صادرات کیوی برداشته شد

موانع صادرات کیوی برداشته شد

رشت - معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از رونمایی کلکسیون ارقام زیتون در گیلان خبر داد و گفت: بیش از یک هزار ارقام زیتون وارد گیلان می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی برومندی پیش از ظهر پنجشنبه در دیدار با استاندار گیلان اظهار کرد: گیلان قطب تولید زیتون کشور است و باید ویژه مورد توجه قرار گیرد.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از تشکیل شورای بین المللی زیتون در کشور خبر داد و اضافه کرد: ریاست این شورا برای نخستین بار برعهده ایران است.

برومندی با بیان اینکه باغ و کلکسیون ارقام زیتون دنیا در رودبار رونمایی می‌شود، گفت: در حال پیگیری برای ورود و کارگیری یک‌هزار ارقام زیتون از کشورهای دیگر در گیلان هستیم.

وی با بیان اینکه برخی از محصولات کشاورزی، دامی و گوشتی برای کشور ارز آور است، افزود: در طی ۲ و نیم سال گذشته در حوزه باغبانی با توجه به تأکیدات ریاست محترم جمهوری و شخص استاندار، اقدامات خوبی در گیلان انجام شد.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نقش مهم گیلان در تولید مرغ گوشتی کشور اضافه کرد: سالانه بخش اعظمی از مرغ استان تهران در گیلان تولید می‌شود که این امر نشان دهنده ظرفیت این استان در حوزه‌های مختلف است.

برومندی با اشاره به ظرفیت‌های گیلان در حوزه باغداری به ویژه پرورش کیوی بیان کرد: دانشگاه گیلان چند رقم کیوی را معرفی کرد که یکی از این ارقام در فصل تابستان برداشت می‌شود که در نوع خود بی سابقه است.

وی با بیان اینکه موانع صادرات کیوی به کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان از جمله هند برداشته شده است، افزود: کیوی محصولی صادراتی است ولی در گذشته با مشکلاتی در حوزه صادرات مواجه بودیم که در این دولت صادرات به کیوی مورد توجه قرار گرفت.

به گفته وی بر اساس داده‌های آماری، درآمد باغداران کیوی از سه هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسیده است.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه چای از دیگر محصولات استراتژیک و مهم گیلان است، گفت: معیشت و اقتصاد بیش از ۵۰ هزار خانوار گیلانی به طور مستقیم به چای وابسته است‌.

برومندی تصریح کرد: با توجه به اینکه چای در سفره ایرانیان است در این دولت تولید چای از ۲۵ هزار تن به بالای ۳۴ هزار تن ارتقا پیدا کرد.

کد خبر 6108267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha