۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۲:۲۰

استاندار آذربایجان شرقی:

برخی از برنامه‌ها فقط عنوان تحولی بودن را یدک می‌کشند

برخی از برنامه‌ها فقط عنوان تحولی بودن را یدک می‌کشند

تبریز-استاندار آذربایجان شرقی گفت: برخی از برنامه‌ها فقط عنوان تحولی بودن را یدک می‌کشند و برنامه تحولی نیستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مالک رحمتی در سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، افزود: آمار و ارقام فقط برای خواندن نیست، بلکه برای برنامه‌ریزی و اتخاذ تصمیمات کلان است و باید معتبر و قابل اتکا باشد.

وی با اشاره به عدم اجرای به موقع برخی از پروژه‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی با استدلال نبود بودجه و اعتبارات، تاکید کرد: وضعیت و محدودیت اعتبارات دولتی و اولویت‌های اساسی کشور برای همه آشکار است؛ با این اوصاف، بودجه را به کسی نمی‌دهند، بلکه بودجه را می‌گیرند و باید پیگیر جدی دریافت اعتبارات ضروری باشیم و به دنبال آن بدویم.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه در نگاه تحولی دولت سیزدهم، تدوین برنامه شرط لازم کار است، اما کافی نیست و آن‌چه مهم است، عملیاتی شدن برنامه‌هاست، افزود: به نظر می‌رسد برخی از برنامه‌ها فقط عنوان تحولی بودن را یدک می‌کشند و برنامه تحولی نیستند، زیرا برخی از مدیران کل دچار روزمرگی شده و منتظر تخصیص بودجه‌های ناچیز دولتی و در نهایت اجرای بسیار کند پروژه‌ها هستند.

وی گفت: فرصت کاری در استان ما محدود است و ۷ الی ۸ ماه می‌توان کار کرد و پس از آن شرایط اقلیمی اجازه فعالیت نخواهد داد؛ بنابراین مدیران با یک همت بلند و فعالیت جهادی شبانه‌روزی برنامه‌هایی را که نوشته و تصویب شده‌اند را به مرحله اجرا برسانند.

رحمتی ادامه داد: همه ادارات کل و سازمان‌ها برنامه‌های سال جاری خود را در حضور رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کنند تا هم مردم در جریان امر قرار گیرند و هم تعهدی برای دستگاه‌های اجرایی ایجاد شود تا در زمان‌بندی تعریف‌شده پروژه‌ها را به اتمام برسانند.

وی اضافه کرد: لازم است مدیران دستگاه‌ها نسبت به اجرای پروژه‌ها توسط پیمانکاران، نظارت، پیگیری و کنترل بیشتری انجام دهند و صورت وضعیت‌ها به موقع پرداخت شود.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه توسعه متوازن را یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: در برخی شهرستان‌ها، مجموعه‌های دولتی هیچ کاری متناسب با شرایط شهرستان انجام نداده‌اند؛ در حالی که همه بخش‌های استان باید در رشد اقتصادی سهم معنادارای داشته باشند.

وی گفت: برخی شهرهای ما کمترتوسعه‌یافته هستند که باید تلاش کرد تا آنها هم به رشد و پیشرفت برسند که برای تحقق این مهم، سازمان‌ها و نهادها باید برنامه‌ریزی کنند و پراکندگی حضورشان در شهرهای استان را طراحی کنند.

استاندار آذربایجان شرقی به روند اجرای قانون مولدسازی در استان نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین منابع در کنار بودجه‌های مشخص‌شده در قانون بودجه، مقوله مولدسازی است که ضروری است سرعت بیشتری گیرد.

وی ادامه داد: کار بزرگی در حوزه مولدسازی در استان در حال انجام است که به روزهای پایانی خود رسیده و به زودی خبر خوبی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی از ایجاد رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان خبر داد و گفت: از طریق این رصدخانه، پیشرفت طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در همه نقاط استان مورد ارزیابی و رصد قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بیش از ۴ هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی توسط سازمان برنامه و بودجه به استان تخصیص یافته و بین بیش از ۲۰ دستگاه تقسیم شده تا پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی با سرعت آغاز شود.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه از افتتاح سد قیزقلعه‌سی خبر داد و گفت: این سد با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان در روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت به بهره‌برداری خواهد رسید.

رحمتی گفت: سد قیزقلعه‌سی یکی از پروژه‌های مهمی است که با اتمام و بهره‌برداری از آن بیش از ۲ میلیارد مترمکعب آب در طول سال تنظیم و بیش از ۷۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل از این آب بهره‌مند خواهد شد.

وی ادامه داد: افتخاری که این سد برای کشورمان دارد این است که طراحی آن صددرصد توسط مهندسان ایرانی انجام و تجهیزاتی که در آن مورد استفاده قرار گرفته با توان داخلی تهیه شده است که این گونه فعالیت‌ها در جامعه امیدآفرینی می‌کند و در عرصه بین‌المللی نیز نشان‌دهنده ایران قوی و توان بالای فنی مهندسی کشورمان است.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش عملکرد کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری و گروه‌های کاری ذیل آن، تشریح کرد: دستگاه‌هایی هستند که اقدامات مطلوبی انجام داده‌اند، اما در گزارش‌دهی و جمع‌بندی اقدامات ضعف دارند.

رحمتی ادامه داد: باید اعداد و ارقام رشد ارزش افزوده از محل سرمایه‌گذاری ناخالص در سال ۱۴۰۲ تدقیق و مشخص شود که در سبد سرمایه‌گذاری ناخالص داخلی هریک از دستگاه‌ها چه سهمی دارند.

در این جلسه برنامه تحولی ادارات کل امور اقتصاد و دارایی، آموزش و پرورش، نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شرکت شهرک‌های صنعتی استان ارائه شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کد خبر 6111310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha