۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۰۱

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

حضور سه گانه سازمان پژوهش در نمایشگاه کتاب

حضور سه گانه سازمان پژوهش در نمایشگاه کتاب

عضو کمیته پژوهشی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی گفت: در نمایشگاه کتاب امسال، برای اولین سال، نشان رشد غرفه جداگانه‌ای در سازمان پژوهش به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سی و پنجمین نمایشگاه کتاب همچون دوره‌های گذشته میزبان نهادهایی از آموزش و پرورش بود تا بتوانند بی واسطه آثار و خدمات آموزشی و تربیتی خود را به کودکان و نوجوانان ارائه کنند.

پیش از این در گزارشی تحت عنوان از جشن دخترماه تا قصه‌گویی در غرفه‌های کانون پرورش به خدمات و فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین فعالیت‌های سازمان آینده سازان پرداختیم.

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی هم که متولی تألیف و چاپ کتاب‌های درسی و مجلات رشد است؛ در نمایشگاه کتاب هر ساله حضور دارد.

ابوذر حسام‌پور از اعضای کمیته پژوهشی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و مسئول غرفه سازمان پژوهش در نمایشگاه کتاب در گفت‌وگو با مهر در خصوص حضور این سازمان در نمایشگاه امسال و استقبال کودکان و نوجوانان از این غرفه گفت: غرفه سازمان پژوهش از سه بخش مجزا تشکیل شده است یکی انتشارات مدرسه است که از جمله مؤسسات اقماری این سازمان بوده و با بیش از هزار عنوان جلد کتاب به این نمایشگاه آمده است. بخش دیگر مجلات رشد است. ماهنامه‌های دانش آموزی و بزرگسال در فضای کناری انتشارات مدرسه به ارائه مجلات گوناگون رشد اختصاص یافته است. بخش دیگر بخش نشان رشد است.

بررسی کیفیت محتواهای آموزشی تربیتی با نشان رشد

حسام‌پور افزود: نشان رشد که سبقه و قدمت کمتری نسبت به دو بخش دیگر دارد یک مجموعه انتشاراتی نیست. نشان رشد فرآیند و مسیری است که از سوی سازمان پژوهش و با دستور شورای عالی آموزش و پرورش برای کیفیت سنجی آثار و محصولات آموزشی و تربیتی به راه افتاده است.

وی در خصوص فرآیند شکل گیری نشان رشد گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش؛ تحت عنوان آئین نامه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی که با امضای رئیس‌جمهور وقت در سال ۱۳۸۹ به امضا رسیده است؛ هر محتوای آموزشی که قرار است وارد مدارس و مراکز آموزشی شود؛ تحت بررسی کنترل کیفیت قرار می‌گیرد. یک قسمت از همین محتواهای آموزشی، کتب کودک و نوجوان است. ناشرینی که می‌خواهند کتاب‌های کودک و نوجوانشان وارد کلاس‌های درس و یا کتابخانه‌های مدارس شود؛ نسخه فیزیکی کتاب خود را به مرکز ارسال می‌کنند؛ پس از ارزیابی کتبی، که تأیید شدند اصطلاحاً نشان رشد را دریافت می‌کنند.

عضو کمیته پژوهشی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی گفت: سالانه به طور متوسط حدود ۴۰۰۰ عنوان کتاب به سازمان پژوهش ارسال می‌شود و کمتر از نیمی از این کتاب‌ها حائز نشان رشد می‌شوند. به عنوان مثال سال گذشته ۳۸۰۰ عنوان کتاب به سازمان رشد ارسال شد و ۱۸۰۰ عنوان کتاب نشان رشد را دریافت کردند.

حسام‌پور با بیان اینکه کتب تأیید شده درجه‌بندی می‌شوند؛ گفت: کتب درجه یک و درجه ۲ در نمایشگاه کتاب و جشنواره کتاب‌های رشد ارائه می‌شوند.

از مصاحبه‌های تخصصی با ناشران تا نمایش‌های عروسکی برای معرفی کتاب‌های برتر

مسئول غرفه سازمان پژوهش در نمایشگاه کتاب گفت: در نمایشگاه کتاب امسال، برای اولین سال، نشان رشد غرفه جداگانه‌ای در سازمان پژوهش به خود اختصاص داد. نشان رشد علاوه بر اینکه یک نشانه فرهنگی است یک نشان اجتماعی است که به خانواده‌ها و ناشران اختصاص دارد. علاوه بر ویترین تخصصی ارائه کتب با نشان رشد؛ مصاحبه‌های تخصصی را هم با ناشران داریم. در قالب ارائه و مشاوره به خانواده‌ها کتاب‌هایی در چهار حوزه مهارت‌های زندگی، ترجمه، حوزه داستان و کتب کمک آموزشی مصاحبه‌هایی با نویسندگان و ناشران این کتاب‌ها داریم.

حسام‌پور افزود: فعالیت دیگر غرفه نشان رشد هم نشست‌های تخصصی بوده است که تاکنون دو نشست تخصصی در غرفه نشان رشد داشته‌ایم. نشست اول در خصوص بررسی کتب کودک و نوجوان بوده است که روز شنبه برگزار شد و نشست دوم هم امروز تحت عنوان کتاب‌های مهارت آموزی به نوجوانان برگزار شده است.

وی با دعوت از ناشران و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان برای حضور در غرفه‌های سازمان پژوهش گفت: از ناشرین دعوت می‌شود که نسخه‌های فیزیکی کتاب‌هایی را که مخاطب کودک و نوجوان دارند به نشان رشد در همین نمایشگاه کتاب ارائه کنند تا از همین جا روند بررسی و اعضای نشان رشد به این کتاب‌ها آغاز شود.

مسئول غرفه سازمان پژوهش در نمایشگاه کتاب خاطر نشان کرد: دو نمایش عروسکی هم برای تبیین و معرفی نشان رشد به کودکان و نوجوانان داریم که هر روز از ساعت ۱۶ تا ۱۹ با هدف ایجاد سرگرمی و تنوع برای کودکان و نوجوانان و معرفی نشان رشد به کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود تا انتخاب کتاب را برای کودکان و نوجوانان راحت تر کند.

کد خبر 6109047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
      0 0
      رقابت از ۲ شروع میشه.یک داور .سر جمع ۳