۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۰۳

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کردستان:

همگرایی دراقدامات توسعه‌ای کردستان زمینه‌ساز دستیابی به اهداف است

همگرایی دراقدامات توسعه‌ای کردستان زمینه‌ساز دستیابی به اهداف است

سنندج_رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: همگرایی و وحدت رویه در پیگیری‌ها و اقدامات توسعه‌ای، زمینه ساز دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده استان است.

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر محمدی پیش از ظهر شنبه در نشست با منتخبین مردم استان در دوازدهمین مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم تعامل و همکاری میان دولت و نمایندگان مجلس گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان آمادگی خود را جهت همکاری با نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی در راستای دستیابی به اهداف توسعه‌ای استان در چارچوب قانون اعلام می‌نماید و هدف از برگزاری این نشست را هم افزایی بیشتر با نمایندگان در راستای حل مسائل و چالش‌های اساسی استان عنوان کرد.

وی افزود: استان کردستان با ۲۹ هزار و ۱۷۳ کیلومتر مربع حدود ۱.۸ درصد از مساحت کشور را شامل می‌شود که با حدود ٢١١ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، یکی از استان‌های مرزی کشور محسوب می‌شود و اگر آذربایجان را دروازه ورودی کشور به قفقاز و اروپا بدانیم، کردستان دروازه ورودی کشور به اقلیم کردستان عراق، سوریه و کرانه‌های مدیترانه خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان با اشاره به شاخص‌های کلان اقتصادی بخش کشاورزی استان در سال ١٤٠٢ اظهار داشت: استان کردستان با تولید بیش از ٣٥٠ هزار تن سیب زمینی رتبه ٤ کشور، ١١٤٣ هزار تن گندم رتبه ٢ کشور و ٦٥ هزار تن توت فرنگی رتبه نخست کشوری در سال ١٤٠٢ را به خود اختصاص داده است که این آمار خود نشان دهنده ظرفیت عظیم استان در حوزه کشاورزی است.

محمدی گفت: در بخش شاخص‌های کلان زیر بنایی در سال ١٤٠١ نیز استان کردستان با دارا بودن ٥٤٧٢ کیلومتر راه‌های بدون احتساب راه‌های خاکی، ٣٣٧ کیلومتر بزرگراه، ۵۳.۸ درصد راه‌های آسفالته روستایی و نهایتاً بدون آزاد راه وضعیت مطلوبی ندارد اما با اقدامات دولت سیزدهم این شاخص‌ها ارتقا پیدا کرده است.

وی وجود منطقه آزاد بانه و مریوان و بازارچه‌های مرزی مله خورد، خانم شیخان و سیف و نقش کلیدی آنها در ترانزیت کالا به کشور، وجود پتانسیل‌های بسیار مهم در حوزه گردشگری تاریخی، فرهنگی، اکوتوریسم و توریسم سلامت، وجود معادن غنی و متنوع فلزی و غیر فلزی در پهنه استان به خصوص معادن با ارزش طلا و سنگ آهن، شرایط مناسب جهت توسعه صنایع پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی آن و برخورداری از چشم‌انداز متنوع طبیعی، آثار ارزشمند تاریخی، فرهنگی و هنری و مناظر زیبای انسان‏ساخت را از مزیت‌های استان کردستان برشمرد.

وی با بیان اینکه وجود زمینه تحرک و هم‌افزایی اجتماعی و فرهنگی برای قرارگیری استان در فرآیند توسعه به دلیل تنوع فرهنگی، پیشینه فرهنگی ساکنان استان در زمینه فرهنگ کار و نوآوری (صنایع‌دستی، معماری، موسیقی و سایر عناصر فرهنگی) و در نهایت بهره‌گیری استان از نیروی انسانی تحصیل کرده از جمله دیگر قابلیت‌ها و مزیت‌های شاخص استان است، اعلام کرد: برای استفاده از پتانسیل‌های موجود، در کنار همراهی و همکاری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و دولت، برنامه‌ریزی مدون و ارائه راهکارهای توسعه‌ای می‌تواند زمینه ساز شکوفایی این قابلیت‌های بالقوه استان باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصوبات دور اول و دوم سفر ریاست جمهوری به استان کردستان گفت: در دور اول سفر ریاست جمهوری به استان کردستان ١٨٠ پروژه با اعتباری بالغ بر ١٥ هزار و ١٧٠ میلیارد تومان مصوب شد که در دور دوم سفر نیز ١٦٩ پروژه دیگر با اعتبار ١٥ هزار و ٢٤٣ میلیارد تومان دیگر مصوب شد که در نوع خود کم نظیر و بیانگر نگاه ویژه دولت سیزدهم به استان کردستان است.

محمدی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با همکاری و همراهی منتخبین مردم استان در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شاهد رونق و توسعه بیش از پیش اقتصادی استان در سطوح مختلف باشیم.

منتخبین مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست هریک به بیان مسائل حوزه انتخابیه خود، دیدگاه‌ها، راه‌کارها و پیشنهادات خود به منظور گره گشایی از مشکلات مردم استان و ارتقا تعاملات پرداخته و آمادگی خود را جهت تعامل و همکاری با این سازمان اعلام کردند.

مقرر شد که جلسات به صورت فصلی و با اولویت موضوعات اساسی همچون مسائل مرز، مناطق آزاد بانه و مریوان، راه‌های روستایی، کریدور شمالغرب – جنوب غرب، افزایش تخصیص‌های آب و مدیریت منابع آب استان و اشتغال با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط ادامه پیدا کند.

کد خبر 6110855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha