۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۱۶

مرحله نهایی سی و هشتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان برگزار شد

مرحله نهایی سی و هشتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان برگزار شد

مرحله نهایی سی و هشتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد و ۵۰۰ نفر از دانشجویان همه مراکز آموزش عالی کشور در این دوره شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی وزارت علوم، مرحله نهایی سی و هشتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی دانشگاه کردستان در دو روز پنجشنبه و جمعه ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت در شهر سنندج برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمود صفی‌زاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان در آیین افتتاحیه این جشنواره گف: شما در سرزمین مجاهدت‌های خاموش، خطه‌ای که به رنگ شهدای گلگون‌کفن مزین شده است، سرزمینی که به‌واقع عجین شده با انس با قرآن و اهل‌بیت حضور دارید. کردستان سرزمین عشق، عرفان و اهل‌بیت به شما حاملان و تالیان قرآن خوشامد می‌گوید.

وی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره ترویج فرهنگ قرآنی در بین دانشگاهیان و ارتقای سطح علمی و پژوهشی در زمینه قرآن و عترت است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان تصریح کرد: بدون شک، قرآن کریم به عنوان کتاب آسمانی و نور الهی، نقشه راه زندگی بشر و چراغ هدایت انسان در مسیر سعادت و رستگاری است و توجه به آموزه‌های نورانی قرآن و عمل به دستورات آن می‌تواند جامعه را به سمت تعالی و کمال سوق دهد.

صفی زاده ادامه داد: دانشگاه‌ها به عنوان مراکز علم و دانش، نقش مهمی در ترویج فرهنگ قرآنی در بین جوانان دارند و برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره قرآن و عترت می‌تواند فرصتی مناسب برای دانشجویان باشد تا با آموزه‌های قرآن کریم بیشتر آشنا شده و در مسیر تعالیم آن گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه بخش معارف مهم‌ترین بخش رقابتی این جشنواره است، خاطرنشان کرد: در این بخش دانشجویان در رشته‌های تفسیر، حفظ و مفاهیم، سیره بزرگان دین، احکام، پرسمان معارفی، حفظ و مفاهیم دینی و سبک زندگی اسلامی ایرانی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان، ۵۰۰ نفر از دانشجویان همه مراکز آموزش عالی کشور در سی‌وهشتمین دوره جشنواره قرآنی، در ۹ بخش و ۴۱ رشته به رقابت می‌پردازند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان همچنین از برگزاری بخش‌های پژوهشی، فناوری، ادبی و هنری در این جشنواره خبر داد و گفت: در بخش پژوهشی دانشجویان در رشته‌های مقاله نویسی و نقد کتاب، در بخش فناوری در رشته‌های تولید نرم‌افزار و اپلیکیشن، در بخش ادبی در رشته‌های شعر، فیلم‌نامه‌نویسی، داستان‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی و در بخش هنری در رشته‌های خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، تذهیب، فیلم کوتاه و طراحی پوستر و معرق با یکدیگر رقابت می‌کنند.

براساس این گزارش، در نخستین روز جشنواره دو روزه سی و هشتمین جشنواره قرآن و عترت، مسابقات به طور رسمی در دو بخش آوایی و مکتوب در دو نوبت صبح و عصر آغاز شد. در رقابت بخش آوایی مسابقات حفظ ۵ جزء، حفظ ۱۰ جزء و حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم سپری شد. همچنین مسابقات دعاخوانی، مداحی در دو گروه آقایان و بانوان و اذان و تواشیح ویژه آقایان نیز برگزار شد.

در کنار این رقابت‌ها که در دو نوبت صبح و بعدازظهر صورت گرفت، آزمون نهایی بخش کتبی جشنواره نیز در رشته‌های پرسمان معارفی، تفسیر و ترجمه قرآن کریم، احکام، نماز، معارف نهج‌البلاغه، معارف صحیفه سجادیه، سیره معصومین، سبک زندگی ایرانی اسلامی، حفظ و مفاهیم قرآن کریم، حفظ و مفاهیم احادیث معصومین، حفظ فرازهایی از نهج‌البلاغه و حفظ فرازهایی از صحیفه سجادیه با حضور ۱۳۲ نفر انجام گرفت.

کد خبر 6108954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha