۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۳۶

در نشستی خبری مطرح شد؛

ادعای نوبخت پیرامون دوبرابر شدن استقراض دولت از بانک مرکزی

ادعای نوبخت پیرامون دوبرابر شدن استقراض دولت از بانک مرکزی

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه گفت: استقراض دولت از بانک مرکزی و پایه پولی و حجم نقدینگی دو برابر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد باقر نوبخت دبیر کل حزب اعتدال و توسعه در نشست خبری که صبح امروز شنبه برگزار شد، با اشاره به برنامه یک سال آینده حزب متبوع خود، اظهار داشت: نگرانی‌های جدی در خصوص مسائل اقتصادی و اجتماعی مطرح و راه حلی برای برون رفت از شرایط موجود طرح شد.

وی افزود: نگرانی‌های دوستان ما در حزب معطوف به اطلاعاتی است که در گزارشات رسمی دولت است. برخی از مسوولین گزارش‌های خود دولت را هم مطالعه نمی‌کنند.

نوبخت تاکید کرد: گزارشات رسمی را بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و مرکز آمار منتشر کردند، در گزارش رسمی که بانک مرکزی اعلام کرد، باعث نگرانی در حزب بود.

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه اذعان کرد: گزارش نماگرهای اقتصادی ۱۱۴ حاکی است که در کمتر از سه سال گذشته و از آغاز ۱۴۰۰ تا آذر ۱۴۰۲ استقراض دولت از بانک مرکزی و پایه پولی و حجم نقدینگی دو برابر شده است.

نوبخت ادامه داد: رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۹ طبق گزارش رسمی بانک مرکزی در آخرین سال دولت دوازدهم ۴٫۱ درصد است که در بهار ۱۴۰۳ ،۶٫۸ درصد و ۸٫۵ درصد بر اساس آمارهای اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار بوده است که بیشترین سهم این رشد مربوط به بخش نفت با رشد ۱۷ درصدی است، لذا همه نگران توسعه رشد هشت درصدی تحقق نیافته شده در کشور هستیم.

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه در خصوص مسائل اجتماعی اذعان کرد: از نظر مسائل اجتماعی درصد مشارکت مردم برای حزب نگران کننده است به گونه‌ای که مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بیش از ۷۳ درصد بود که به حدود ۴۰ درصد در انتخابات اخیر کاهش یافته است.

وی‌ادامه داد: جمهوریت از وعده‌های راهبردی انقلاب بوده است. البته از نظر استقلال و توان دفاعی کشور دارای شرایط فاخر و غرور آمیز است. همچنین پیشرفت‌های علمی از نکات قابل تحسین کشور است اما در کنار آن مهاجرت نیروهای متخصص را داریم و جا دارد بگوییم که این نگرانی‌ها لازم است برطرف شود.

نوبخت با بیان برخی آمارها تصریح کرد: در دولت سیزدهم استقرار دولت از بانک مرکزی از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان به ۲۰۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین استقرار دولت از بانک‌ها از ۳۹۶ هزار میلیارد تومان به ۷۸۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. همین طور پایه پولی کشور از ۴۵۸ هزار میلیارد تومان به بیش از هزار هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: حجم نقدینگی کشور از ۳ میلیون و ۴۷۶,۰۰۰ میلیارد تومان به ۷ میلیون و ۴۹۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. در عین حال حجم اوراق منتشر شده دولت سیزدهم که اتفاقاً یکی از انتقادات این دولت محترم به دولت دوازدهم بر اساس گزارش ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ مرکز مدیریت بدهی وزارت اقتصاد دارایی از ۴۳۲ هزار میلیارد تومان در تست سال گذشته بالغ بر ۷۵۲ هزار میلیارد تومان شده است. همچنین بدهی دولت سیزدهم که به دولت چهاردهم خواهد رسید ۵۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. این در حالی است که ارزش دلار از ۲۵ هزار تومان به بیش از ۶۰ هزار تومان رسیده است یعنی ارزش پول ملی کمتر از نصف شده است و در عین حال تورم بر سه سال گذشته بالای ۴۰ درصد بوده است.

نوبخت افزود: در عین حال یک عدد ۶۰ درصدی تورم در انتهای دولت دوازدهم مطرح شده است که واقعاً نمی‌دانیم این عدد بر اساس کدام آمارهای رسمی اعلام شده است و تورم ۴۰ درصدی را با آن عدد مقایسه می‌کند و می‌گویند ۲۰ درصد آن را کاهش داده‌اند و ان را یک موفقیت تلقی می‌کنند.

وی در خصوص اجرای طرح گشت ارشاد، خاطر نشان کرد: این روش در کشور تجربه شده است و نتایج ناموفقی داشت و نه نافع و رافع مشکل موجود است و مضر است و جلوه خوبی از تمدن ایرانی اسلامی در جهان نشان نمی‌دهد. انتشار یک برخورد خشن و غیراسلامی در فضای مجازی هم موجب وهن می‌شود.

نوبخت در پاسخ به سوالات از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم، اظهار کرد: انتقادات از دولت قبلی از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم برای نامطلوب بودن شرایط کشور اعلام شده است. کسری بودجه به معنای عدم تحقق درآمدهاست که کمتر هم هزینه می‌شود. دولت سیزدهم بر مبنای نامه دفتر رئیس جمهور و سازمان و برنامه و بودجه اعلام کرد خزانه خالی دریافت کردیم. این نامه مربوط به تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ است. ما توافقی کردیم که از ماده ۱۱ قانون هدفمندی یارانه‌ها استفاده کنیم تا ۲۰ درصد از آن را برای اعتبارات هزینه‌ای و طرح‌های ناتمام استفاده کنیم و ۶ هزار میلیارد تومان استفاده کنیم. آن نامه مربوط به این ۶ هزار میلیارد تومان است که تمام شده بود. از خزانه خالی روزانه پول می‌آید و روزانه هزینه می‌شود و خزانه خالی یعنی هیچ پولی آنجا نباشد.

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه گفت: استقراض در دولت سیزدهم از بانک مرکزی و بانک‌ها افزایش پیدا کرد. بدهی دولت از ۴۱۶ هزار میلیارد تومان به ۸۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. در سال ۹۹ کل درآمد ارزی کشور بخاطر تحریم‌های آمریکا، ۷.۵ میلیارد دلار بود که دو سال بعد به ۳۵ میلیارد دلار رسید.

نوبخت گفت: در دفاع از جمهوریت آنچه که مقتضی می‌دانیم مطرح می‌کنیم، یک حزب سیاسی وظیفه دارد از همه روش‌ها استفاده کند، لذا رجل سیاسی منفعل نداریم و انکه عشق مردم را دارد، باید برای بهبود شرایط تلاش کند و با کنار ماندن مردم و یا اعتراضات خیابانی این موضوع قابل حل شدن نیست و قطعاً همه چیز از راه صندوق‌ها اصلاح می‌شود. از سویی باید بگویم با وجود تحریم‌ها همین قدر که وضع موجود را حفظ کرد کار مهمی است، لذا من مدیران اقتصادی دولت را درک می‌کنم هر چند ما در دوره خود از سختی تحریم‌ها می‌گفتیم اما توجهی به آن نشد که خوش بینانه می‌توانم بگویم حتماً ارزیابی کاملی آن زمان نبود.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص برنامه‌های این حزب در سال جاری که منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ است، گفت: حزب اعتدال و توسعه در خصوص بهبود وضع موجود به خصوص شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی معتقد است شرایط نگران کننده است و باید نقش موثری را داشته باشد.

وی افزود: این نقش می‌تواند با افزایش شاخص نماد جمهوریت و افزایش درصد مشارکت مردم در انتخابات به عنوان تحول رخ دهد و حزب در این خصوص در تلاش است.

نوبخت گفت: در این خصوص چند توصیه داریم اولاً حزب در جهت گسترش و تکمیل کادرهای خود توانسته است با مشارکت ۱۰۰۰ نفر در کنگره و انتخابات شورای مرکزی را برگزار کند و اساسنامه جدیدی را تصویب کند. در عین حال برای سال جاری و اینکه کنگره ما در سال آینده برگزار می‌شود مصمم هستیم تمامی کادر در استان‌ها و قانون‌هایی که لازم است را تکمیل کنیم.

وی ادامه داد: در عین حال می‌توان گفت در کنار آن کادرسازی خواهیم کرد و حزب اعتدال نسبت به سایر احزاب از افرادی برخوردار است که صاحب تجربه هستند. لذا به دنبال آن هستیم که آن را به جوانان خود منتقل کنیم و برای این کار نیازمند آموزش هستیم، بنابراین آموزش تاریخ معاصر، آموزش مبانی سیاسی و آموزش اقتصاد و توسعه و نیز آموزش مبانی اعتدال همگی به صورت سرفصل آماده شده است و در سالی که در پیش داریم در کنار کادرسازی ارایه خواهد شد.

دبیر حزب اعتدال و توسعه تاکید کرد: به دنبال آن هستیم که برای انتخابات آینده خود را آماده کنیم و از چهره‌هایی که می‌توانند انگیزه را در مردم ایجاد کنند استفاده کنیم، البته برخی گفتند که بخش‌هایی از مردم از برخی مسائل عبور کرده‌اند اما ما معتقدیم اتفاقاً خیلی از آحاد جامعه منتظر یک تحول هستند و می‌خواهند اطمینان داشته باشند که می‌توان یک تحول مثبت را ایجاد کرد، لذا به دنبال شناسایی چهره‌های محبوب هستیم و از شورای محترم نگهبان نیز می‌خواهیم به خاطر جمهوریت این کشور و نیز بالا بردن شاخص‌ها و درصد مشارکت زمینه حضور این چهره‌های محبوب و مطرح را از جناح‌های مختلف سیاسی فراهم کنند.

نوبخت گفت: حتی لازم است از شخصیت‌های مستقل حضور داشته باشند تا مردم احساس کنند با هر گرایش فکری افرادی هستند که مورد انتخابشان قرار بگیرند و ان‌شاءالله شاهد انتخابات با مشارکت بالایی در اردیبهشت و خرداد سال ۱۴۰۴ باشیم که می‌توان از زمینه تحول مثبت در کشور را به وجود آورد.

وی اظهار کرد: حزب اعتدال توسعه به عنوان یک نهاد مدنی خود را که در این راستا فعالیت می‌کند و جلسات مستمر ما هر هفته برقرار است. در این جلسات ما با استان‌ها در تماس هستیم و در عین حال سفرهای استانی داریم و خود را به عنوان یک حزب و نهاد مدنی تعریف می‌کنیم و فعال خواهیم بود.

کد خبر 6109634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha