۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۲۷

دبیر علمی کنگره بین المللی علم و قرآن:

نیاز است که یک مرکز تحقیقات علم و الهام از قرآن تأسیس شود

نیاز است که یک مرکز تحقیقات علم و الهام از قرآن تأسیس شود

دبیر علمی کنگره بین المللی علم و قرآن گفت:یکی از مهم ترین تواناییهای علم ساینس در موضوع شناخت مولکولی و تصویر برداری و بزرگنمایی از پدیده های طبیعت است که می تواند از قرآن الهام دریافت کند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر موسوی موحدی استاد دانشگاه تهران در نخستین کنگره بین‌المللی قرآن که امروز یکشنبه سی ام اردیبهشت ماه در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: قرآن کتاب خدا است که برای هدایت بشر نازل شده است. این کتاب حاوی حکمت و دانش کل عالم در همه زمان‌ها است. قرآن فقط کتاب واژه‌ها نیست بلکه کتاب هدایت پارسایان است.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی علم و قرآن ادامه داد: قرآن کتاب قدیم و جدید است که نسبت به مراتب، پارسایی نور آن بر قلب و نفس انسان متجلی می‌شود. قرآن کتاب نور است و در آن نوشته شده است: «وَاتَّقُوا اللَّهَ وَیُعَلِّمُکُمُ اللهُ از خدا پروا، کنید خدا به شما علم می‌آموزد.» علم نور است و آموزش و دریافت علم بستگی به مراتب پارسایی انسان دارد.نور به معنای روشنایی و فروغ آن چیزی است که در حقیقت نفس خودش ظاهر است بنابراین هر چیزی را نیز روشن و ظاهر می‌سازد نور برای ذهن انسان در مقایسه با تاریکی و ظلمت فهم می‌شود؛ همانطور که چراغی از نور تاریکی را در هم می شکند و به سبب آن رنگ و شکل هویدا می‌گردد.

وی ادامه داد: نور حقیقت از ذات پروردگار هستی و به اراده او جاری شده از حجاب‌های بسیار عبور می‌کند غلیظ‌تر و با نور کمتر می‌گردد تا به شکل این روشنایی حسی که اذهان ما آن را می‌شناسد تجلی می‌یابد. پس نور دارای مراتب است که هر یک نمایانگر ایدهها و طبیعتهای متمایز است.

دبیر علمی کنگره ادامه داد: هرچه وجود انسان زلال‌تر و شفاف‌تر باشد نور او درخشان‌تر است درست مانند نوری که در یک آینه پاک منعکس می‌شود. با این مسیرمی باید به دنبال دیدن نورقرآن و حقیقت بود تا بلکه پروردگارهستی، پرتویی از آن را بر نفس ما بتاباند که آن پرتو علم الهی است که حسب مراتب بر انسان الهام و هویدا می‌شود.

روش‌ها و آزمایش‌ها و محاسبات علم (ساینس) بر مبنای سوال، فرضیه و طرح نامه (پروپوزال) شکل می‌گیرد هر چه سوال طرح نامه غنی‌تر و حکیمانه تر باشد دستاورد متعادل‌تر و کارآمد تری حاصل می.شود. اگر سوال الهام از قرآن و یا خلقت آسمان‌ها، زمین و آنچه بین آن هاست باشد موضوع بسیار منطقی و غنی از محتوای عقلی و علمی است امروز جهت گیری علم به سوی زیست الگو و الهام زیستی است. اما الهام از قرآن بسیار فراگیر تر از موضوع مذکور است چون محتوای قرآن زیر بنای علوم عالم در دو دنیاست و رهنمود آن هدایت علم را در بر دارد.

وی افزود: امروز یکی از مهم‌ترین توانایی‌های علم ساینس در موضوع شناخت مولکولی و تصویر برداری و بزرگنمایی از پدیده‌های طبیعت است که می‌تواند از قرآن الهام دریافت نماید.

موسوی موحدی افزود: البته موضوع هوش مصنوعی کوانتومی هم از موضوعات بسیار مهم است لذا می باید توجه خاصی به ورود داده‌ها بر مبنای، قرآن علوم الهی اخلاق و ادب در دادگان های هوش مصنوعی نمود که در حال حاضر انسان آن را ایجاد و پرورش می‌دهد تا هوش مصنوعی با داده‌ها و غایت الهی تربیت شود تا بتواند نقش سالم و اخلاقی را بهتر ایفا نماید.

وی با ابراز امیدواری در خصوص کنگره بین‌المللی قرآن و علم که هم اکنون در سال ۱۴۰۳ در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، گفت: این کنگره موجب طراحی سوال‌های پربار و رهنمودهای اثرگذار برای طرح در جلسات هم اندیشی در آینده به صورت حضوری و مجازی قرارگیرد تا بستر گفتمان متعالی بر مبنای الهام از قرآن در بین اندیشمندان و پژوهشگران فراهم شود. امید دارم که دبیرخانه دائمی این گنگره تشکیل شود تا با ایجاد شبکه اندیشمندان و دانشمندان و پژوهشگران بتوان مباحثات قرآنی و علمی را در سطح جهانی مطرح نمود. البته ضروری به نظر می‌رساند نیاز است که یک مرکز تحقیقات علم و الهام از قرآن تأسیس شود تا بتوان به سوال‌های اصیل حکیمانه را طراحی نمود تا رهنمودی برای جهت گیری روش‌ها و تکنیک‌های علمی باشد.

کد خبر 6111591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha