۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۲

آغاز «عملیات بزرگ» فرانسه در مستعمره شورشی

آغاز «عملیات بزرگ» فرانسه در مستعمره شورشی

نیروهای فرانسوی پس از ۶ شب ناآرامی در پایتخت کالدونیایی جدید، «عملیات بزرگی» را برای سیطره دوباره بر مستعمره پاریس آغاز کردند!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، پس از ۶ شب شورش و ناآرامی در کالدونیای جدید به‌دنبال تصویب قانون استعماری جدید، نیروهای مسلح فرانسه عملیات بزرگی را به منظور به دست گرفتن کنترل جاده اصلی منتهی به فرودگاه بین‌المللی «نومئا» پایتخت این کشور، آغاز کردند.

مقامات گفته‌اند که بیش از ۶۰۰ نیروی تا دندان مسلح جهت تامین امنیت جاده «تریتوریال یک» اعزام شدند. این جاده، شاهراه ارتباطی پایتحت با مسیرهای پروازی به جهان بیرون است.

علاوه بر این، برنامه‌ها جهت عبور مشعل المپیک ۲۰۲۴ پاریس از این مستعمره فرانسه، لغو شده است. قرار بود مشعل المپیک ۱۱ ژوئن (۲۲ خرداد) به کالدونیای جدید برسد اما آمیلی اودِه‌آ کاسترا، وزیر ورزش فرانسه گفت که در حال حاضر بازگرداندن نظم و آرامش به این منطقه در اولویت قرار دارد.

در جریان شورش‌هایی که از دوشنبه در این مستعمره فرانسه شروع شده است، تاکنون ۶ نفر کشته و صدها تن زخمی شده‌اند. خشونت‌ها در این مجمع‌الجزایر تحت تاثیر مصائب اقتصادی، تنش‌های قومی و مخالفت دیرینه با حکمرانی فرانسه به اوج رسیده است.

تلاش‌های دولت فرانسه از جمله اعمال حکومت‌نظامس شبانه، اعلام وضعیت اضطراری، فیلتر کردن «تیک‌تاک» و اعزام صدها نیروی ضدشورش، برای ممانعت از تشدید تنش و ناآرامی که از دیروز تا امروز ادامه یافت، راه به جایی نبرد.

به گفته نمایندگی فرانسه در کالدونیای جدید، گروه‌های ناشناس اقدام به آتش‌افروزی و حمله به خودروهای گشت کردند. البته مقامات مدعی شده‌اند که شرایط رو به آرامش پیش می‌رود. هرچند رسانه‌های محلی تصاویر دیگری را مخابره می‌کنند. تصویر روی جلد یک روزنامه محلی، ساختمان سوخته یک کتابخانه بود!

کد خبر 6111706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha