۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۴۰

رونمایی از بیست‌ویکمین حریف والیبال ایران/ ترکیه جدیدترین رقیب

رونمایی از بیست‌ویکمین حریف والیبال ایران/ ترکیه جدیدترین رقیب

تیم ملی والیبال ایران در مجموع ۱۰ دوره حضور خود در لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها با تیم‌های ملی ۲۰ کشور قدرتمند والیبال جهان بازی کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از دپارتمان ارتباطات فدراسیون والیبال، مسابقات لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ آخرین سکوی کسب سهمیه بازی‌های المپیک پاریس برای تیم ملی والیبال کشورمان و دیگر کشورهای بازمانده از این رقابت‌ها است که در پایان مرحله مقدماتی این مسابقات براساس رنکینگ تیم‌های برتر در رده‌بندی، پنج تیم جواز حضور در بازی‌های المپیک پاریس را کسب خواهند کرد.

مرحله مقدماتی مسابقات گروه مردان از یکم خرداد تا سوم تیرماه با حضور ۱۶ تیم ایران، ایتالیا، آرژانتین، صربستان، کوبا، ژاپن، برزیل، ترکیه، بلغارستان، هلند، آلمان، فرانسه، آمریکا، کانادا، لهستان و اسلوونی پیگیری خواهد شد.

والیبال ایران در سال ۲۰۱۳ برای نخستین بار سهمیه حضور در لیگ جهانی را به دست آورد و از آن زمان تاکنون تجربه حضور در پنج دوره لیگ جهانی و پنج دوره لیگ ملت‌ها را در کارنامه خود دارد.

در آستانه یازده سالگی جهانی شدن والیبال ایران، طبق آمار و اطلاعات دپارتمان ارتباطات فدراسیون والیبال؛ تیم ملی والیبال ایران در پنج دوره لیگ جهانی ۵۷ بار و برابر تیم‌های ملی ۱۱ کشور به میدان رفته است. از سوی دیگر این داده آماری در پنج دوره لیگ ملت‌ها، ۷۲ مسابقه برابر ۱۸ قدرت والیبال جهان است.

در مجموع ملی‌پوشان والیبال ایران در مجموع ۱۰ دوره حضور خود در لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها با تیم‌های ملی ۲۰ کشور قدرتمند والیبال جهان بازی کرده‌اند که در ششمین دوره لیگ‌ ملت‌ها این آمار تغییرخواهد کرد و ترکیه که در رقابت‌های ۲۰۲۴ برای نخستین بار حضور یافته است به عنوان حریف بیست‌ویکم معرفی شده است.

بیشترین مسابقه تیم ملی والیبال ایران در این دو رویداد مهم با لهستان مشهور به عقاب‌های اروپا بوده است که تا کنون دو تیم ۱۷ بار به مصاف هم رفتند. کشورهای ایتالیا و برزیل از نظر تعداد بازی در لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها دیگر حریفان مهم ایران بودند که مردان والیبال ایران به ترتیب تا کنون ۱۴ و ۱۳ بار برابر آن‌ها صف‌آرایی کردند.

جدول دیدارهای تیم ملی مردان ایران مقابل حریفان لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها به تفکیک ۲۰ کشور به قرار زیر است:

رویداد-کشور لیگ جهانی برد ایران برد حریف لیگ ملت‌ها برد ایران برد حریف مجموع کل
برد ایران برد حریف
آرژانتین ۴ ۴ ۰ ۴ ۱ ۳ ۵ ۴ ۹
استرالیا ۰ ۰ ۰ ۴ ۳ ۱ ۳ ۱ ۴
اسلوونی ۰ ۰ ۰ ۳ ۱ ۲ ۱ ۲ ۳
آلمان ۲ ۱ ۱ ۴ ۳ ۱ ۴ ۲ ۶
آمریکا ۷ ۲ ۵ ۵ ۲ ۳ ۴ ۸ ۱۲
ایتالیا ۹ ۳ ۶ ۵ ۲ ۳ ۵ ۹ ۱۴
برزیل ۸ ۳ ۵ ۵ ۰ ۵ ۳ ۱۰ ۱۳
بلژیک ۱ ۱ ۰ ۰ ۰ ۰ ۱ ۰ ۱
بلغارستان ۱ ۱ ۰ ۵ ۳ ۲ ۴ ۲ ۶
پرتغال ۰ ۰ ۰ ۱ ۱ ۰ ۱ ۰ ۱
چین ۰ ۰ ۰ ۴ ۴ ۰ ۴ ۰ ۴
روسیه ۸ ۳ ۵ ۳ ۱ ۲ ۴ ۷ ۱۱
ژاپن ۰ ۰ ۰ ۵ ۱ ۴ ۱ ۳ ۴
صربستان ۵ ۲ ۳ ۴ ۲ ۲ ۴ ۵ ۹
فرانسه ۰ ۰ ۰ ۴ ۰ ۴ ۰ ۴ ۴
کانادا ۰ ۰ ۰ ۴ ۳ ۱ ۳ ۱ ۴
کره‌جنوبی ۰ ۰ ۰ ۱ ۱ ۰ ۱ ۰ ۱
کوبا ۲ ۲ ۰ ۱ ۰ ۱ ۲ ۱ ۳
لهستان ۱۰ ۴ ۶ ۷ ۳ ۴ ۷ ۱۰ ۱۷
هلند ۰ ۰ ۰ ۳ ۱ ۲ ۱ ۲ ۳
مجموع ۵۷ ۲۶ ۳۱ ۷۲ ۳۲ ۴۰ ۵۸ ۷۱ ۱۲۹

بر اساس داده این جدول، تیم ملی والیبال ایران در ۱۰ دوره لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها ۱۲۹ با به میدان رفته است که ماحصل آن ۵۸ برد و ۷۱ ناکامی است.

از سوی دیگر تیم ملی والیبال فرانسه تنها حریف ایران در این دو رویداد مهم جهان است که تا کنون مردان والیبال کشورمان موفق به شکست این تیم نشدند. بلژیک، پرتقال، چین و کره جنوبی نیز حریفانی هستند که تا کنون موفق به شکست ایران در این دیدارها نشدند.

در مجموع ۱۲۹ مسابقه ایران، ۷۵ دیدار برابر نمایندگان قاره سبز اروپا بوده است که ۵۸.۱۳ درصد رقابت مردان والیبال کشورمان را تشکیل می‌دهند.

از این نظر نمایندگان آمریکای جنوبی (۲۲)، آمریکای شمالی و مرکزی (۱۸) و قاره کهن آسیا با ۱۴ مسابقه در رتبه‌های بعدی حریفان ایران قرار دارند.

کد خبر 6109057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha