۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۵۱

مسؤول روابط عمومی منابع طبیعی کردستان خبر داد؛

وقوع ۲۶۷ فقره آتش سوزی در مراتع کردستان

وقوع ۲۶۷ فقره آتش سوزی در مراتع کردستان

سنندج_ مسؤول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی کردستان گفت: سال گذشته ۲۶۷ فقره آتش‌سوزی در سطح ۳۷۱ هکتار از مراتع استان به وقوع پیوست.

پیمان فتاحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: سال گذشته ۲۶۷ فقره آتش‌سوزی در سطح ۳۷۱ هکتار از مراتع استان به وقوع پیوست و ۹۵ درصد از عوامل حریق عامل انسانی هم به صورت عمدی و غیرعمدی بوده که گردشگران و زباله‌های پلاستیکی از بیشترین موارد ایجاد این حریق‌ها بودند.

مسؤول روابط عمومی منابع طبیعی کردستان اذعان کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۶۷ فقره حریق در سطح سه هزار و ۳۷۱ هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد فقرات ۲۴۷ درصد و از لحاظ سطح سوخته ۳۰۴ درصد افزایش داشته‌ایم.

خسارات حریق به مراتع و طبیعت جبران ناپذیر است

فتاحی گفت: در صورت وقوع حریق سنگین خسارت جبران‌ناپذیری به منابع ارزشمند خدادادی و ملی مراتع و طبیعت بکر وارد می‌شود و به‌منظور پیشگیری از وقوع این پدیده‌ی مخرب در جنگل‌ها و مراتع این خطه سرسبز همکاری و مساعدت آحاد مردم استان اهمیت دارد.

مسؤول روابط عمومی منابع طبیعی کردستان اعلام کرد: نظر به بارش‌ها و نزولات الهی در سال‌جاری و افزایش دما و خشکی هوا، احتمال وقوع آتش‌سوزی در محیط‌های طبیعی فزونی پیدا می‌کند.

فتاحی تاکید کرد: ضرورت دارد کشاورزان، دامداران، گردشگران و تمام کسانی که در محیط‌های طبیعی و باز، برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوند، نسبت به رعایت نکات حفاظتی اقدام کنند.

وی اضافه کرد: از رهاسازی زباله‌ها به‌ویژه انواع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی، خرده‌شیشه و اشیا مشابه در داخل طبیعت خودداری شود چرا که این اشیا گاهاً همانند عدسی ذره‌بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال کف جنگل‌ها و مراتع گردیده و کانون‌های آتش در مناطق ایجاد می‌کنند.

لزوم مشارکت مردم در حفظ مراتع و طبیعت

مسؤول روابط عمومی منابع طبیعی کردستان بیا بیان اینکه حفظ و حراست از طبیعت و مراتع نیازمند مشارکت مردم است، یادآور شد: به‌هیچ‌وجه در داخل طبیعت آتش روشن نکنند و در مواقع ضروری از اجاق سیار استفاده نموده و یا در سطوح بدون پوشش گیاهی اجاق مستقر نمایند و اطراف اجاق را با سنگ محصور کنند.

فتاحی بیان کرد: پس از اتمام استفاده از آتش، از خاموش شدن آن اطمینان حاصل نموده و هیچ‌گاه خاکسترهای اجاق را رها نکنند بلکه می‌توان با ریختن آب یا دفن کردن خاکسترها با خاک از خاموش شدن کامل آتش مطمئن شد.

مسؤول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: مردم از پرت کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان‌های مستعد آتش‌سوزی به‌ویژه در حاشیه راه‌ها و جاده‌ها جدا خودداری کنند و بهره برداران روستایی از سوزاندن بقایایی محصولات کشاورزی در مزارع جدا خودداری کنند.

فتاحی گفت: از آتش و مشعل به‌عنوان منبع روشنایی در مراتع به‌ویژه در هنگام راهپیمایی‌های شبانه استفاده نشود و از بازی کودکان با آتش به‌ویژه در مناطق با پوشش گیاهی مناسب جلوگیری شود.

وی توصیه کرد: در صورت بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی (بنا به هر دلیلی)، ضمن تماس با شماره ۱۵۰۴ بلافاصله با رعایت مسائل ایمنی نسبت به خاموش نمودن آن اقدام و تا حضور نیروهای کمکی ویژه اطفا حریق محل را ترک نکنند.

کد خبر 6109554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha