۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۰۷

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان:

۲۳۰۰ خانواده دارای چندقلو تحت پوشش بهزیستی اصفهان است

۲۳۰۰ خانواده دارای چندقلو تحت پوشش بهزیستی اصفهان است

اصفهان- مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: این سازمان ۲۳۰۰ خانواده دارای فرزند چند قلو را تحت پوشش دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر چاووشی صبح شنبه در در نشست تخصصی کارشناسان بهزیستی استان اصفهان که در آستانه هفته جمعیت برگزار شد، اظهار داشت: ۲ هزار و ۳۰۰ خانواده دارای فرزند چند قلو تحت پوشش بهزیستی استان اصفهان قرار دارند که دو قلو تا پنج قلو هستند که به این خانواده‌ها تا سن هفت سالگی فرزندان مستمری پرداخت می‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر پدر خانواده‌های چندقلو شاغل نباشد تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال به آنان ارائه می‌شود و از سوی دیگر قرار است سنوات پرداخت مستمری به خانواده‌های دارای چندقلو تا ۱۸ سالگی افرایش پیدا کند.

۹ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی اصفهان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه خانواده‌های دارای سه قلو به بالا مشمول بهره مندی از این خدمات هستند، ادامه داد: همچنین ۹ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی استان اصفهان داریم درحالی که کمیته امداد ۲ هزار زن سرپرست خانوار را در استان تحت پوشش دارد اما بهزیستی اصفهان ۴.۵ برابر تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد را دارد.

چاووشی با اشاره به اینکه در اورژانس اجتماعی از کودکان کار و زنان و کودکانی که مورد آزار قرار می‌گیرند حمایت می‌کنیم، ادامه داد: مرکز مشاور سامانه ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی همه روزه از هشت صبح تا ۱۲ شب به شهروندان خدمات مشاوره تلفنی ارائه می‌کند که طی سال گذشته آمار خدماتی که به صورت تلفنی به شهروندان اصفهانی انجام شد ۴۲ هزار و ۳۰۰ مورد بود.

ظرفیت مراکز ژنتیک مورد توجه باشد

وی با بیان اینکه مرکز مشاوره ژنتیک تحت نظارت بهزیستی استان خدمات تخصصی با هدف جلوگیری از معلولیت‌ها به همه مردم ارائه می‌کند، گفت: اگر قانون غربالگری تغییر کرده اما لازم است از دیگر ظرفیت‌های مراکز مشاوره و ژنتیک اعلام شود زیرا دقیق‌ترین و به روز ترین آزمایش‌های ژنتیکی پیش از ازدواج در مراکز ما انجام و حتی برخی از آنها با همکاری مراکز تخصصی در خارج (آلمان) انجام می‌شود که خدمات آن برای مددجویان تحت پوشش و نهادهای حمایتی رایگان است و برای سایر شهروندان با تعرفه دولتی انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه مراکز مشاوره این سازمان در زمینه نگرانی‌های افراد برای فرزند آوری، ازدواج، سن فرزندآوری، فاصله ازدواج و فرزندآوری و آمادگی‌های روحی روانی خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌کنند، گفت: از سال گذشته در سامانه ۱۴۸۰ خط ویژه مشاوره فرزند آوری در راه اندازی شده که رایگان است.

پیشگیری مقدم بر درمان است

چاووشی ادامه داد: مراکز مشاوره و کلینیک‌های خانواده در موضوع جمعیت و فرزندآوری ۲ کارکرد اساسی و پیشگیرانه شامل دانش افزایی و مداخله در امور بحرانی دارند، خاطرنشان کرد: پیشگیری مقدم بر مداخلات پَسین است و از این رو اعم فعالیت‌ها و خدمات در این زمینه با رویکرد پیشگیرانه و افزایش دانش و مهارت خانواده‌ها است.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان ۳۱۰ مرکز مشاوره دارای مجوز وجود دارد که ۲۹۰ مرکز هم اینک فعال است، ابراز داشت: سال گذشته ۱۲۳ هزار نفر از مراکز مشاوره استان خدمات دریافت کردند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در ادامه به مشکلات و مسائل مراکز مشاوره اشاره کرد و گفت: شاهد فعالیت برخی مراکز مشاوره هستیم که از نهادهای چندگانه مجوز دریافت می‌کنند در حالی که این نهادها همه اسناد بالادستی ندارد اما به اینها مجوز اعطا می‌کنند و این شرایط در عملکرد تخصصی ارائه خدمات به مردم خلل ایجاد کرده است.

چاووشی گفت: در استان تلاش می‌کنیم در کارگروه تخصصی استانی این معضل را پیگیری کنیم اما اگر در سطح ملی حل نشود تلاش‌های ما به نتیجه نمی‌رسد.

وی نبود پوشش بیمه‌ای برای خدمات مشاور را از دیگر مسائل دانست و افزود: این شرایط باعث می‌شود بخشی از جامعه با وجود اینکه در آسیب قرار دارد به دلیل هزینه‌ها تمایلی به مراجعه به مراکز مشاوره نداشته باشند و سالانه همزمان با افزایش تعرفه‌ها کاهش میزان مراجعات را شاهد هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان بر لزوم ظرفیت مناسب سازی در صدور و تمدید مجوز فعالیت مراکز مشاوره تاکید کرد و گفت: در زیرساخت‌های فنی و نیروی انسانی نیز مشکل داریم به طوری که سال گذشته در سامانه ۱۴۸۰ صدای مشاور ۴۰۰ هزار تماس را دست دادیم زیرا افراد برای دریافت مشاوره ۱۰- ۱۵ دقیقه پشت خط منتظر می‌ماندند چون زیرساخت‌های فنی ما به‌روز نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان این نشست از کتاب "فرزند، فرشته شفابخش" رونمایی شد.

کد خبر 6109683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha