۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۴۷

در آغاز هفته میراث فرهنگی اتفاق افتاد؛

جام زرین خشایارشا در تخت‌جمشید مورد بازدید عمومی قرار گرفت

جام زرین خشایارشا در تخت‌جمشید مورد بازدید عمومی قرار گرفت

مرودشت - نخستین روز هفته‌ میراث فرهنگی (روز موزه) با رونمایی از جام زرین خشایارشاه (خشایارشا) در موزه پارس تخت جمشید و برنامه‌های متنوع دیگر در مهد تاریخ و فرهنگ ایران زمین، فارس آغاز شد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – عبدالغفور مصطفایی: هفته میراث فرهنگی در استان فارس به سبب وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان و میراث ثبت شده ملی و جهانی بسیاری که در این خطه تاریخی از نیاکان ما برجای مانده است با اهمیتی بیشتر از سایر نقاط امروز ۲۹ اردیبهشت آغاز شد.

هفته‌ای که آغازش در روز موزه با رونمایی از جام زرین خشایارشاه (خشایارشا) در موزه پارس تخت جمشید همراه بود و برنامه‌های مخصوصی نیز در این روز در مهد تاریخ و فرهنگ ایران زمین تدارک دیده شد.

جام زرین خشایارشاه نماد همبستگی دو خطه همدان و فارس

آغاز این هفته با رونمایی از جام زرین خشایارشا در موزه پارس تخت جمشید رونمایی همراه شد. این جام که از هگمتانه باستان کشف شده از شاخص‌های ظروف تجملاتی و ارزشمند دوره هخامنشی است که از موزه ملی برای مدتی کوتاه جهت بازدید گردشگران به موزه تخت جمشید منتقل شده و تأثیر شگرفی نیز در همبستگی میان دو استان تاریخی همدان و فارس به عنوان پایه‌گذار دو تمدن مادها و هخامنشیان دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در ابتدای این آئین گفت: در هفته میراث فرهنگی از جام زرین خشایارشاه با حضور مسئولان محلی و استانی رونمایی شد.

محمد ثابت اقلیدی خاطرنشان کرد: توسعه زیرساخت‌های میراثی با توجه به وجود تخت جمشید به عنوان اثر فاخر ملی و جهانی ایران، کسب رتبه نخست حضور گردشگر نوروزی به استان فارس در مرکز توجهات این اداره قرار دارد.

جام زرین خشایارشا در تخت‌جمشید مورد بازدید عمومی قرار گرفت

وی افزود: تغییر ساختاری موزه پارس و تأسیس کتابخانه با مدرن‌ترین تجهیزات در آن با حمایت استاندار فارس و تکمیل موزه منطقه‌ای فارس در کنار آرامگاه حافظیه که در روز جهانی صنایع دستی در ۲۰ خرداد میزبان شورای جهانی صنایع دستی خواهد بود از جمله دیگر دستاوردهای این اداره کل در توجه به میراث کهن پارس است.

سنگ نگاره والرین کازرون نماد پیروزی تمدن شرق بر غرب است

ثابت اقلیدی بیان داشت: اختصاص اعتبار به موزه نورآباد ممسنی، ایجاد مسیر دسترسی جدید و آسان به مجموعه جهانی تخت جمشید که مبتنی بر آن گردشگران یک ساعت و نیم در مجموعه تخت جمشید بازدید می‌کنند از دیگر اقدامات انجام شده است و در راستای توسعه اقتصاد گردشگری نیز احداث اقامتگاه، بازسازی و بهسازی فضای محیطی تخت جمشید و سرویس بهداشتی با بهترین متریال، جانمایی اتاق مادر کودک، تکمیل محور ساسانی در شهرستان فیروزآباد، کازرون و سروستان صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس همچنین بیان کرد: در راستای تحقق رهنمود مقام معظم رهبری در سفر سال ۱۳۸۷ به فارس مبنی بر مرمت سنگ نگاره والرین کازرون و دیگر نمادهایی که نشانگر پیروزی تمدن شرق و ایران زمین بر تمدن غرب است از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی استان فارس است.

گفتنی است رهبر انقلاب در سفر سال ۱۳۸۷ به استان فارس بیان کرد: «مجسمه‌ای در نزدیکی شهر تاریخی کازرون وجود دارد که نشان می‌دهد والرین، امپراطور روم پس از شکست از پادشاه ایران (شاهپور اول) در برابر وی زانو زده است. پس اگر یونانی‌ها به جهانگردان خود بیابانی را نشان می‌دهند که در آن سربازان ایرانی از روم شکست خورده‌اند، شما هم این مجسمه را نشان دهید … این به اون در!»

این مسئول درادامه اظهار داشت: آثار تمدنی گرچه ممکن است در زمان برخی سلاطین جبار ساخته شده باشد ولی باید از این منظر به تخت‌جمشید پرداخت که حاصل دسترنج صنعتگران و هنرمندان ایرانی است.

جام زرین خشایارشا در تخت‌جمشید مورد بازدید عمومی قرار گرفت

طرح جمشید تا حرم با هدف ایجاد ارتباط بین پایگاه‌های تمدنی و دینی ایجاد می‌شود

ثابت اقلیدی ابراز داشت: شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) باید ارتباط خود را با حرم‌های مطهر امام رضا و حضرت معصومه (س) ایجاد کند تا صنعت گردشگری مذهبی تقویت شود و نیز ایجاد ارتباط بین پایگاه‌های تمدنی و حرم مطهر به ویژه تحت جمشید تا حرم مطهر حضرت احمد ابن موسی (ع) به صورت آزمایشی با محوریت تقویت و ارتباط گردشگران با اماکن مذهبی از جمله اهداف میراث است.

وی در ادامه گفت: ما به عنوان ملت امام حسین (ع) و عاشق اهل بیت از اماکن تاریخی و مذهبی صیانت می‌کنیم.

احترام به میراث فرهنگی احترام به گذشته خود ما است

مدیر مجموعه جهانی تخت جمشید نیز در ادامه این همایش گفت: میراث فرهنگی اقتدار ملی ایران را تضمین می‌کند و اگر به این آثار فاخر احترام بگذاریم به خود احترام گذاشته‌ایم چرا که ایران دارای پیشینه تاریخی، فرهنگی و اجتماعی در جهان و منطقه است.

علی عسکری چاوردی خاطرنشان کرد: مجموعه تخت‌جمشید برگرفته از هنر، قانون، مدنیت، حقوق و شرافت ایرانیان است و باید به این مجموعه بها و ارزش داده شود.

وی با اشاره به اینکه مجموعه تخت جمشید با داشتن هزاران اثر تاریخی باید به جهانیان و منطقه معرفی شود افزود: اتحاد تخت جمشید با شوش، خوزستان، فلات ایران و هگمتانه نشان از جایگاه رفیع این خطه از کشورمان است.

در ادامه این آئین نمایش جام زرّین خشایارشا به عنوان اقدامی انجام شد که پیوند هگمتانه با تخت جمشید را با همبستگی مردم دو استان همدان و فارس رقم زد.

جام زرین خشایارشا در تخت‌جمشید مورد بازدید عمومی قرار گرفت

این جام زرّین با همکاری معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، اداره کل موزه‌ها، موزه ملّی ایران باستان و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از ۲۹ اردیبهشت به مدت یک ماه در موزه تخت جمشید برای عموم مردم به نمایش گذاشته شده و هر روز قابل بازدید است.

گفتنی است در ادامه هفته میراث فرهنگی روز ۳۱ اردیبهشت مصادف با سالروز تولد امام رضا به نام روز میراث رضوی و میراث دینی نام‌گذاری شده و روز یکم خرداد نیز با محوریت توجه ویژه به میراث ناملموس برنامه‌هایی در سراسر کشور برگزار خواهد شد. در ادامه روز دوم خرداد به نام روز «میراث‌فرهنگی الفبای زندگی» نام‌گذاری شده و با توجه به در پیش بودن حماسه آزادسازی خرمشهر و مقاومت مردم دزفول روزهای ۳ و ۴ خرداد نیز در این هفته گنجانده شده و روز ۵ خرداد نیز به نام روز میراث دفاع مقدس نام‌گذاری شده است.

کد خبر 6110931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • سرباز میهن IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      26 2
      این سنگ نگاره و مشابه آن در نقش رستم وطاق بستان سندی ماندگار از اقتدار ایران در مقابل غربی ها و اروپایی های از خود راضی و نژاد پرست است که از حافظه تاریخ زدوده نمی شود .