۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۳۲

دبیر اجرایی کنگره علم و قرآن خبرداد:

ارسال۱۳۰مقاله از اندیشمندان ۱۱کشور به کنگره بین المللی علم و قرآن

ارسال۱۳۰مقاله از اندیشمندان ۱۱کشور به کنگره بین المللی علم و قرآن

دبیر اجرایی کنگره علم و قرآن از ارسال ۱۳۰ مقاله از اندیشمندان از ۱۱ کشور جهان در کنگره بین المللی علم و قرآن خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام یحیی بوذری نژاد دانشیار دانشگاه تهران و دبیر اجرایی نخستین کنگره بین‌المللی علم و قرآن که امروز یکشنبه سی ام اردیبهشت در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: قرآن کریم به عنوان کتاب هدایت و راهنمای بشر به سوی سعادت از روش‌ها و مواد مختلفی استفاده کرده است که زمینه اعجاز آن نمایان شده است از جمله می‌توان به آیاتی که راهنمای بشر در کشف و پیشرفت علم شده است اشاره کرد که از دیرباز مورد توجه اندیشمندان و مفسران قرآن بوده است و موجب شکل گیری رویکرد تفسیر علمی قرآن کریم در درازنای تاریخ شده است.

وی ادامه داد: تطورات رویکرد تفسیر علمی معاصر قرآن کریم را می‌توان به چهار دوره رویکرد علوم تجربی، رویکرد علوم اجتماعی واقعیت گرا، رویکرد علوم اجتماعی سوسیالیستی و رویکرد هرمنوتیکی تقسیم کرد. بررسی پژوهشگران درباره هر یک از این ادوار نشان دهنده پیامدهای خاص علمی و اجتماعی این رویکردهای تفسیری است تا جایی که سه دیدگاه متفاوت در میان و مفسران علمی قرآن کریم رواج یافته است.

بوذری نژاد با بیان رویکردهای تفسیری بیان کرد: استخراج همه علوم از قرآن کریم؛ تطبیق و تحمیل آرای علمی بر قرآن و استخدام علوم برای فهم بهتر قرآن سه رویکرد تفسیری علمی هستند. فارغ از این اختلاف‌ها آنچه امروز بیش از هر چیز دیگر خود را نمایان می‌سازد، نیاز بشر به فهم قرآن کریم و کاربست آن در زندگی است و بدون شک علوم در این مسیر تأثیرگذارند.

دبیر اجرایی نخستین کنگره علم و قرآن اظهارداشت: با این توضیح دبیرخانه نخستین کنگره بین‌المللی علم و قرآن با هدف کشف راه‌های تعامل علم و دین با الهام از قرآن کریم و ایجاد بستری برای پیوند دانشمندان جهان درباره قرآن کریم در دانشگاه تهران راه اندازی شد و پس از تعیین اعضای شورای سیاستگذاری شورای علمی دبیر علمی و دبیر اجرایی کار خود را آغاز کرد و پیش نشستهای تخصصی برای روشن کردن اهداف و تعیین محورهای آن برگزار شد.

وی به محورهای کنگره پرداخت و گفت: محورهای این کنگره عبارت اند از: نقش قرآن در علم؛ علم و الهام از قرآن؛ تعامل علم و قرآن؛ قرآن و شبهات علمی؛ قرآن، علم و فناوری نوین؛ قرآن نظریه‌ها و مکاتب علمی؛ قرآن و حکمت قرآنی؛ قرآن و علوم جدید. با انتشار فراخوان مقالات کنگره به سه زبان، فارسی عربی و انگلیسی نزدیک به یکصدوسی مقاله از اندیشمندان و پژوهشگران یازده کشور از جمله، اندونزی مالزی آمریکا، پاکستان، عراق، لبنان و ترکیه پس از ارزیابی داوران کمیته علمی پذیرش شد که امروز در پنج نشست تخصصی ارائه خواهد شد.

حجت الاسلام بوذری نژاد با بیان عناوین نشستهای تخصصی اظهار داشت: عناوین نشست‌های تخصصی عبارت اند از: قرآن و علوم پایه قرآن و علوم زیستی قرآن و علوم پزشکی قرآن و علوم اجتماعی و سرانجام، قرآن و علوم میان رشته‌ای.

وی در پایان گفت: امید است کوشش‌های اعضای دبیرخانه نخستین کنگره بین‌المللی علم و قرآن و پژوهشگران مشارکت کننده در این رخداد علمی موجب تعالی اندیشه و علم بشر در راستای عبودیت و بندگی حق تعالی باشد.

کد خبر 6111675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha