۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۵۱

رئیسی:

افتتاح سد قیز قلعه‌سی نمادِ اراده و همکاری ایران و آذربایجان است

افتتاح سد قیز قلعه‌سی نمادِ اراده و همکاری ایران و آذربایجان است

تبریز-رئیس جمهور گفت: ارتباط ما با کشور دوست، برادر و همسایه، جمهوری آذربایجان، فراتر از رابطه همسایگی است و افتتاح سد قیز قلعه‌سی نمادِ اراده و همکاری این دو ملت است.

به گزارش خبرنگار مهر، ابرهیم رئیسی ظهر یک شنبه در مراسم افتتاح رسمی سد قیز قلعه‌سی و آغاز بهره‌برداری از سد خداآفرین اظهار کرد: ارتباط ما با کشور دوست، برادر و همسایه و به تعبیر رهبر انقلاب، آذربایجان فرارتر از رابطه همسایگی است رابطه ما خویشاوندی است و این رابطه و پیوند یک ارتباط مستحکمی است که ریشه در باورهای دو ملت و کشور دارد و تاریخ و تمدن و پیشینه تاریخی ما را به هم پیوند می‌دهد.

وی ادامه داد: این رابطه ما قبلی و قلبی بین دو کشور و دو ملت است و ناگسستنی است و به هیچ عنوان رابطه دو ملت ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد.

وی افزود: رودخانه ارس همواره موجب پیوند میان مردم عزیز جمهوری آذربایجان و ایران بوده است و این پیوند از ۵۰ سال قبل که با سد ارس همکاری دو کشور و دو ملت رقم خورد، همراه بوده است.

رئیس گفت: پیوند ایران و آذربایجان امروز به شکل همکاری در سد خداآفرین و طرح عظیمی است که ۲ میلیارد متر مکعب آب را تنظیم می‌کند، هم چهار نیروگاه را فعال و هم ۴۰ هزار شغل ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: این پروژه اهمیت بسیار زیادی دارد و موجب امیدواری ملت عزیز ایران و آذربایجان از یک سو و موجب ناامیدی دشمنان دو ملت و دو کشور است.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی داریم به صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور دوست و برادرمان آذربایجان و کشورهای دیگر ادامه دهیم به نحوی که امروز توانایی‌های که در ایران هست را برای آباد کردن منطقه قره باغ ارائه دهیم که باید به آذربایجانی‌های عزیزمان تبریک بگویی که این منطقه را در اختیار گرفتند.

رئیس جمهور کشورمان گفت: ما به حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان عقیده داریم و شاید جزو اولین کشورهایی بودیم که اعلام کردیم این منطقه متعلق به آذربایجان است صریح هم اعلام کردیم هم رهبر فرزانه انقلاب فرمودند هم مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند.

وی اضافه کرد: آمادگی داریم برای ساخت منطقه قره باغ و از توانمندی‌های فنی مهندسی مهندسی جمهوری اسلامی در این منطقه استفاده شود.

وی یادآور شد: ما ساخت کریدور ارس یا جاده راهبردی و اساسی کلاله - آق بند به طول ۱۰۴ کیلومتر که هم پل سازی دارد و هم تونل که کاری است باید با اراده ایرانی آذربایجانی انجام شود را با قوت ادامه می‌دهیم.

وی گفت: امروز قبل از حضور در این جمع از پروژه بازدید کردم و دیدم در ۶ جبهه کاری پروژه با قوت دنبال می‌شود این موضوع هم از طرف رئیس جمهور آذربایجان تأکید شده و هم بنده وزیر راه تأکید کردم که کار را با قوت دنبال کنند و کار را زودتر از زمان مقرر که ۳۶ ماه است شاید بتوانیم به بهره برداری برسانیم که در جهت منافع دو کشور و دو ملت بوده و جاده‌ای مهم و راهبردی در منطقه است.

رئیس اذعان داشت: این کریدور اتصال ایجاد می‌کند و از نظر ما اهمیت زیادی دارد؛ از این جلوه‌های همکاری بین دو کشور زیاد داریم.

وی گفت: معتقدیم نه تنها همکاری بین دو کشور بلکه همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در سازمان‌هایی که هر دو کشور عضو آن هستند را باید صمیمانه ادامه دهیم.

وی افزود: معتقدیم که مساله فلسطین مساله اول جهان اسلام است و تردید نداریم که ملت ایران و آذربایجان همواره نسبت به حمایت از مردم فلسطین و غزه و نسبت به نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند.

رئیسی ادامه داد: همکاری دو کشور و همسایگی باید به همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی منجر شود و این اراده مسئولان دو کشور است.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است برخی از پیوند ایران و آذربایجان خرسند نباشند اما آنچه برای ما مهم است منافع دو ملت و دو کشور است.

وی اظهار کرد: دشمنان نمی‌خواهند پیشرفت آذربایجان و ایران اسلامی را ببینند اما ما معتقدیم که هر پیشرفتی در آذربایجان پیشرفت ماست و هر ناامنی در مرزهای دو کشور، خسارتش برای هر دو کشور خواهد بود.

رئیسی یادآور شد: مرزها به جای اینکه نقطه نگرانی باشد، به مرز امید و فرصت برای توسعه اقتصادی و تجاری بدل شود. مرزها را به فرصت دو کشور بدل می‌کنیم.

کد خبر 6111831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha