۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۳۷

برای نخستین بار؛

محققان چینی مغز را پس از انجماد زنده کردند

محققان چینی مغز را پس از انجماد زنده کردند

محققان یک گام به حفظ مغز برای همیشه نزدیک تر شدند. آنهاتوانسته اند برای نخستین بار به طور موفقیت آمیز  یخ بافت مغز را بدون آسیب به آن، آب کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، علاوه بر آن نورون های مغز پس از یخ زدن، هنوز می توانستند مانند مغز نرمال سیگنال بفرستند.

یکی از چالش های علمی در این زمینه آب شدن یخ بود، زیرا فرایند یخ زدن بافت ظریف و اسفنجی مغز به آن آسیب می رساند و سبب می شود پس از آب شدن، بلا استفاده باشد.

دستاورد جدید نه تنها برای عصب شناسانی که به دنبال توسعه داروهای جدید هستند، بلکه برای ایده عجیب احیای افرادی که می میرند، یک دستاورد به حساب می آید. براساس این ایده مردم می توانند بدن هایشان را فریز و آنها را برای مدت بی نهایت حفظ کنند تا درآینده با پیشرفت علم بتوانند دوباره به حیات برگرگردند.

پروفسور ژیچنگ شائو عصب شناس فعال در دانشگاه فودان واقع در شانگهای چین یک ترکیب شیمیایی پیچیده ابداع کرده که MEDY نام دارد و هنگام یخ زدگی از اعصاب در مقابل آسیب ها حافظت می کند.

او درباره تحقیقش که در ژورنال Cell Reports Methods منتشر شده، می گوید: ممکن است از MEDY برای انجماد بافت مغز انسان استفاده کرد.

۸۰ درصد سلول های مغز از آب ساخته شده اند و هنگامیکه منجمد می شوند، گاهی اوقات کریستال های یخ شکل می گیرد. چنین روندی ممکن است به سلول های مغز آسیب برساندو آنها را مختل کند، اما مخصوصا سلول های مغزی که بسیار ظریف هستند پس از آب شدن یخ قابلیت عملکرد خود را از دست می دهند.

بنابراین پروفسور شائو و تیمش به دنبال مواد مختلفی بودند تا بافت مغز را در آن فرو ببرند و آن را سرد نگه دارند تا از پیر شدن آن بدون تبدیل سلول ها به کریستال ها جلوگیری کنند. این روند مشابه افزودن ضدیخ به آب خودرو است تا آن را بدون یخ زدن، خنک نگه دارد.

برای این منظور شائو و همکارانش توده های کوچک سلول های مغزی را در آزمایشگاه به مدت ۳ هفته پرورش دادند تا آنها قابلیت های سلول های مغزی نرمال را در حالت مینیاتوری به دست آوردند. در مرحله بعد آنها مغز های کوچک یا همان ارگانوییدها را در ترکیبات مختلف از جمله شکر، ضدیخ و محلول های شیمیایی خیساندند. پس از آنکه نمونه ها اشباع شدند، به وسیله نیتروژن مایع منجمد شدند. محققان دو هفته بعد یخ ارگانوییدها را آب کردند.

همزمان با آب شدن یخ نمونه ها، محققان شاهد شیوه آب شدن یخ نمونه ها و احیای آنها با کمترین مقدار آسیب بودند. محققان پس از چندبار آزمون و خطا ترکیبی به نام. MEDY را ابداع کردند که نشان دهنده ۴ ماده متیل سلولز، اتیلن گلیکول، DMSO و Y27632 بودند که سبب می شود یخ سلول ها بدون هیچ آسیبی آب شود.

با این روش نه تنها بافت مغز آسیب ندید بلکه زنده شد و توانست فعالیت نرمال خود را از سر گیرد.

کد خبر 6108682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha