۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۴۵

جولان روسیه در خارکیف، عمق استیصال نیروهای اوکراین را عریان کرد!

جولان روسیه در خارکیف، عمق استیصال نیروهای اوکراین را عریان کرد!

نیوریورک‌تایمز نوشته است که نیروهای مسلح اوکراین نشان دادند که به‌دلیل کمبود منابع، برای مقاومت برابر حمله روسیه به خارکیف آمادگی ندارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا در گزارشی نوشت که ناتوانی نیروهای مسلح اوکراین برای مقاومت برابر حملات روسیه به محور خارکیف، اثبات کرد که آنها منابع کافی ندارند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، ارتش روسیه «با چنان سرعت و قدرتی به مرز شمالی اوکراین یورش برد که استحکامات متزلزل اوکراینی‌ها عملاً هیچ مانعی برای آنها ایجاد نکرد. برخی از نظامیان اوکراین کاملاً غافلگیر شدند و از مواضع‌شان عقب‌نشینی کردند.»

در این گزارش همچنین تاکید شده است که روسیه «از حیث گلوله توپخانه برتری قابل توجهی دارد و پدافند هوایی روبه‌اتمام اوکراین قادر به مقابله با قوای هوایی روسیه نیست. این حملات، مشکلات نیروهای درمانده اوکراین را عریان کرد. برای مثال، برخی استحکامات دفاعی ناکافی بوده یا سَرسَری ساخته شده‌اند و مرکز فرماندهی از محل قوای ذخیره، نیروی جدیدی را به این جبهه اعزام نکرد بلکه نیروها را از جبهه‌های دیگر به این منطقه انتقال داد. دلیل این موضوع این است که نیروهای مسلح اوکراین نیروی ذخیره‌ای برای اعزام ندارند.»

در بخش دیگری از این گزارش به نقل از نمایندگان فرماندهی ارتش اوکراین که به شرط فاش نشدن هویت حاضر به گفت‌وگو شدند، آمده است که «شرایط در منطقه خارکیف برای ارتش اوکراین بحرانی است.»

کی‌یف از شدت وخامت وضعیت در خارکیف آگاه است. ستاد کل ارتش اوکراین ۱۴ مه گزارش داد که نیروهای اوکراین مجبور شدند تا در مواضعی «مطلوب‌تر در نزدیکی ولچانسک و لوکیانستی» جابه‌جا شوند. همچنین به گفته منابع فرماندهی ارتش اوکراین، نیروهای ذخیره بیشتر به منطقه اعزام شده‌اند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز به عقب‌نشینی تعدادی از این یگان‌ها از سایر محورها اذعان کرد. او ۱۶ ماه در خارکیف با شورای عالی فرماندهی کل نیروهای مسلح اوکراین ملاقات کرد و شرایط این محور را بسیار دشوار خواند.

در سوی دیگر، پس از اظهارات شماری از سربازان اوکراینی درباره عدم آمادگی استحکامات در خط مقدم جبهه خارکیف و پیوند این مساله با شگست ارتش اوکراین در این منطقه، رسوایی دیگری را برای کی‌یف رقم زده‌اند.

وزارت دفاع روسیه ۱۸ مه اعلام کرد که یگان «شمال» ارتش این کشور روستای «استاریتسا» در خارکیف را آزاد کرده و همچنان به پیشروی در عمق مواضع دفاعی دشمن ادامه می‌دهند.

کد خبر 6111649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha